Bästa autotuner för ICOM 706MK2G?

SM5WZG

Active Member
Hej.

Funderar på att köpa mej en autotuner till min icom706mk2G tranceiver. Tänkte höra om någon av er kan kommentera SG-239 "1.8-30MHZ 200W Autotuner" från tillverkaren SGC?

Har läst att den skall passa direkt till icom706mk2 och tuner knappen kan då användas.

Vad kan denna autotuner stämma av, G5RV? Longwire? etc?

73 de SM5WZG/Mats
 
Den välkända tillverkaren av fjärrstyrda automatiska antennavstämningsenheter, SGC, har en ny produkt, benämnd SG-239. Den klarar 1,5-200 W PEP (80 W kontinuerligt). Den är tänkt för osymmetriska trådantenner av den längd man kan få upp på sitt QTH. Den vill ha minst 12 m tråd på 3,5 MHz och 30 m på 1,8 MHz. Det går dock bra att använda den till symmetriska antenner också. Den vill ha 13,8 V (10-18 V) i matningsspänning och drar 170-275 mA, beroende på vilken reläkombination som drar på det aktuella bandet. SG-239 är ganska billig, jämfört med sina syskon i Smartunerfamiljen. 399 EUR tar Wimo i Tyskland för den. Man handlar den enkelt i deras Online Shop, www.wimo.com .


Jag har hittat ovanstående på nätet.../Mats
 
Jag har ICOM AH-4 tunern till min 706:a och den fungerar bra och klarade att tuna min balkongloop på 80m.
Placerade tunern mitt på balkongolvet och drog en tråd längs golvet, upp på väggen, tillbaka längs taket och ner på andra sidan så det blev väl en 10-11m tråd.
Funkade givetvis ännu bättre på Fieldday med 40m tråd också som loop. RX blir relativt störningsfri med loop !
Körde den i bilen i bagageluckan med en 4kvm jordkabel och en tändstiftskabel till 2.5m spröt fäst i stötfångarfästet. Tunade 80m och upp där också.
Kör nästan bara VHF & up men kul att KUNNA köra lägre frekvenser än 28MHz från bilen.
Bytte bil för i somras så inget nytt fäste ordnat än...
/ Tommy SM7NZB
PS var på WIMO i september i samband med bilmässan i Frankfurt.
knepigt att hitta dit, men bättre ritning i senaste katalogen.
Dom hade INTE allting hemma så kanske bättre beställa via nätet ! Köpte en BigWheel för 2m i alla fall. DS
 
AH4-"tunern" är en trevlig sak men fungerar inte speciellt bra på de lägre frekvensbanden tillsammans med korta spröt 2...3 meter långa.

Jag har gjort en del nogranna mätningar på 80 m där jag anpassade en 2.5 m whipantenn monterad på bakre kofångare.

AH4 gav förluster i storleksordningen 7..8 dB jämfört med en motsvarande enkel LC-anpassningskrets provisoriskt uppbyggd med kraftiga s k sändarspolar och vridkondingar från en 5 kW TX.

Antenntråden i glasfiberspröt (en sådan användes i mitt fall) är ibland synnerligen tunn och har därmed en hög resistans vilket gör att i princip hela sändareffekten övergår i värme...

På de högre frekvensbanden och för generellt bruk är AH4:an dock både bra och bekväm att använda. Den kan stämma av (impedansanpassa) nästan allt, inklusive sig själv om man glömmer att ansluta antenntråden. Dock lär väl då inte så mycket gå ut i etern - men SVF blir bra och sändaren nöjd.

För mobilbruk och om maximal verkningsgrad prioriteras framför komfort är det nog bättre att hålla sig till det gamla beprövade konceptet med förlängningsspole på mitten eller 2/3 upp. Jag kan inte se att det går att göra någon effektivare mobilantenn än denna, utan mycket stora ansträngningar. För 1.8....7 MHz.

Bengt SM7EQL
 
Hej igen, tack för synpunkter.

Har ännu inte bestämt mej för autotuner...ser att det finns en från
firma LDG Electronics som heter AT-11MP

Källa : www.mobinet.se

***************************************************
Ett rejält steg framåt för automatavstämda tuners.
Passar de flesta stationer av fabrikat Yaesu, Icom och Kenwood. Stämmer av antenner mellan 6-800 Ohm, SWR 10:1 ner till SWR 1,5:1. Avstämmer dipoler, vertikaler, beamantenner och koaxialmatade antenner
Vid användning av långwire måste balun användas (tex RBA-1).
***************************************************

Denna känns oxå ganska bra.../73 de WZG
 
Back
Top