BAD KONDS!

SM3IXY

Well-Known Member
Minns 70-90 talet då behövede man inte mycket till antenn, körde jänkar på en tråd 2m över backen, 100W. Kanske finns det fler som upplever detta.
 
Ja,det är väl en kombination av sämre solfläcksmaximum på senare år och stördimman.
Stördimman är nog det största problemet för många amatörer.
 
Så var det när det då. Tog cert 1984 och då var det inte så bra men sedan på mitten av 90-talet var det full fart på banden. vi får invänta nästa om 4-5 år men även cyklarna verkar ha en variation som återkommer som varierar över ca 100 år så några super konditioner lär inte vi här på forumet uppleva som det verkar tyvärr.
 

Attachments

  • Namnlös.png
    Namnlös.png
    164,3 KB · Views: 3
Ja det var bättre förr.... I alla fall bättre konditioner.
Solen har inte bara 11 års cykler utan även längre cykler.
De sista 11 års perioderna har blivit allt klenare.
Vi kan se här: http://www.solen.info/solar/ en sajt där jag brukar titta på solaktiviteten, det finns fler bra solsajter.
Här ser vi att de senaste dagarna har "NOAA sun spot number" varit uppe i 60 som max.
Det skall jämföras med talet för några 11 års perioder sedan då solen var aktivare, då skulle knappast skalan på diagrammet räcka till.
Nu är vi drygt ett år in i cykel 24 blir det väl, och i sommar kanske vi kan förvänta oss lite små öppningar på de högre HF banden.
Kan löna sig att vara tålmodig på 28 MHz och 50 MHz.

Idag söndag, är det rätt tyst på HF, 5,3 MHz amatörradio är mkt svag, 6 MHz BC band nästan dött.
Vid en större solaktivitet handlar det om att dessa band möjliugen dör sen natten.

Jag startade en annan tråd om detta som kan finns i forumet.

Jag brukar kolla normalfrkvnsändarna. 2,5 5 10 15 och 20 MHz CW. Förr, då det var bättre, fanns alltid en stark bärvåg att axvis använda som konditionsvarnare eller vid justering av apparater. Idag nära nog tyst....

5195 kHz CW är en amatörradiofyr som förr var hörbar dugnet runt med 59.

14 MHz amatörband, förr var det nästan hopplöst att hitta en ledig frekvens att ropa allmänt anrop på.
21 MHz där hörs det kanske några stn när det är test.

Sker det en öppning på 28 MHz varar den bara en kort stund. Minuter eller nån timme.
Förr var det fartt dygnet runt.

Men visst många radioamatörer hör inget pga av lokala störningar, andra har tröttnat, möjligen pga störningar då, så aktiviten är lägre.

Allt detta trots att vi har oltroligt mycket finare radioutrustningar än förr.

Förr, då det var bättre, kunde man köra Aurora med 10 W och en 10 elements YAGI, 10 W låga delen 144 Mhz SSB gick avsevärt bättre, så jag menar att även VHF och UHF gick bättre förr, under de rejäla solaktiviteternas tider.

Förr kunde man ta en kikare med solfilter och se solfläckarna.

Ja vad skall vi ta oss till?????

SM4FPD
 
Back
Top