Bästa jordplan för vertikal på tak

SM5FLM

Well-Known Member
Hej!
När vädret blir varmare, kommer jag att montera upp min Butternut-vertikal på mitt hustak.
Huset 1 1/2-plan, med tegeltak, tegel- och träväggar.

Jag har inte så mycket utrymme, men tänkter ändå försöka få upp 4 jordplansradialer per band, undantaget 80 där det troligtvis bara blir 1 eller 2. För att inte trådarna ska bli alltför synliga, kommer jag att använda trådar som matchar takfärgen. Jag tänkte även bunta ihop trådarna i varje riktning, så att jag får fyra buntar. Är det OK att göra så eller måste alla trådar spridas jämnt runt om?

I beskrivningen till Butternut-antennen finns ett förslag på en avstämd radial gjord av 300 ohms bandkabel. Längden är ca 11 meter och den har två "notchs" där ena ledaren är avbruten. Den andra ledaren är inte avbruten och båda ledarna i hopkopplade i slutet och i början.
De tre delarnas längd är: 15'6'' (4.73m), 3'10'' (1,17m) och 8'4'' (2.55m).
Är det här ett bättre/sämre alternativ än vanliga trådar?
Hur räknar man fram de olika delarna?
 
Hej!
Radialernas längd bör vara 1/4-vågstrådar för respektive band (helst utspridda) om du inte vill använda "bandkabelmodellen".

/Ingvar
 
Radialernas längd bör vara 1/4-vågstrådar för respektive band (helst utspridda) om du inte vill använda "bandkabelmodellen".

Vad är nackdelen i fall jag "buntar ihop" radialerna?
Dvs. om jag har fyra radialer per band (en per 10-15-20-40 =16) och då har fyra buntar.
 
Vad är nackdelen i fall jag "buntar ihop" radialerna?

Min teori är att det är lättare att få rätt avstämning till respektive band om man inte buntar ihop dem. :)
Dessutom syns de väl mindre på taket också?

/Ingvar
 
Det kan vara väldigt knepigt att få till rätt resonansfrekvens på en multibandvertikal med få radialer. Orsaken är att själva vertikalen bara är ena halvan av en resonant antenn. Den andra halvan är en eller flera radialer. Det är inte ens säkert att matningspunkten sitter mitt i strömmens maxpunkt eller "mitt på dipolen" för att ta en analogi. Hur det är på just din antenn vet jag inte, men man gör nog klokt i att följa tillverkarens rekommendationer samt placera radialerna långt från ledande föremål.

73, Roland SM0BRF
 
Jag har egentligen inget svar på din fråga...

Men jag kan inflika att jag använder tre avstämda (1/4 våglängd) och eleverade radialer per band till min sexbands Butternut.
Mina radialer är inte ihopbuntade, och antennen går att få resonant på alla sex band.
Jag har lyckats köra ett och annat DX med den antennen, även på 80 meter.

Jag är också nyfiken på hur väl bandkabelvarianten fungerar.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Back
Top