Backresistans i sändartransistorer

SM5DFF

Well-Known Member
Efter byte av sluttransistorerna i MML 432/100 där jag satte in matchade och tidigare ej inlödda CME50-12 blev det haveri vid provkörningen. Allt tyder på fel mellan bas och emitter i ena transistorn där framresistansen är normala 30 ohm men backresistansen nu endast 3 kohm. Den andra transistorn är frisk. Felet drog med sig kortslutning i drivtransistorn MRF646 varvid nätaggets överströmsskydd löste ut.

Jag mätte på fyra andra obegagnade CME50-12 och fann att två inte leder i backriktningen bas-emitter medan två andra uppvisar 20 kohm respektive 80 kohm. Är det senare ett tecken på att de är skadade eller är det normalt för UHF-transistorer i den effektklassen att visa backresistans av den graden?

Lennart
 
Last edited:
Jag fick erfara för länge sedan (80-talet) att overlay-transistorer efter lång lagring eller drift ofta visar läckströmmar
mellan kollektor och emitter som kan bli 100-tals µA. Ifall detta är ett utslag av att slutet för transistorn är nära
undandrar sig min bedömning.
 
Jag har läst i Motorolas katalog om metallvandring mellan bas- och emitterfingrarna men jag vet inte om den sker på lagerhyllan. Kanske MRF648 skulle ha högre kvalitet men jag fick inte tag på sådana. Transistorer för 28 V med militärspecifikation förses med guldmetallisering för att effektivare stoppa vandringen. Kan någon mäta på ett antal CME50-12?

Lennart
 
Jag förmodar det är bipolära transistorer. På dessa så leder det i ena riktningen bas till collector resp bas till emitter men spärrar i omvänd riktning, och mellan collektor till emitter så spärrar det i bägge riktningar. Se till så att transistorn är urlödd från sin applikation så du inte mäter andra komponenter eller att du håller i tåtarna med fingrarna så du själv ingår i mätningen.

/Sven.
 
Jag äger en dum transistorprovare som mäter bl a förstärkning inom ett stort kollektorströmsområde men den är inte intelligent så att den kan besvara min fråga i första inlägget.

Haveriets orsak är funnen, kortslutning i en dropptantalkondensator vid kollektoravkopplingen till drivsteget som tack och lov verkar oskadat. Att använda 16 V-komponent är dålig konstruktion, jag har ersatt med 25 V-typ där och på annat ställe. Transistorn med låg backresistans är ersatt och provkörning väntar.

Lennart
 
Last edited:
Mätte på 5 st och dom ligger på runt eller dryg 1 Mohm. Dom är från ett äldre lager märkta med en röd prick (kollektor) RF CME50-12 9022
 
Tack för uppgiften. Den med låg backresistans har normalt HFE men jag törs inte använda den, möjligen de två med högre backresistans om behovet uppstår. Slutsteget fungerar nu och ska återbördas till ägaren.

Lennart
 
Tantalkondensatorer modell "Dropp" blir oftast kortslutna när dom går sönder.
De axiella typerna öppnar oftast när dom går sönder.

När Bipolära RF-Effekttransistorer åldras stiger Hfe i dom samtidigt som den maximala uteffekten sjunker.

En annan orsak till transistorhaveri är om kapslingen är otät så att fukt kan nå kislet.
 
Back
Top