Bahnhof vill att "radioentusiaster" ska sända nyheter på Ryska

Status
Not open for further replies.
Det finns flera anledningar till att detta inte är någon "bra idé".

Man kan börja med de tekniska:

- För att få ett någorlunda förutsägbart täckningsområde värt namnet behövs höga effekter och stora antenner. Alla som håller på med HF yrkesmässigt vet att man kan få bra signaler med ganska låga effekter, men då blir frekvensval och tid på dagen kritiska

- Sedan får man förutsätta att de tilltänkta lyssnarna använder "vanliga radioapparater" med små antenner och mediokra prestanda

- Störmiljön i tätorter har heller liksom inte blivit bättre sedan 60-talet

Sedan finns legala aspekter. Amatörradio har denna definition i ITU:s radioreglemente:

"amateur service: A radiocommunication service for the purpose of self-training, intercommunication and technical investigations carried out by amateurs, that is, by duly authorized persons interested in radio technique solely with a personal aim and without pecuniary interest."

och rundradio denna:

broadcasting service: A radiocommunication service in which the transmissions are intended for direct reception by the general public. This service may include sound transmissions, television transmissions or other types of transmission (CS).

I Sverige definieras "amatörradiotrafik" som detta:

"amatörradiotrafik: icke yrkesmässig radiotrafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven i personligt radiotekniskt intresse och utan vinstsyfte"

Detta ansluter nära, men inte ordagrant, till skrivningen i ITU-RR. Nyckelorden i ITU-definitionen av rundradio är "the general public", vilket medför att sändningar inom amatörbanden och av amatörer inte ska vända sig till "allmänheten" vare sig den lyssnar inom eller utanför amatörradiobanden.

"Rundradiosändning" är formellt sett inte förbjuden på det sätt som det var
i TFS B:90,

1646999150366.png
och PTSFS lämnar öppet för tolkningar. Dock ska man ha klart för sig att inget i PTSFS är "hugget i sten" innan det har domstolsprövats.
I förlängningen skulle något sådant innebära att PTS jurister och förvaltningsdomstolarna skulle behöva sätta sig in i vad "amatörradio" innebär och dessutom ha sett ett ITU-radioreglemente på andra sätt än på bild. Vad något sådant skulle kunna innebära för amatörradion kan man bara spekulera om.

Slutligen, de mer långsiktiga politiska aspekterna. Kortsiktigt kanske amatörradion skulle kunna vinna något på detta, men långsiktigt kan resultatet bli förödande.

Redan i dag används amatörradio tydligt för politiska syften, några ganska "grumliga", och vi tenderar gärna att "glömma" att själva existensen av amatörradio helt bygger på politiska beslut. Någon "opolitisk amatörradio" existerar därför inte. Makthavarna har oftast valt att bortse för de politiska kopplingarna hos amatörradion, så länge som de tjänat deras syften.

Problemet ligger numera i att vara på god fot med de numera väldigt marknadsorienterade "makthavarna" vilka värderar varje kHz utifrån ett marknadsperspektiv.

Amatörradio har inte något direkt gott rykte i tredje världen, där en air av neokolonialism omger oss. Tar man i beaktande att beslut inom ITU kan gå till omröstning, och "industriländerna" har ett numerärt underläge, skulle en politiserad amatörradio kunna leda till nederlag i viktiga omröstningar vilka skulle följa geopolitiska skiljelinjer.

Jag har på känn att en politiserad amatörradio skulle gå samma väg som elitidrottsrörelsen, vilken tidigt fick en politisk färgning och därför står långt från de Coubertins "olympiska tanke" och på intet sätt bidrar till "folkförbrödring".

Det finns vidare anledning att anta att med "svärmar av radioentusiaster" avses folk i kategorin "närradioutövare" vilka primärt utgörs av personer vilka älskar att höra sin egen röst...
 
Last edited:
Karl-Arne,

En något mindre seriös fråga till dig, som har den historiska överblicken. Fanns det inte en gång en faktiskt seriös formulering ang. innehållet i amatörtrafik som "befordran av meddelanden, alltför oviktiga att framföras över allmänna kommunikationsmedel" e dyl?

Jag har ibland funderat på att någonstans föreslå en skrivning om "meddelanden alltför oviktiga att framföras över amatörradio".

73,
Rolf
 
Karl-Arne,

En något mindre seriös fråga till dig, som har den historiska överblicken. Fanns det inte en gång en faktiskt seriös formulering ang. innehållet i amatörtrafik som "befordran av meddelanden, alltför oviktiga att framföras över allmänna kommunikationsmedel" e dyl?

Jag har ibland funderat på att någonstans föreslå en skrivning om "meddelanden alltför oviktiga att framföras över amatörradio".

73,
Rolf
Visst var det så.

Ur TFS B:53 1959 års upplaga:

"vara begränsad till meddelanden rörande experiment eller anmärkningar av personlig karaktär, alltför oviktiga att ifrågakomma för befordran över de allmänna teleförbindelserna"

En del tog detta bokstavligt :)

1647020802068.png
 
Har Bahnhof fördömt den stora nätcensur som just nu sker av ryska medier i Sverige och Europa? Eller gäller de högtravande principerna om fri tillgång till information bara för Ryssland och inte för oss i Sverige?
 
Den här diskussionen kan lätt urarta. Ryska (statsgodkända) medier är och har länge varit (åtminstone i baltikum) rena propagandamegafoner för rysk "politik". Att hävda höga principer i nuvarande läge är möjligen "fint" men inte ändamålsenligt. Jag är beredd att ursäkta Bahnhof om de inte fördömer det som benämns nätcensur ovan.
 
Det är när det gäller som principer prövas. Personligen vill jag fritt kunna få ta del av information och sjäv få avgöra vad som är sant, falskt, propaganda etc. Tur att jag inte har Bahnhof, som jag funderat på att skaffa, just av det skälet.
 
Precis.

Man tenderar att bortse från att indoktrineringen och informationskrigen är
lika intensiva och djupgående i "västliga demokratier" som hos deras motståndare, fast åt andra hållet.

Att tro att s.k. "fria medier", i synnerhet kommersiella, automatiskt skulle innebära att nyheter är "opolitiska" eller "opartiska" är väldigt naivt.
 
Last edited:
Bahnhof är negativt inställda till att blockera ryska media, jag kan fortfarande komma åt rt.com via mitt Bahnhof abonnemang men det är blockerat på min mobil som har Telia.
Anser att man skall ha tillgång även till media som har andra budskap.
Däremot kräver det att man förstår att media inte alltid presenterar korrekt information.
 
Jag var och tittade på Bahnhofs mast idag. Den som de beskriver: "På toppen av berget har vi nämligen en 15 meter hög, kraftigt byggd radiomast från andra världskriget som kommer kunna nå stora delar av Ryssland.".
Till att börja med går jag igång invertes när folk inte kan skilja på mast och antenn. En mast når inte till Ryssland.
Masten är gissningsvis 60-70-tal, rejäl och ganska fin, av flaggstångstyp med en förfallen discone-antenn i topp. Den står precis vid en gångväg och tätt med små röda kulturstugor runt för den som inte varit i vita bergen. En liten utmaning att få till ett antennsystem om man ska sända med lite mer effekt där. Alldeles runt den lilla bergsparken är det tät innerstadsbebyggelse. Kanske farligt nära förbipasserande och i bostadshusen kommer man höra ryska röster i brödrosten. Den mobiloperatör som har sina antenner i masten kommer kanske också ha synpunkter på att man brakar på med effekt.
 
Last edited:
Om vi antar att de tilltänkta lyssnarskaran finns i Moskva-området och dessutom finns i stadsmiljö med "små" antenner får vi räkna med en antennbrusfaktor av i häraden 60 dB eller en bruseffekt av runt - 70 dBm, i det frekvensområde 4-10 MHz som primärt är intressant.

Denna ska jämföras med signaleffekten som inte överstiger -90 dBm när 25 kW AM matas in i en resonant dipolantenn på 15 m höjd. Allt enligt VOAAREA prognosprogrammet. Ett RF S/N på endast 20-25 dB är knappast "njutbart" på AM och i synnerhet inte för oerfarna kortvågslyssnare.

Misstänker att Bahnhof behöver hyra betydligt "tyngre doningar" för att pålitligt tränga igenom brus och störningar. Har någonstans i bakhuvudet att 100 kW+14 dBi gardinantenner ansågs som "minimum" under Kalla Kriget. Radio Free Europes station i Biblis norr om Heidelberg

1647117490468.png

som jag besökte 1989 med antennleverantören TCI:s Europa-representant som värd, hade just denna sändar+antennbestyckning för att "täcka" de centrala delarna av Sovjet.
 
Man blir mest frustrerad över hur politiker o andra tar beslut över saker o ting just för det aktuella säkerhetsläget. Att lägga ner alla MW och KW stationer har säker sparat massor av pengar men vad kostar det att behålla nån eller ett par stationer för att kunna användas i nödfall ? Säkert en del man kanske kan vara värt det ? Vart tog antennerna i Karlsborg och Hörby vägen ? Det fanns säker fler ställen med bra utrustning. Grimeton har en fin log-periodare men kan inte vridas efter en översvämning!? Kan kanske gå att fixa till. Om jag minns rätt sände man Radio Sweden på SSB därifrån. Tyvärr vet få vad mellanvåg och kortvåg är i dessa internet-tider. Men det funkar ju trots allt i ett krisläge då fiber och annat lär sluta fungera. Och i dagens läge så borde man definitivt aktivera alla möjligheter att rapportera vad som händer i typ Ukraina. Kanske dags och bygga upp nåt igen…..Inte bara i propagandasyfte utan även som backup för de FM sändare som lär sluta att fungera i ett krisläge…Vi radioamatörer skall ju vara politiskt obundna osv men för min del blir det inga ryssar körda förrän de är ute ur Ukraina…
 
Jag vet inte hur FM-radionätet är uppbyggt, men det är nog där man måste se att chansen finns till nödfallstäckning. Det är nog många "moderna människor" som inte alls är hemma i hur man söker av ett frekvensband (manuellt, alltså) och det är nog också många radiomottagare som är utan vettig mottagardel för AM på MV-KV, medan FM på VHF idag har bra täckning och det finns mottagare "överallt". Att göra FM-nätet mer robust är troligen en eklare väg att gå än att "börja om" med AM (Lufor och sån't). Men det är väl inte en tillfällighet att det gröna gänget jobbar mycket med KV, man vill inte tappa sambandet...
 
För att få lyssnare i Ryssland är det inte lika stort problem med kortvåg och mellanvåg som här hemma. Det är ett vidsträckt land och på många perifera ställen finns det ingen täckning på FM.
Problemet är nog mer att de som tycker att staten har rätt inte bryr sig om att få en annan åsikt och de som inte håller med vet redan hur dom ska få alternativ information.
 
Eftersom jag har arbetat i över 40 år med närliggande frågor, bl.a. med Televerkets beredskapsresurser, kan jag ge en del besked.

HF var ett "satsningsområde" ända fram till slutet av 80-talet, man vidmakthöll och även nyinvesterade i HF-resurser både för rundradio och fast/mobil trafik. Sedan kom avregleringarna och bolagsbildningen, och då ville ingen betala längre. Bara trögheten i organisationen gjorde att verksamheterna inte lades ner och anläggningarna skrotades på en gång. Dessutom insåg "makthavarna" att HF är en så pass "smal pipa" att Regeringens utlandskommunikationer i ett krisläge knappast kunde gå endast denna väg, även om motstationer funnits i utlandet.

Statsmakternas stöd till de forna resurserna upphörde 1993/94, vilket ledde till omorganisationer och dramatiska sparprogram inom det som fanns kvar.

Teracom tog hand om kvarvarande HF-rundradio, och avvecklade samt skrotade 500 kW-sändaren i Karlsborg, men nyinvesterade i Hörby med nya sändare och antennpark. Hörbyanläggningen drevs fram till 2010, men stängdes därefter och sändarna såldes som reservdelar medan antennparken skrotades.

Kommersiella tjänster kunde disponera kvarvarande resurser så länge de höll, MARITEX levde kvar i Onsala och Grimeton ända till 2001, HF-flygradio i Enköping, Karlsborg fram till 2014 och Grimeton därefter. Den av UD betalade 100 kW SSB-sändaren i Grimeton som användes för rundradio skrotades runt 2000 efter att reservdelarna tagit slut.

Relativt nyanskaffade 3 kW SSB-sändare för flyg-HF i Karlsborg kunde flyttas med till Grimeton 2014 när FortV inte ville förlänga hyresavtalet i Karlsborg. Efter avflyttningen demolerades samtliga antenner i Karlsborg (två romber, två vridbara LP, fem fasta LP)

Hela antennanläggningen i Grimeton är f.n. uthyrd till flyg-HF, 4 fasta log-periodiska och två vridbara antenner.

Dagsläget för civil HF i Sverige är att en (1) aktör disponerar de resurser som ursprungligen anskaffades för beredskapsändamål för kommersiella tjänster. Om denna aktör drar sig ur kommer de privata markägare som numera äger antennparkerna inte att underhålla dem, och det är högst sannolikt att antennerna då blir rivna.

Militärerna har egna resurser för "HF2000" som är inordnade i Marinens Radio vilken har en distribuerad infrastruktur, primärt uppbyggd runt de stationer som fanns sedan tidigare.

Att Sveriges Radio med egna resurser skulle återuppbygga en infrastruktur för propagandasändningar på HF ser jag som uteslutet, återstår statliga pengar.
Skulle uppskatta att minst 50 Mkr är "startkostnaden" för något sådant.

En "storstation" för LV eller MV kanske skulle kunna åstadkommas för 20-25 Mkr, beroende på lokalisering och ev. återanvändning av resterna (läs Sölvesborg).

FM-nätet är mycket riktigt både dimensionerat och uppbyggt för beredskapsändamål.
Alla "högmaster" har rejält dimensionerad reservkraft och numera både radiolänk och fiber för programdistributionen. Dessutom har den "single point of failure" som var Rundradiocentralen (RRC) i Kaknästornet numera byggts bort. RRC finns distribuerad över flera platser idag.

Slutligen, amatörradiorörelsens förmenta "opolitiskhet". Åtminstone sedan WW2 har amatörradion utnyttjats för politiska syften, vilket var själva orsaken till att den åter tilläts efter 1945.

Sedan bygger alla våra privilegier ytterst på politiska beslut, eftersom spektrumfrågor, både nationellt och internationellt, har en stark politisk underton. Att då påstå att amatörradion skulle stå fri från politiken är därför högst naivt.
 
Last edited:
antennbrusfaktor av i häraden 60 dB eller en bruseffekt av runt - 70 dBm, i det frekvensområde 4-10 MHz som primärt är intressant.

Denna ska jämföras med signaleffekten som inte överstiger -90 dBm när 25 kW AM matas in i en resonant dipolantenn på 15 m höjd. Allt enligt VOAAREA prognosprogrammet. Ett RF S/N på endast 20-25 dB är knappast "njutbart" på AM och i synnerhet inte för
Blir inte S/N negativt i exemplet? Eller tänker jag fel?
 
Hur ser omvärldsperspektve ut? Är det något land som valt att gå mot strömmen och bevara / utöka på HF och MF?
 
Vad jag känner till är det endast Kina som expanderat i "modern tid". Kineserna leasar resurser lite här och var i världen för att sända sina utlandsprogram.

Sedan finns de religiösa fundamentalisterna i USA som också hyr ganska mycket tid i etern.

Danmark har moderiserat sin LV-sändare V-sändare i Kalundborg för sin fiskeflotta.
 
Bahnhofs projekt med att upprätta en egen "rundradiostation" för att informera befolkningen i Ryssland är tekniskt orimligt och helt verklighetsfrånvänt.

Som AOM skriver krävs det hög effekt och effektiva antenner för att hörbarheten skall bli någorlunda godtagbar. Sen krävs det tillstånd från PTS och även Regeringen när det gäller sändningar till utlandet. Särskilt när politik är inblandad.

Redan idag finns ju många andra stationer runt om i världen som sänder på KV och som kan höras i Ryssland av de som är intresserade att ta del av alternativa politiska vinklingar och har mottagare att lyssna på. Jag kan inte se att ytterligare en aktör som Bahnhof kommer att ha någon betydelse och ens noteras.

Ett något rimligare alternativ för Bahnhof kunde vara att hyra sändningstid hos befintliga rundradiosändare. Det finns ett antal i Europa som ser ut att kunna erbjuda sådana tjänster. Några tusen kronor per timma som är en spottstyver i jämförelse med att bygga upp och bekosta en egen rundradiostation. Bahnhof kan då producera programmen i sin studio och sen streama materialet till rundradiostationen eller skicka som ljudfil.

Radioamatörer som går i tankar att missbruka amatörradiofrekvenserna för politiska ändamål borde istället satsa sin energi på att skaffa en lödkolv och syssla med riktig amatörradio. Det skulle gagna hobbyn på ett bättre sätt och även vara förenligt med definitionerna av amatörradio, dess syften och spegla vad amatörradiotrafik är.

Så tycker jag men andra kan ju tycka något annat... tur att ordet är fritt än så länge i alla fall. ;-)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top