Bästa riktantennen för 2m?

SM6WCQ

Member
Hej hams!
Jag har för avsikt att under året investera en del i min station och komma igång ordentligt på 6, 2 och 70. Ett stycke Versatower eller liknande ska det bli, 18 eller 24m, hiss- och fällbart. I toppen ska det monteras ett antal antenner. Nu till mina frågor och vi börjar med 2m:

Vilken är den bästa riktantennen för 2 meter på marknaden och vad gör den bäst? Betänk att det i dagsläget finns antenner som inte fanns för 5 eller 15 år sedan när "den här antennen" var det bästa som fanns.

Jag förstår att frågan inte är tillräckligt specifik, så ni får hjälpa mig med följdfrågor. T.ex. vad ska du ha dem till? Förmodligen mestadels contest. QTH:t är tämligen störningsfritt och högt beläget. Vad får det kosta? Det tar vi senare, nu kollar på utbudet...

Tack på förhand för många och bra svar!

/SM6WCQ, Markus
 
Last edited:
Well....en riktigt lång yagi från M2 för 6m,- om såna ff finns. Oslagbart för DX, och du får sån fin ficklampe-lob som GÖR hål vid nollkonds.:)

2x9 el eller 4x9el typ Vårgårda för 2m (du får bra knuff vid dåliga konds, och missar inte så mycket på sidorna som med t ex 2x16 eller 4x16.). Gammamatch är bra, och det är bra antenner (om nu dom finns ff) rent kvalitetsmässigt. Se bara till att ha rätt stackningsavstånd, så du slipper sidlober.

På 70cm...vete katten. Samma upplägg, 2x nånting, eller 4 x nånting, men vad?
15-20 element med gammamatch, tycker jag, sen blir det för vass huvudlob på 70.

Edit: betänk också att du får lägga en del slantar på en FET rotor. Ham IV (har en liggande) eller nåt ännu värre får du nog ha om det blir så mkt grejor som ska sitta så högt upp.
 
Last edited:
Jag kan bara rekommendera LFA eller LFA+2 antenner. Byggde min egen 13 elements LFA+2, bomlängd 8,2m.

Så var 2m antennen klar. « SM0RCL:s blogg

Och vill du inte bygga själv så finns det en svensk leverantör.

LFA yagis för 2m hos SJR Service
LFA-2 yagis för 2m hos SJR Service

Framförallt så är loberna väldigt rena på LFA-antennerna. Stackat har sina fördelar, en lång antenn har sina fördelar. Allt beror nog på vad du ska köra. Själv funderar jag på en H-frame där ena vertikala delen ska ha två stackade 2m antenner och den andra vertikala delen ska ha 3 st 70cm antenner....

Bara mina 2 korvören
73 de Kai

PS: Jag skulle inte köra gammamatch idag, när det finns bra antenner med vikta dipoler. Min LFA+2 har fungerat bra, trots isskorpan nu under köldknäppen.
 
det är väl inte så mycket att "betänka"....

en antenn som reducerar signaler utanför huvudloben,
dk7zb har antenner med få sidolober och väl sammanhållen huvudlob,
Innovate LFA har detta men ytterligare bättre f/B.

Kör själv med DK7ZB's princip, skulle nog prova LFA om det blir aktuellt att ersätta den antennen igen.
 
Last edited:
Jag skulle rekommendera att du ordnar med möjlighet att elevera antennerna, om du skall få ut så mycket som möjligt. Speciellt vid aurora kan man vinna mycket på att elevera antennerna.
Som lite extra grädde på moset går det ju att köra satelliter och EME med elevation.

Min 2-meters Yagi är av DK7ZB:s design med 50 Ohm:s matningsimpedans. Drivelement av brons med koaxen lödd direkt på elementet = Inget som lossnar eller glappar.
 
Back
Top