Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nu är det kraftigt norrsken. Men här regnar det :-(.När du besöker solarham.com förstår du orsaken till att 80 m-bandet är dött denna kväll.
Typiskt! jag ser inget heller men jag hör telegrafi med norrskensfräs på 6m.Nu är det kraftigt norrsken. Men här regnar det :-(.
Det syns ända nere i Holland.Aurorasignaler på 144 MHz oxo. Hörde för någon timme sen och även nu, dvs mellan kl 20 och 21.30.
Det lär fortsätta flera timmar framöver.
Kolla här knallrött ända ner mot SM4. https://www.swpc.noaa.gov/products/aurora-30-minute-forecast
Men kortvågen verkar helt utslagen.
SM4FPD
Det är primärt absorption i D-skiktet, samt även spridning i E-skiktet som orsakar bristen på1. Vad händer med signalerna man sänder i detta rymdväder? Absorberas de, eller går de ut i rymden? (Jag gissar på absorbtion.)
2. Det brus jag hör, hur avlägset är det? Är det bara direktvåg och möjligen markvåg?
Tänkte samma sak. S-metern lyfte sig inte på 10m med P.AMP2. Inte heller på 12m med P.AMP1. På 15m och 17m inget lyft utan P.AMP. På 20m S2-S3 utan P.AMP. På 80m S2-S4 utan P.AMP. 10m-20m Lannabo Verti-Dip och på 80m en inv V. Rig IC7300. Allt in en normal SSB bandbredd. Så bra tiillfälle att kolla lokala störningar och brusnivå...Andra kortvågsband är jag inte QRV på just nu...Men finns förmodligen en del att hämta beträffande störningar men kör man rundstrålande så får man väl skylla sig lite själv....Sen är det förstås skillnad på kvällen när all belysning drar igång.....Hmm. Men urdåliga konds kan ju vara användbart...
Jag lyssnade igår kväll och i morse. Heldött, i alla från 80m till 20m. Men trots detta en del brus och några "läten" som jag gissar är övertoner från närbelägen elektronik.
1. Vad händer med signalerna man sänder i detta rymdväder? Absorberas de, eller går de ut i rymden? (Jag gissar på absorbtion.)
2. Det brus jag hör, hur avlägset är det? Är det bara direktvåg och möjligen markvåg?
Egentligen borde man leta störningar nu! De är ju (?) bara lokala!
Det är primärt absorption i D-skiktet, samt även spridning i E-skiktet som orsakar bristen på
utbredning.
Bruset är från den omedelbara närheten och via ytvågsutbredning från atmosfäriska källor.
Det stora bidraget till bruset på lägre frekvenser kommer via jonosfärisk utbredning från regionerna runt vändkretsarna.
Min egen erfarenhet är att omgivningsbruset sjunker med 20-25 dB dagtid på lägre band, och ännu mer nattetid,
när jonosfärisk utbredning inte förekommer.
View attachment 12571
Om man tittar på ovanstående graf så syns det att den atmosfäriska brusnivån (kurva B) kan sjunka ner till nivåer som bara obetydligt överstiger den termiska när det blir "blackouts". Dock så är "man-made nivån" numera så pass hög att sådana minskningar knappast kan observeras idag.
Tittar man på de statistiska variationerna hos brusnivån, så finner man att på lägre frekvenser är både variansen
och standardavvikelserna ganska stora, vilket avspeglas i att nivåerna kan variera stort.
View attachment 12572
Som antagligen inte är legalt, kommer aldrig att glömma radio historia arkivet radiogodis.se som försvann när Sveriges Radio började bråka.Tack! Artikeln är läst med behållning. All heder till AEF och deras digitala arkiv.