Avstörda tändkablar

SM6VKC

Well-Known Member
Någon som har tips på BRA avstörda tändkablar för en Volvo 945?
Har problem med tändstörningar som kommer in via antennen.
Det är vid lyssning 80-m jag har problem.
Huv och allt annat (tror jag) är jordat.
 
Kontrollera att du har rätt tändstift, till vissa bilar skall det vara stift med inbyggt motstånd. 3-5 kOhm mellan anslutning och mittelektrod. Kolla med bilens spec om det skall vara sådana eller ej. Ofta sitter det fel stift i bilar.
Flytta tändspolen till motorblocket, kan hjälpa, då slipper man strålning från den klena jordledningen via brytare, och den långa returen för gnistan från motorblock till spolens hölje via chassit. Alternativt en grov jordfläta från tändspolens jord, hölje, till motorblocket. Avkoppla primär likspänningsledning till spolen, dvs den från tändningslåset.
Avstörda kablar har jag dåliga erfarenheter av. Hellre störningskydd, motstånd vid stiften, spolen och fördelaren.
Men det finns ju olika typer av avstörda kablar.
Bättre jordning av motorn, och dess "antennn". Med antenn menar jag avgassystemet, som sitter isolerat upphängt som en antenn i isolatorer. Dvs sätt jordflätor på flera ställen utmed avgasröret.
Moderna tändsystem kan gå sönder om man utsätter dem för fel kablar, fels stift och motstånd. Men har du en bil med gammal hederlig tändspole och fördelarhus är det ingen risk.

de
SM4FPD
Roy
 
Kolla att det är rätt typ av tändkablar.
945 ska ha riktiga kopparkablar. sedan sitter avstörningen i form av ett motstånd i tändhatten.

Det fanns en period då det såldes tändkablar som hade halvledande plast som resistiv-ledare och avstörningsmotstånd. Dessa hade en tendens att gå av invändigt vilket radikalt ökade störnivån. (och bränsleförbrukningen)

Jorda motorhuven genom en jordfläta som monteras på gångjärnets bultar.
Jorda motorblocket i bakkant mellan motor och torpedvägg.

övrigt har redan Roy skrivit om, när det gäller avgassystemet brukar en jordfläta längst ut göra stor nytta.

Min erfarenhet är att tändsystemet inte hörs i en 945 med riktiga tändkablar.

73 de sm7ntj Lorentz
 
Kolla att det är rätt typ av tändkablar.
945 ska ha riktiga kopparkablar. sedan sitter avstörningen i form av ett motstånd i tändhatten.

Det fanns en period då det såldes tändkablar som hade halvledande plast som resistiv-ledare och avstörningsmotstånd. Dessa hade en tendens att gå av invändigt vilket radikalt ökade störnivån. (och bränsleförbrukningen)

Jorda motorhuven genom en jordfläta som monteras på gångjärnets bultar.
Jorda motorblocket i bakkant mellan motor och torpedvägg.

övrigt har redan Roy skrivit om, när det gäller avgassystemet brukar en jordfläta längst ut göra stor nytta.

Min erfarenhet är att tändsystemet inte hörs i en 945 med riktiga tändkablar.

73 de sm7ntj Lorentz

Tack för alla tips, jag återkommer med info om resultatet.

Peter /sm6vkc
 
Hej !

För många år sedan när jag puttade runt i en Volvo 240 -79 med (eftermarknads) kopparkablar och tändstift utan "R" så löstes tändstörningar på följande vis:
Vanlig FK 1.5 lindades kring kablarna, kanske 10 mm mellan varven, vid fördelaren så anslöts de i en kabelsko som skruvades i motorn.
Från att vara ett rejält smattrande på såväl FM-bandet så väl som mellanvåg så blev det knäpptyst.
 
Hej !

För många år sedan när jag puttade runt i en Volvo 240 -79 med (eftermarknads) kopparkablar och tändstift utan "R" så löstes tändstörningar på följande vis:
Vanlig FK 1.5 lindades kring kablarna, kanske 10 mm mellan varven, vid fördelaren så anslöts de i en kabelsko som skruvades i motorn.
Från att vara ett rejält smattrande på såväl FM-bandet så väl som mellanvåg så blev det knäpptyst.

Undrar om det finns skärmad tändkabel typ koax?
Kanske något jag har missat i så fall.
Skulle ju kunna funka.

Jag "jordar vidare" !
/ Peter
 
Trä skärmen från en vanlig koax över tändkablarna. Med lite tunn kopparplåt så kan man ju dessutom knåpa ihop skärmburkar över fördelare och tändspole. Det kanske inte blir så snyggt, men det är ju viktigare att bli av med störningarna.
 
Hej.
Äger en 940, bytte allt i tändningsväg vid service och köpte allt Volvo orginal förutom fördelarlock och rotor.
Det köpte jag på Biltema, men kan meddela att deras fördelarlock och rotor är sämre avstört än orginal.
 
Back
Top