Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kolla att det är rätt typ av tändkablar.
945 ska ha riktiga kopparkablar. sedan sitter avstörningen i form av ett motstånd i tändhatten.
Det fanns en period då det såldes tändkablar som hade halvledande plast som resistiv-ledare och avstörningsmotstånd. Dessa hade en tendens att gå av invändigt vilket radikalt ökade störnivån. (och bränsleförbrukningen)
Jorda motorhuven genom en jordfläta som monteras på gångjärnets bultar.
Jorda motorblocket i bakkant mellan motor och torpedvägg.
övrigt har redan Roy skrivit om, när det gäller avgassystemet brukar en jordfläta längst ut göra stor nytta.
Min erfarenhet är att tändsystemet inte hörs i en 945 med riktiga tändkablar.
73 de sm7ntj Lorentz
Hej !
För många år sedan när jag puttade runt i en Volvo 240 -79 med (eftermarknads) kopparkablar och tändstift utan "R" så löstes tändstörningar på följande vis:
Vanlig FK 1.5 lindades kring kablarna, kanske 10 mm mellan varven, vid fördelaren så anslöts de i en kabelsko som skruvades i motorn.
Från att vara ett rejält smattrande på såväl FM-bandet så väl som mellanvåg så blev det knäpptyst.