AvstÖrningar

sluggo

Well-Known Member
Hejsan
Vore jättebra om någon kunde tipsa mig om en bra bok som enbart handlar om avstörningar.
I första hand avstörningar av andras hemutrustning som jag ev. kan störa då jag sänder.
Har beslutat mig för att fördjupa mig i detta ämne. Vet att det i många fall är svårt, beroende på typ av störning.
Boken skall helst vara på svenska möjligen engelska (kan inga andra språk) Har läst engelska i 3 år för ca 45 år sedan och läste läxorna dåligt, men det går ganska bra ändå..speciellt om man VILL ha reda på vad det står.
Just användandet av toroider, :rolleyes: feriter (stavar och ringar) samt stubb.
Låg, hög och bandpassfilter är ingen idé, sådant köper jag.
73 de Erland SM6KTC
 
Böcker om avstörning

Hej,

Det finns två riktigt bra engelskspråkiga böcker;

The "RSGB Guide to EMC" och "The ARRL RFI Book".
Dessvärre finns de inte på SSA "Ham Shop" utan får beställas.

Båda böckerna innehåller ett stort utval av metoder och råd om hur man avstör både egna och andras grejor, och RSGB-boken är nog lite mer orienterad mot europeiska förhållanden.

Litteratur på svenska är det glest med, det finns "EMC-handboken" och ”Störningsfri elektronik” (båda utgivna på Studentlitteratur) som främst vänder sig till apparat- och systemkonstruktörer.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Det är nog bra att läsa sig till vad som kan komma i störningsväg, men ofta skiljer det från ett qth till ett annat. En genväg som finns att tillgå på Västerås radioklubb, är att låna deras avstörnings väska. Där finns det olika filter och ferriter som kan kopplas in på olika ställen i "kedjan". På så sätt så får du reda på hur störningen kan avhjälpas och behöver sedan bara köpa den grejen. Tror säkert att flera klubbar har sådan utrustning.
73 de Roger
 
SM0AOM said:
Hej,

Det finns två riktigt bra engelskspråkiga böcker;

The "RSGB Guide to EMC" och "The ARRL RFI Book".
Dessvärre finns de inte på SSA "Ham Shop" utan får beställas.

Båda böckerna innehåller ett stort utval av metoder och råd om hur man avstör både egna och andras grejor, och RSGB-boken är nog lite mer orienterad mot europeiska förhållanden.

Litteratur på svenska är det glest med, det finns "EMC-handboken" och ”Störningsfri elektronik” (båda utgivna på Studentlitteratur) som främst vänder sig till apparat- och systemkonstruktörer.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Tack för svaret Karl-Arne.
73 de Erland SM6KTC
 
Roger said:
Det är nog bra att läsa sig till vad som kan komma i störningsväg, men ofta skiljer det från ett qth till ett annat. En genväg som finns att tillgå på Västerås radioklubb, är att låna deras avstörnings väska. Där finns det olika filter och ferriter som kan kopplas in på olika ställen i "kedjan". På så sätt så får du reda på hur störningen kan avhjälpas och behöver sedan bara köpa den grejen. Tror säkert att flera klubbar har sådan utrustning.
73 de Roger

Tack för svaret Roger.
73 de Erland SM6KTC
 
Back
Top