Bärvåg på 433.94 MHz, NV Åkarp, Skåne

SM7TLH

Well-Known Member
Sedan 21/22 december är mottagningen av några 433 MHz temperatursensorer från Clas Ohlson
http://www.clasohlson.com/se/Extra-temperaturgivare-hygrometer/36-5123
utstörd. Mottagarna är 2 st Rfxcom 433E.
http://www.rfxcom.com/epages/78165469.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/78165469/Products/14103

Tidigare har jag hört ett större antal 433-MHz-sensorer och -sändare från grannarna, men nu är det i helt dött. Kommunikationen _från_ Rfxcom funkar godkänt till några Nexa-enheter, men tillförlitligheten har blivit sämre. Likaså inbillar jag mig att bilen reagerar sämre på fjärrkontrollen, men här är jag inte 100% säker.

Med en liten 433-Mhz-"pinne" på spektrumanalysatorn ser jag en bärvåg på ca 433.94 MHz som jag misstänker överlastar mottagarna på Rfxcom (jag gissar att de är rätt breda för att täcka in toleranserna i de primitiva sändarna i Nexa m.fl. enheter). Likaså hör jag en stark bärvåg i en handapparat.
Edit: Med handapparaten i NFM-läge skiftar signalen mellan endast bärvåg och tonmodulerad med kanske 800 Hz (mitt gehör är tyvärr inte absolut).
Att notera är att Rfxcom:en är så döv att den inte hör en T-sensor som står mindre än 1 m från den.

Finns det någon i närheten som hör denna bärvåg? Jag har inte hunnit gå en runda i kvarteret för att som om det går att se om signalstyrkan varierar. Tyvärr saknar jag färdig riktantenn för 433 MHz.

Nedan bilder från spektrumanalysatorn. I nedersta bilden lyckades jag fånga en sändning från en eller annan enhet.

433.9-1.png

433.9-2.png

QTH är NV Åkarp i Skåne, precis mot E6 och Lomma.

Edit: slagfel
 
Last edited:
Vanligvis kommer de flesta störningarna från det egna hushållet...
Denna årstid tillkommer mycket lort från alla julbelysningar och nyköpta grejer. Bärvågen ser smal och stabil ut, så kanske troligare med ngt oscillatorrelaterat än en switchad nätdel.
 
Att den ser så ren ut, och ligger så nära 433,92 MHz tycker jag tyder mer på att det är någon fjärrstyrning som spårat ur och ligger och sänder ut bärvåg hela tiden. Den borde vara lätt att pejla med en liten yagi.
 
Jo, tanken har förstås slagit mig, men vi lämnade hemmet ungefär samtidigt som sensorerna försvann (och om något stängde vi av saker då).
Jag håller med om att signalen ser oväntat stabil ut. Enligt supporten på Rfxcom har de tidigare sett att sensorer med dålig matning flippat ur och stört ut bandet, men detta (om det verkligen är den bärvåg jag ser) har hållit på allt för länge och är på tok för stabilt för att vara det tycker jag.
Det får bli en spatsertur i morgon. -EQL och -FPD m.fl. kan jag i alla fall glädja med att signalen har 5 bananer utav 5 möjliga hemmavid :)

Uppdatering: när jag återigen fick liv i handapparaten var det samma tonmodulerade FM-signal, men moduleringen försvann strax därefter. Återstår att se vad som är vad ...
 
-XHJ: det är min bästa gissning också. Jag får försöka knåpa ihop en liten pejlantenn. Det lär i alla fall ske inom det närmaste decenniet :)
 
Back
Top