Bästa trådantennen för 18 MHz?

Det är säkert en bra antenn men jag undrar om det är någon större vits med fasta smala riktantenner om nu ändamålet inte bara är att experimentera för att det är spännande att experimentera eller om man är speciellt intresserad av att regelbundet kommunicera med ett visst geografiskt området, t ex Sydafrika.

Ju mer gain och smalare lober ju mindre tid på dygnet kommer ju antennen att vara bättre än t ex en 1/2-vågs dipol på samma höjd med tanke på att optimal elevationsvinkel ständigt varierar från mycket låga vinklar till medelhöga dito.

Samma förhållande gäller mellan markmonterade vertikaler kontra lågt hängande dipoler (H = 20-30 m för 3.5 MHz) på lågbanden. Om man inte har ett verkligt stort och effektivt radialnät så vinner ofta den lågt hängande dipolen även för DX.

Sedan vet jag att även om en vertikal med få radialer är ineffektiv så kan den ändå fungera tillräckligt bra över en längre tid särskilt om man inte har någon referensantenn att jämföra med.

Jag körde under många år 7 MHz med en GP med matningspunkten på 10 m höjd och upplevde att den fungerade fantastiskt bra. När jag sedan fick upp fackverksmasten så satte jag upp en roterbar 1/2-vågsdipol på 22 m höj och den klassade ut GP:n med hästlängder. Väldigt stor skillnad och jag blev tvungen att revidera min uppfattning om att GP:n var en kanonantenn. I själva verket var den ganska kass trots att jag bor på landet och inte har någon skog runt omkring. Efter några månaders jämförande mellan de båda antennerna så plockades GP:n ner - även om det hände någon gång då och då att den var bättre än dipolen.

Fråga till DRY: Vad skall du använda antennen till mer specifikt och hur höga är dina fästpunkter i granarna?

/Bengt
 
Last edited:
Jag har gjort en del försök liknande det SM0BRF föreslår. Att ha en lina, på vilken man kan hissa upp flera quad-element eller triangulära element ger en antenn med mycket gain åt ett håll. Får man upp elementen högt, alltså uppåt en halv våglängd, är horisontell polarisation att föredra. Hamnar elementen när marken är det, enligt min erfarenhet, en fördel att mata drivelementet för vertikal polarisation (även när det är mycket träd i närheten). På 18 MHz borde det dock gå bra att få upp antennen ganska högt.
Sture
 
Egentligen vill jag inte ha alltför smala antenner eftersom det begränsar antalet möjliga kontakter. Vill gärna ha goda kontakter med Nord- och Sydamerika samt Asien. Mina fästpunkter är 2 granar på cirka 25 m och 2 björkar på cirka 15 m.
 
CQ de APQ.
Jo det stämmer. Jag satte upp en rhombic 1984. Den är installerad söder om min tomt över grannens åker- och betesmark. Terrängen fick delvis bestämma riktningen som då blev söder ut mot Italien. Libyen, Chad, Gabon och Nambia.
Lobens bredd ökar givetvis vid lägre frekvenser inom HF området.
Sidan på rhomben är 131 m vilket innebär 524 m tråd i luften. Matas med en 85 m lång exponential transmission line som omvandlar (bredbandigt) alla frekvensers impedanser till 200 ohm. Därefter en guanellabalun 200:50 ohm på en stolpe som sedan matar 10 m RG-217 (lågförlustkoax) in till stationen. Rhomben är avslutad med två induktansfria motstånd på 330 ohm(morganit 450 watt) som är seriekopplade för att erhålla omkring 660 ohm. Mittpunkten på motstånden är jordade för att bli av med statisk elektricitet. Rhomben är dessutom DC-jordad genom guanellabalunen vid matningen.
Jag använder rhomben som ett komplement till övriga antenner.
Jag har haft QSO på 3.5 MHz med ön Sao Tome (söder om Nigeria) och med Bulgarien på 50 MHz.
Några varningsord: För att en rhomb skall bli en riktantenn och komma upp till
"nivån" av en Quad eller beam måste benen på rhomben vara långa i förhållande till den använda våglängden. När jag säger långa, menar jag långa! Jag tror inte det lönar sig att bygga en rhombic där benen är kortare än två våglängder för den frekvens man siktar på. Det innebär att för 18 MHz bör benen vara längre än 34 meter ( 2 x 17 m).
Höjden på rhomben spelar också en avgörande roll för elevationsvinkeln på loben. En del handböcker anger 1.6 lambda för den lägst använda frekvensen för att erhålla låga elevationsvinklar lämpliga för långa distanser (DX). Detta betyder c:a 25 meter för 18 MHz.
En rhomb kan betraktas som fyra långwirar kombinerade eller två V-beamar monterade "rygg mot rygg".
F ö hänvisar jag till ARRLs antennhandbok och/eller W6SAIs handbok där det finns utmärkta artiklar och minimått/höjder för rhombic antenner.

73
Bengt SM6APQ
 
Sterba Curtain

curtain antenna sterba bruce Lazy H

Kanske denna ant skulle vara något för dig.



Version 2 av Sterba Curtain fyller nog dina behov. Måtten som sm1cns nyttjade
var 10.7 meter för B och 5.35 meter för A...

sm0ctk stig




Det är dags att sätta upp en ny trådantenn för 18 MHz! I dag använder jag en 4 x 20 m horisontell loop som går bra på de flesta banden.Men jag vill ha en antenn som ger lite mer förstärkning och som har lite riktverkan mot Nordamerika. Den disponibla ytan som jag har är cirka 60 x 50 m. Jag har höga fästpunkter i omkringliggande granar.

Funderar på en liten romb-antenn eller liknande. Skulle gärna ta emot tips om lämpliga antenntyper. Saknar antennmast för yagi eller quad.
 

Attachments

  • Sterba Curtain .jpg
    Sterba Curtain .jpg
    31,7 KB · Views: 452
Sterba gardin

CTK de APQ.
Den beskrivna sterba-gardinen anger måtten för 14 MHz. Den kan lätt räknas om för 18 MHz.
Observera att den fungerar bara som riktantenn på ett band. Utan att konsultera några antennhandböcker tror jag att "gardinen" ger en vinst på c:a 7-dBd. En fördel är att eftersom antennen är dc-mässigt en sluten loop man då kan mata in en lämplig spänning och smälta bort isbark som lagt sig på trådarna vid olämplig väderlek på vintern.
Eftersom antennen bara är lämpligt för ett frekvensband kan man komplettera med en kvartsvågs sluten loop som kopplas parallellt med den öppna matarkabeln och jordas i kortslutningen. Antennen blir då dc-mässigt jordad och dränerar bort statisk elektricitet. Vid "avisning" måste givetvis stuben tillfälligt bortkopplas.

73
Bengt SM6APQ
 
En 4-elements bruce-array är inte så svår och har viss riktverkan. Annars är den rekommenderade half-squaren ett bra utnyttjande av tråd (jag blir alltid förvånad över hur bra den funkar).

/Micke
 
Hej!

Nog tycker jag mig se att denna version av antenn redan är likspänningsmässigt
jordad.
Följer du trådarna i ant- elementen ser du att stegens 2 trådar är jordad av elementen.
sm1cns nyttjade version 1 av Sterba Curtain men med flera element.
Men ej med slutna loopar i ändarna av antennen. Han nyttjade 3 st sådana antenner
och körde den på alla band.
sm0gld har testat Sterba Curtain med sitt antprogram. Vet ej vad slutresultatet
blev.

73 sm0ctk stig


CTK de APQ.
Den beskrivna sterba-gardinen anger måtten för 14 MHz. Den kan lätt räknas om för 18 MHz.
Observera att den fungerar bara som riktantenn på ett band. Utan att konsultera några antennhandböcker tror jag att "gardinen" ger en vinst på c:a 7-dBd. En fördel är att eftersom antennen är dc-mässigt en sluten loop man då kan mata in en lämplig spänning och smälta bort isbark som lagt sig på trådarna vid olämplig väderlek på vintern.
Eftersom antennen bara är lämpligt för ett frekvensband kan man komplettera med en kvartsvågs sluten loop som kopplas parallellt med den öppna matarkabeln och jordas i kortslutningen. Antennen blir då dc-mässigt jordad och dränerar bort statisk elektricitet. Vid "avisning" måste givetvis stuben tillfälligt bortkopplas.

73
Bengt SM6APQ
 
Sterba gardin

CTK de APQ.
Hej. Den beskrivna och avbildade Sterba-antennen är inte jordad, men likströmsmässigt kortsluten. Du kanske menar att om en av feederledningarna i den balanserade tunern är ansluten till chassiet har du rätt. Denna metod är nog inte riktigt rumsren med tanke på balansen. Antennen kan likströmsmässigt jämföras med ett drivet quadelement som i sig själv helt "hänger i luften"
ojordat.
Jag är nyfiken på hur du kan tolka " att stegens två trådar är jordade av elementen"? Jag har svårt att se att elementen är jordade?

US Army Technical Manual TM 11-666 anger att matningsimpedansen ligger i närheten av 1000 ohm. Med en lämplig exponentialledning omvandlar man impedansen elegant till 200 ohm följt av en 4:1 balun.
Samma handbok anger att vinsten ligger på 7 dBd - ett hyggligt gain som kan jämföras med en 3 el. monoband beam!

73 Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Likströmsmässigt

Jag menade förstås att elementen är likströmsmässigt kortsluten. Andra varianter
av Sterba Curtain är inte likströmsmässigt kortsluten.
Troligtvis är det mindre störningar på den variant som är likströmsmässigt kortsluten.

sm0ctk stig


CTK de APQ.
Hej. Den beskrivna och avbildade Sterba-antennen är inte jordad, men likströmsmässigt kortsluten. Du kanske menar att om en av feederledningarna i den balanserade tunern är ansluten till chassiet har du rätt. Denna metod är nog inte riktigt rumsren med tanke på balansen. Antennen kan likströmsmässigt jämföras med ett drivet quadelement som i sig själv helt "hänger i luften"
ojordat.
Jag är nyfiken på hur du kan tolka " att stegens två trådar är jordade av elementen"? Jag har svårt att se att elementen är jordade?

US Army Technical Manual TM 11-666 anger att matningsimpedansen ligger i närheten av 1000 ohm. Med en lämplig exponentialledning omvandlar man impedansen elegant till 200 ohm följt av en 4:1 balun.
Samma handbok anger att vinsten ligger på 7 dBd - ett hyggligt gain som kan jämföras med en 3 el. monoband beam!

73 Bengt SM6APQ
 
Alternativet Sterba

Sterba antennen är ju spännande men om jag ska ha antennriktningen mot Amerika så får jag använda mina 15 m träd som fästpunkter och då kanske antennen kommer att hänga för nära marken? När man kastar upp en tråd i en björk så hamnar kanske den på cirka 12 m. Eftersom att det är långt mellan dessa träd så kanske mitten på antennen kommer för nära marken?

Men när man läser om Sterba Curtains på :
curtain antenna sterba bruce Lazy H

så förstår man att Sterba är ganska kritiska att konstruera och det är inte bara fördelar med denna antennen.
 
DRY skrev; "Egentligen vill jag inte ha alltför smala antenner eftersom det begränsar antalet möjliga kontakter. Vill gärna ha goda kontakter med Nord- och Sydamerika samt Asien. Mina fästpunkter är 2 granar på cirka 25 m och 2 björkar på cirka 15 m."
---

Tack för klargörandet. Fler som ställer frågor om antenner borde inleda med en sådan beskrivning som ju gör det hela lättare för de som vill komma med förslag.

Just antennhöjdens inverkan tycker jag är något som allt för ofta försummas i diskussionerna här på forumet och även i samtalen över radio. Knappt någon berättar hur högt deras antenn sitter och att bara få reda på att vederbörande kör 100 W till en dipol är ju fullständigt värdelös info. Dipol var hur när...? :)
 
Vad händer om man nyttjar denna version av Sterba Curtain och har elementen
Horisontalt.









Det är dags att sätta upp en ny trådantenn för 18 MHz! I dag använder jag en 4 x 20 m horisontell loop som går bra på de flesta banden.Men jag vill ha en antenn som ger lite mer förstärkning och som har lite riktverkan mot Nordamerika. Den disponibla ytan som jag har är cirka 60 x 50 m. Jag har höga fästpunkter i omkringliggande granar.

Funderar på en liten romb-antenn eller liknande. Skulle gärna ta emot tips om lämpliga antenntyper. Saknar antennmast för yagi eller quad.
 

Attachments

  • Sterba Curtain1.jpg
    Sterba Curtain1.jpg
    12,6 KB · Views: 411
Just antennhöjdens inverkan tycker jag är något som allt för ofta försummas i diskussionerna här på forumet och även i samtalen över radio. Knappt någon berättar hur högt deras antenn sitter och att bara få reda på att vederbörande kör 100 W till en dipol är ju fullständigt värdelös info. Dipol var hur när...? :)

är "antennhöjd över mark" inte längre en del av innehållet i standardragchewkontakter på SSB & CW ?

minns att mina handskrivna loggböcker har många noteringar om antenntyp och antennhöjder på motstationerna, brukar själv ange antennhöjd över mark i de fall samtalet inte direkt leds in på "59 & TNX GL CUL".
 
Jo, nja, nej det är tyvärr ganska ovanligt på CW. De flesta skall ju med tåget så de hinner bara ge 5NN 73 HPE CUAGN och sen fortsätter de att terrorisera nästa station. En del berättar att de kör med någon ICOM och kanske har de en G5RV. Sådant noterar jag aldrig i loggen. Ointressant. Jag försöker undvika denna typ av meningslösa QSO så långt det går.

På CW kör jag ibland med kraftigt kipp och lite brum på sändaren samt nycklar med en mekanisk bugg på ett personligt men vackert sätt så att min telegrafi blir helt oläslig för datorer och ovana operatörer. På så sätt ökar jag sannolikheten ganska rejält att få tag på någon old timer som begriper att uppskatta något annat än de moderna plastradioapparaternas entoniga läten och standard-QSO helt utan innehåll.

När jag lyssnar över banden så lyssnar jag primärt efter sändare som driver, kippar eller har andra egenheter för sig. På så sätt maximerar jag chansen att få tag på någon hembyggare eller någon som kör med gammal surplus. Får man tag på en sådan likasinnad filur som jag själv är så finns ju hur mycket radio- och antennteknik som helst att diskutera och man slipper de enfaldiga 5NN QSO:na.

Ursäkta utvikningen långt utanför ämnet antenner men det var NCL som uppviglade mig. :)

/Bengt
 
... När jag lyssnar över banden så lyssnar jag primärt efter sändare som driver, kippar eller har andra egenheter för sig...
Min första och hittills enda svartfotssändare med en självsvängande 2N1613 och antenntråd inomhus skrotades efter ett QSO för snart 46 år sedan.

Kört att få svar från dig på CW, alltså! ;)

/ Göstha
 
OK Göstha. Jag började med en ECO 6L6GT 1967 och byggde en replika av den för några år sedan. Driver och kippar vackert. Har visst blivit c:a 20 DXCC-länder på den.

Idag hörde jag SM5EDX ropa CQ på 80 m med en typisk 50-tals ton. Det visade sig att han körde med en Viking Ranger och lyssnade på en Collins R-388/URR. Åhhh, vilken vacker musik att höra.

Själv körde jag med min Command Set BC458A från 1942 och lyssnade i en modernare Collins R-388/URR från 1951. Det är lätt att förstå att vårt CW-QSO inte blev av den vanliga typen "goddag 599 adjö" utan att vi avhandlade viktiga saker om riktig radio med rör och hur bra det var förr. Jag lider med alla stackare som är hänvisade till sina dyrköpta plastradioapparater med elva digitala undermenyer och som inte har några vettiga samtalsämnen mer än väder och vind att diskutera. Ur led är tiden.

Sätt upp ordentliga väl fungerande antenner och skaffa riktiga radioapparater är mitt råd. Det är ett bra sätt att fördriva tiden på.

/Bengt
 
Back
Top