Avstörning till Ethernet

SM6POP

Foliehatt
Dessa förbaskade störningar som förföljer mig. Nu har jag tagit ett nytt grepp om det hela. Jag har monterat en Airspy vid min remotemast i skogen. Den lyssnar jag på via Spyserver och SDR Console. Omnirig är också installerad så den följer min station hemma så jag sänder hemma och lyssnar via min SDR-remote. Allt frid och fröjd tills jag slå på slutsteget. Då stör min station mitt nätverk hemma så datorn som jag lyssnar via tappar internet i ca 5 sekunder. Följaktligen missar jag början av motstationens svar. Det sitter en nätverks-Switch i shacket och den slutar blinka och alla lysdioderna som visar trafiken lyser med fast sken i 5 sekunder. Jag tänkte börja med att koppla förbi switchen och bara skarva inkommande nät till kabeln för just den datorn som används till detta. Jag har även hört att min son vid något tillfälle tappat internet när jag sänder QRO trots att både han och routern befinner sig en trappa ner. Frågan är hur jag stör av det hela. Klämferriter på alla ethernet kablar eller någon som har tips hur jag går vidare......
 
Ja hur man än gör så är det alltid något som går lite fel.

Steg1:
Alla nätverksprodukter, switchar, routrar och hubbar måste vara beskaffade med metallåda och skärmade RJ-45 kontakter.
Därefter skall alla ethernetkablar vara skärmade.
Steg2: Ferriter på ethernetkablarna i båda ändar och ferriter på nätverksprodukternas spänningsmatning.
 
(GLD hann före emedan jag fortfarande skrev...)

I mitt hem finns bara (HP) switchar med inbyggda PSU'er och där jag enkelt, eller med "visst" våld lyckats byta ut IEC-nätuttagen mot avstörda dito, "Schaffner", etc. Allt nätverkskablage är skärmat CAT6 eller bättre. Allt är köpt begagnat utom kablaget på Tradera, Blocket eller GGSP.
 
Jag kör utan kablar som strålar och suger åt sig HF, bara radio (WiFi). Funkar bra med plastlådor och vanliga väggvårtor och QRO.

Roland
 
Tack för tipsen, Provade att koppla ihop inkommande ethrnetkabel med ethernetkabeln till berörd dator med en dubbelhona och då var problemet löst utom på 80m där det fanns en tendens till fördröjning fortfarande. Att byta all kabel i huset till skärmad går bort men metallåda och ferriter är nog nästa att prova. Kollade lite klämferriter på Elfa där jag kan beställa via jobbet men vad skall man ta, det fanns en uppsjö av dem när det gäller frekvens och impedans och det är ju på 80m (låg frekvens) som den ska dämpa i första hand. Vill jag ha så hög impedans som möjlig på 80m?
Vad tror ni om den här?
https://www.elfa.se/sv/delad-ferrit...a&pos=1&origPos=32&origPageSize=50&track=true
 
Här är en lista på klämferriter tidigare inköpta på ELFA.

110-41-410
110-63-491
158-74-318
110-63-497

Jag minns att jag, mfl. gjorde ett storinköp då mängdrabatten gjorde att man kom ner i angenäma prisnivåer.
och där vi sedan var några stycken som delade på ordern. Jag använde flera stycken av olika typer seriekopplade
(olika frekvensband). I mitt fall var det för att reducera bruset från elnätet och mitt LAN men det fungerar också åt
andra hållet.

Reply
 
Några "ord på vägen" när det gäller att välja ferriter finns i ett läsvärt dokument: http://audiosystemsgroup.com/RFI-Ham.pdf
Många ferrittillverkare har också bra information. T ex Fair-rite.

Det kan också vara klokt att kolla upp vad som egentligen orsakar störningen. Inte sällan är det nätdelen som är störkällan. Mycket är av väldigt låg kvalitet och kanske var OK från början men börjar störa med tiden. Ofta orsakat av dåliga elektrolyter i nätdelen. Konsumentskräp har ofta(st) externa nätdelar och det enklaste är väl att ersätta en störande med en bättre i stället för att lägga jobb på att störa av resten.
 
Vi brukar ha problem med att störande signaler läcker ut från diverse utrustning och vi bekämpar det med ferriter och val av komponenter.

Nu har vi det omvända.

En signal vi vill ha får en utrustning att "storkna".

Vi har en aning om vilken utrustning som inte vill vara med i leken och kan börja testa vilka åtgärder som kan få den att stå ut trots att vi utsätter den för mer än vad den tål.

Ok att börja begränsa kopplingsvägarna in till utrustningen med ferriter är en bra start. Det är även bra att testa med bara minimum med datakablar in och ut för att se om signalen följer en bestämd datakabel till switchen

Om det visar sig att det är direktinstrålning som får switchen att lägga av kan man prova att svepa in switchen i aluminiumnät och se vad som händer.

Glöm inte att kontrollera vid vilken utnivå som problemen uppkommer. Det har hänt att en avstörningsåtgärd har blivit förkastad på grund av att den "inte hjälpte" trots att den kanske gjorde stor nytta men hade behövt ett par dB till för att helt eliminera problemet.

Lycka till med felavhjälpningen
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Är på ishallen och kör ismaskin för tillfället men tänkte ändå tala om att det nu sitter ferriter på alla kablar till switchen och den är monterad i skärmlåda utan att problemet är löst. Flera bra tips från Lorentz som jag skall prova i kväll när jag kommer hem. Jag återkommer med resultaten.
 
På jobbet sätter vi typiskt 30cm ferriter, ej delbara, i båda ändarna av känsliga kablar. Vi bryr oss inte mycket om särskilda materialtyper utan kör Würths standardgrejor rakt över. Skall du långt ner i frekvens kan det vara läge att se över materialet och linda några varv.

Fundera på om du inte skall köra fiber annars. Helt fritt från ledningsbundna störningar. Fibermodulerna kostar inte mycket längre:
https://www.fs.com/de-en/products/11774.html
Köp färdiga fiberpatchkablar. Kostar inte mycket.
De flesta switchar har idag 2-4st SFP platser, det finns med fler som inte är så dyra. Kolla mikrotik, TP-link eller fiberstores egna.

Fiber har dessutom finnesen att du är mer åskokänslig.
 
Nu är jag hemma och har faktiskt löst problemet. Provade att dra ur kabel efter kabel ur switchen till bara inkommande ethernet-kabel och kabeln till berörd dator satt kvar och samma problem fortfarande. Kopplade då ihop dem med en ethernet-dubbelhona och då fungerar det. Jag testade det igår vilket framgår av mitt tidigare inlägg och då märkte jag ett kortvarit nätbortfall på 80m men nu sitter ju ferriterna på vilket tydligen hjälpt. Slutsatsen är att två orsaker fanns, en av dem löste ferriterna på de två kablarna och den andra var en switch känslig för HF. Den satt ju i en skärmbox men den HF som kom med trots ferriterna var tydligen tillräckligt. På bottenvåningen har vi ytterligare en switch av bättre kvalité (tre gånger så dyr om det nu betyder bättre) så jag bytte plats på dem och nu funkar det perfekt. Ett hallelujah moment när allt fungerar, kollade på banden nu och en brusnivå på S2 på 80 och 40m och S1 på övriga band. Nu kan grannarna göra som de vill utan att det stör mig.:D
 
Back
Top