Bästa riktantennen för 6m?

SM6WCQ

Member
Hej hams!
Som jag skrev i min förra tråd är det mast och antenner på gång.

Kort och gott:

Vilken är den bästa riktantennen på marknaden för 6 meter och vad gör den bäst? Betänk att det i dagsläget finns antenner som inte fanns för 5 eller 15 år sedan när "den här antennen" var det bästa som fanns.

Jag förstår att frågan inte är tillräckligt specifik, så ni får hjälpa mig med följdfrågor. T.ex. vad ska du ha dem till? Blandat, såsom contest och DX. QTH:t är tämligen störningsfritt och högt beläget. Vad får det kosta? Det tar vi senare, nu kollar på utbudet...

Tack på förhand för många och bra svar!

/SM6WCQ, Markus
 
Last edited:
På 6m kommer du inte tillbringa ens en promille av din tid med testerna. 99% av tiden handlar om DX de närmaste 4-5 åren, så det är klart du ska ha en DX-antenn. Och såvitt jag vet finns det inget fetare (bättre) än det som FJE kört med i alla år. M2 Enterprises långyagis. Hans resultat talar för sej själva. 90 gånger av hundra hade han kört DXen redan när jag började kunna höra dom, två mil därifrån och med en 5-el Tonna. Där vill du lägga krutet. Att vara sist i en pileup är inte kul när det ska köras C6, VP2, XV, XU, ZL och annat kul. Du VILL ha lägsta strålningsvinkel (för F2) och max gain. Med en sån yagi och 100W ut kör du ihop ett 6m DXCC på kort tid. ES och sånt skräp kan du köra ändå. Du har fruktansvärt mycket signal "över" på högre vinklar också. Och på tropo blir du oslagbar i termer av ren urkraft. Tro mej. Dyrt? Japp :) Men bra skit.

http://www.m2inc.com/index.php?ax=amateur&pg=116

Jämför gärna strålningsdiagrammet och specarna med 7-elementaren...som också är brutal.
 
Last edited:
Back
Top