Efter byte av sluttransistorerna i MML 432/100 där jag satte in matchade och tidigare ej inlödda CME50-12 blev det haveri vid provkörningen. Allt tyder på fel mellan bas och emitter i ena transistorn där framresistansen är normala 30 ohm men backresistansen nu endast 3 kohm. Den andra transistorn är frisk. Felet drog med sig kortslutning i drivtransistorn MRF646 varvid nätaggets överströmsskydd löste ut.
Jag mätte på fyra andra obegagnade CME50-12 och fann att två inte leder i backriktningen bas-emitter medan två andra uppvisar 20 kohm respektive 80 kohm. Är det senare ett tecken på att de är skadade eller är det normalt för UHF-transistorer i den effektklassen att visa backresistans av den graden?
Lennart
Jag mätte på fyra andra obegagnade CME50-12 och fann att två inte leder i backriktningen bas-emitter medan två andra uppvisar 20 kohm respektive 80 kohm. Är det senare ett tecken på att de är skadade eller är det normalt för UHF-transistorer i den effektklassen att visa backresistans av den graden?
Lennart
Last edited: