Bästa sättet att matcha en 80/40 meter vertical till 50 ohm?

Uffe Stjärna

Well-Known Member
Jag kör en vertikal för 80 och 40 meter. Ca 10 meter tråd rakt upp i luften jämte en glasfiber-mast, därefter en koax-trap. Efter det ytterligare 2 meter tråd rakt upp, som sen viker av horisontellt. Trådarna är tillklippta till lägsta SWR. Radialerna består av ett 30-tal trådar i gräsmattan av varierande längd. Längden varierar helt enkelt eftersom det är olika långt till tomtgränsen i olika riktningar. Totalt har jag lagt ut ca 200 meter radialer. Antenninstrumentet visar 35-43 ohm, beroende på band. Finns det något sätt att matcha detta så att jag slipper dra kontroll-lina för att switcha reläer?
 
Den missanpassningen är inget att bry sig om ifall du inte har väldigt lång matarkabel. Se
Coax Calculator

Nej, det är ju inte så mycket. Jag håller med om det. Jag har kört ett par månader och det går bra. Jag har en common mode choke vid matningen. Men eftersom jag löser ut grannens larm när jag stämmer av på 40 meter, så tänkte jag att jag som första åtgärd borde åtgärda matchningen innan jag plockar ned hans larm. Onödigt, tänkt eller?
 
Hej Ulf,

Har inga egentliga kunskaper om anpassning av vertikaler, men kastar mig in i tråden som en glad (radio)AMATÖR :)

Tänke först som SM0BRF, att 35-43 ohm kanske inte är så mycket att yvas över. Även om man råkat få en 1/4 våglängd på matningsledningen blir det ju inte mer än (50x50)/35 = 71 ohm vid sändaren. Dvs ungefär samma missanpassning.

Om man ändå vill matcha impedansen för 2 band utan någon form fjärrstyrning kan kanske ett sätt vara att byta ut 50 ohms koaxen mot två parallell-kopplade 75 ohms koaxer (=37.5 ohm). Då får man nästan ingen missanpassning mellan antenn och matare. Sedan kan man bekvämt sitta inne i värmen och "tjuna".
 
Last edited:
Du riskerar faktiskt att få mer problem med RFI om du åtgärdar missanpassningen,
eftersom den utstrålade effekten därmed kan öka.

SWR i matarledningar och störningar på elektronisk apparatur hos grannarna
är nästan alltid orelaterade.

Det enda som är effektivt mot sådana problem är QRP eller avstörning av apparaterna.
Man kan också välja antenner som inte har starka närfält precis vid matningpunkten nära eller på marken.

Dipoler och andra horisontalpolariserade antenner är bättre i detta avseende än vertikalantenner.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
SWR i matarledningar och störningar på elektronisk apparatur hos grannarna
är nästan alltid orelaterade.

Hur kommer det sig att det ibland är under själva avstämningsprocessen som störningar i elektronisk apparatur uppträder, och när slutsteget väl är avstämt är störningarna som bortblåsta? Tänke att det kan bero på just missanpassningen i matarledningen innan allt är injusterat, men kanske kan det finnas en annan orsak.
 
Hur kommer det sig att det ibland är under själva avstämningsprocessen som störningar i elektronisk apparatur uppträder, och när slutsteget väl är avstämt är störningarna som bortblåsta? Tänke att det kan bero på just missanpassningen i matarledningen innan allt är injusterat, men kanske kan det finnas en annan orsak.

Ja, det är det jag undrar oxå..... Jag skrämde igång larmet timmen innan SAC startade och timman efter. Men under hela SAC gick det fin-fint! Tur???

@Karl-Arne: Så det är ingen mening med att ens försöka matcha den och hoppas på att störningen försvinner? Hade Hoppats slippa hembesök.....
 
Kan det vara så att RF går in till grannen via elnätet?
Själv har jag en 86m loop runt/ovanför mitt hus och har lite samma symptomer på ett band med hög SWR. Efter lite "tjunig" blir det lugnt i huset...

Edit:
Skulle vilja påstå, att användning av jordade uttag till radioapparater inte är alltid någon bra lösning. Apparaterna skall (tycker jag) jordas separat, men ordentligt.
Undantag med apparater med livsfarliga spänningar, t.ex. slutsteg?

Om SWR blir så pass hög, att man bränner fingrarna i radions plåtdelar (ojordat), då blir även elledningar "heta". Jordning av sådana apparater löser inga störningsproblem.
 
Last edited:
Back
Top