Bahnhof vill att "radioentusiaster" ska sända nyheter på Ryska

Status
Not open for further replies.
Låt mig först säga att jag instämmer med dem som anser att det är ogenomtänkt, orealistiskt och oförenligt med amatörradio att ägna sig åt rundradiosändningar, till utlandet och i största allmänhet.

Jag kan inte se något mer effektivt sätt att förlora amatörradioprivilegierna på medellång och längre sikt än att låta dem användas för imperialistisk och neokolonial propaganda av missriktad välvilja.

Intressant resonemang. Ett par frågor främst riktade till @SM0AOM:

Innebär det att även de sändningar som Radio Sweden tidigare ägnade sig åt var ett uttryck för imperialism och neokolonialism?

Flera stora nordiska dagstidningar, bland annat Dagens Nyheter, har nyligen börjat publicera nyheter på ryska. Är dessa tidningar amerikanska lakejer?

73,
Jonas SM5PHU
 
Det är nödvändigt att känna till historien, för att göra en bra analys av nutiden. Att minnas att imperialism och annan övergreppspolitik funnits länge, och hos alla stormakter, är inte fel. Det man kan behöva tänka därutöver, är att i varje givet tillfälle, måste man fatta beslut som gäller just den aktuella situationen - man kan inte ha en politik nu, som baseras på historiska fakta om vad som gjordes förr. Man ska givetvis lära av sina misstag, så man måste komma ihåg vad misstagen var, men historien upprepar sig inte på riktigt, och det är inte vår uppgift att se till att balansräkningen "jämnar ut sig" med tiden. Att man låtit skurkar hållas förr, är inte ett skäl att ursäkta andra skurkar som härjar nu; då har man ju inte lärt sig nånting.
 
Medan du gick i lekskolan så gick jag i demonstrationståg mot kriget i Vietnam och samlade in pengar för att stöda FNL.
Medan du gick i lekskolan så gick jag i demonstrationståg mot kriget i Vietnam och samlade in pengar för att stöda FNL.
Ha ha. Det gjorde jag. Året var 1972, för exakt ett halvt sekel sedan.

Jag måste ge dig beröm för din ihärdighet, för du verkar inte ha lämnat det där demonstrationståget ännu.

Med det sätter jag punkt för denna diskussion som börjar röra sig utanför sitt ursprungliga ämne.
 
Innebär det att även de sändningar som Radio Sweden tidigare ägnade sig åt var ett uttryck för imperialism och neokolonialism?

Flera stora nordiska dagstidningar, bland annat Dagens Nyheter, har nyligen börjat publicera nyheter på ryska. Är dessa tidningar amerikanska lakejer?
Radio Swedens sändningar kan väl bäst beskrivas som "mild propaganda", de var inte så hårt vinklade som Voice of America och Radio Free Europe, och återspeglade den svenska hållningen i det mesta, som väl bäst kan beskrivas som "opportunistisk".

Att DN är starkt USA-vänlig är dock ställt utom allt tvivel.
En tradition som lever vidare sedan Herbert Tingstens tid.

Man ska ha det väldigt klart för sig att "fria medier" är en önskedröm.
Alla media har någon form av agenda, som ofta anpassas till dagsläget.

Svenska medier är villiga medspelare i kulturimperialism, helt enkelt därför att det lönar sig...
 
Media såväl den centralstyrda "statligt finansierade" som den "fria privatfinansierade" kan lämpligen ses som politiska megafoner med olika starka förstärkare, några är säkert rörbestyckade som trummar ut det förgångna som inte gäller längre, andra heltransistoriserade som hängt med utvecklingen. Olika politiska agendor, en del tydliga och en del dolda och rent av hemliga förmedlas. Mild propaganda känns som ett passande uttryck där den egentliga sanningen kanske mer ligger i vad som inte nämns alls. Sånt som liksom inte är bra att folket får veta eftersom det skulle störa den politiska dagordningen.

Det händer extremt mycket i hela världen på det geopolitiska planet just nu. Vill man förkovra sig och försöka förstå sammanhangen gör man nog bäst i att stänga av TV-apparaten och inte lägga allt för stor vikt på vad DN, Expressen osv skriver. Istället kan man söka information själv och gärna då så nära källorna som möjligt. Dock får man vara kritisk till det man finner då det aldrig förr varit så lätt att konstruera och sprida falska nyheter, dimridåer och PSYOPs. Vanligt folk tror på allt de hör och läser i media hur osannolikt det än är. Så är det.

Den som har tid och intresse kan lägga sitt egna pussel och efter några år så bör i alla fall ramverket börja framträda och de viktigaste maktspelarna komma fram i dagen. Jag är inne på mitt tionde år som "grävande faktasökande" nu och inser att jag dessförinnan blivit grundlurad som passiv mediakonsument (mest läst löpsedlar och rubriker). Fler som söker aktivt och förbinder punkterna kommer att bli lika överraskad när poletterna trillar ner. Ett gigantiskt pussel är det där de flesta bitarna inte passar in någonstans - när man tänker efter.

Med detta som bakgrund kan man då undra vilken eller vems sanning som Bahnhofs kortvågsmegafon tänker sig hjälpa till att förmedla på ryska till ryssarna.
 
gör man nog bäst i att stänga av TV-apparaten och inte lägga allt för stor vikt på vad DN, Expressen osv skriver
Löpsedlar och rubriker verkar göras praktikanter. De stämmer ofta inte alls med vad som står i artiklarna.

Jag inbillar mig inte att jag på egen hand kan göra samma faktakoll som stora resursstarka redaktioner som BBC eller redaktioner med spetskompetens och goda kontakter som Bellingcat.

Hellre än att stänga av TVn och utesluta main stream-media, väljer jag att hämta information från så många ställen som möjligt, från SVT, DN, BBC, CNN och Fox såväl som från RT, Tass och alternativmedia. Sedan kan man försöka kontrollera med källan, som inte sällan finns någonstans på Twitter.

73,
Jonas SM5PHU
 
Jo BBC var nog trovärdig förr i tiden. Mycket av det som vanlig media pumpar ut är koordinerat och orkestrerat från "högre ort". Samma narrativ och exakt samma ordval och fraser vid samma tidpunkt. Det har sin naturliga förklaring i hur ägar/maktstrukturen ser ut och kopplingarna till världspolitiken som förs. För mindre viktiga saker så har journalisterna större friheter att hitta på egna vinklingar så länge de håller sig inom boxen.

Vill man se utanför boxen så gäller OSINT istället. "Allt" finns tillgängligt i någon form på nätet om man vet var man skall börja söka. Ju mer man gräver ju fler källor finner man. Det ena ger snabbt det andra och efter ett tag framträder ett allt tydligare mönster och fler kopplingar som leder vidare till centrala personer eller organisationer. Man kan sedan undersöka hur dessa sitter ihop och vilka personer som är gemensamma nämnare osv.

Det som händer idag inom geopolitiken går lätt att följa bakåt i tiden och när man ser helheten historiskt så förstår man också nutiden och kan ev lista ut framtiden. I alla fall se ett antal olika scenarion framför sig.

När man väl fått hål på bubblorna blir det snabbt mer spännande och de mest märkliga händelserna som t ex SVT hurtfriskt berättar om i ett 30 sekundersinslag får en logisk förklaring. Inte sällan 180 grader vriden. Den enda sanningen som presenterats. Gräv själv skall du se. Det är kul.
 
Det är ju gott och väl att man vill ha så många fakta som möjligt på bordet, innan man drar en bestämd slutsats, om det är så att slutsatsen i sig ska ha ett värde, dvs den ska vara korrekt underbyggd och tåla en detaljgranskning långt efter händelsen eller vad det nu är man arbetar med. Ett par exempel är SHK's haveriutredningar, viktiga rättegångar etc.

En annan situation är att samla tillräcklig information för att kunna agera på ett sätt som främjar ens akuta överlevnad/välbefinnande e.d. De, som idag flyr från sina boplatser i Ukraina, har nog tillräcklig information utan att gräva så himla mycket. Vi som står bredvid och tittar på behöver inte samla data nog att driva ett krigsbrottsåtal i Haag för att skapa en åsiktsbild av vad som pågår och vad som kan komma. Om man ser omvärldsläget idag som en sorts övning i faktainsamling och analys, eller om man ser det som ett läge där det kan komma att behövas snabba och dramatiska åtgärder för att bevara vår relativa frihet, här eller i våra grannländer, är ju två vitt skilda saker.

Grundidén i början av tråden var rätt "off", men pekar på att det finns en vilja att motverka den pågående aggressionen genom att informera, och information är ett mäktigt vapen. Själva kriget bedrivs dock med andra brutalare metoder och alla försök att få stopp på det hela är väl rätt välkomna?
 
Håller nog med i det mesta UAN.

Information motverkas med desinformation från motståndaren och vice versa. Så ser en del av det moderna kriget ut. Svårigheten för oss "vanliga" är att skilja sanning från lögn. Det är oerhört svårt då dagens teknik medger fantastiska möjligheter att generera falska bilder, falska videos och även uttalanden som vid första anblicken ser ser genuint äkta ut. Twitterflödena dränks i sådan fabricerad information och en del som passar agendan finner vägen ända fram till vanlig media som vanligt folk litar blint på. På så sätt kan bloggare, Twittrare och media manipulera oss och skapa opinion för precis vad som helst. Det fungerar så länge mottagaren inte själv börjar tänka och ifrågasätta. Är detta sant och rimligt. Hur kan jag kolla osv.

Jag tror därför att vi alla gör klokt i att vara öppna för informationen men kritiskt värdera, förkasta, fundera, kontrollera och försöka dra logiska slutsatser utan att för den sakens skull behöva hävda att "jag är 1000% säker" på vem som är skurken. Mer troligt är att vi har skurkar på båda sidor, egentligen tre eller t o m fyra sidor, med tunga intressenter men som jobbar för olika mål och med olika agendor.

Så frågan om vilken eller vems sanning som Bahnhofs kortvågsmegafon tänker sig hjälpa till att förmedla är fortfarande relevant. Sveriges officiella från Regeringen eller från TT kanske. Eller en egen tolkning av läget av de som skall producera nyheterna och upplysa massorna i ett annat land. Information baserad på vad? Döfött projekt.
 

Nytt radioprogram ska motverka rysk propaganda – från Stockholm​


I dag startar den svenska internetleverantören Bahnhof ett nyhetsprogram som ska sända nyheter till Ryssland. Programmet Echo Sthlm ska sändas via både internet och kortvågsradio från Bahnhofs lokaler i ett civilt skyddsrum i Stockholm.

.....

Idag spelas det första programmet in och kommer att publiceras på internet. Än så länge har Bahnhof inget eget tillstånd att sända kortvågsradio, något de arbetar med att lösa.
.....

– Vi kommer använda större sändare i Europa och vi söker samarbete för sändning med intresserade amatörer och vi kommer även göra det i egen regi, säger Jon Karlung, VD på Bahnhof.
.....

 
Vi kommer använda större sändare i Europa ...
Detta är nog det enda rätta om man vill sända kortvåg. Men för varje lyssnare på kortvåg kommer det nog att vara 100 som lyssnar på internätet.
 
Noterar att SVT Kulturnyheterna hade ett litet reportage om det hela.
https://www.svtplay.se/video/342614...heterna-16-mars-21-38?position=135&id=j4JdrgR
Själv tror jag inte på idén heller i och med att både Hörby Kortvåg och Sölvesborg Mellanvåg är nedlagda och körd till skrot.
Kortvågssändarna såldes till Radio Nederlands relästation på Madagaskar för 10 års sedan och antennerna användes av Milo Syd som övningsobjekt!

Mellanvågen är ju som EQL skrev körd i stort sett till närmaste återvinningscentral...!

Antennmasterna står kvar i Sölvesborg vad jag vet.
Det skulle ju teoretiskt sett kunna gå och skaffa en ny energisnål sändare för 1179 kHz och snabbt koppla in den.
Och frågan är då vem som ska bekosta den sändaren för en 10-15 miljoner. Jon Karlung?

Detta kräver dock tillstånd av
1. Markägaren.
2. Regeringen.
3. Kulturdepartementet.
4. MPRT
5. PTS.

Att Regeringen- Kulturdepartementet- Myndigheten för Press, Radio och TV + PTS skulle ge tillstånd för
BC- radiosändningar på amatörbanden ser jag som fullständigt omöjligt.
Vad återstår då förutom att hyra sändningstid över Voice Of America, BBC World Service, Deutsche Welle eller någon annan stor aktör som kan generera en signal som är värd att tala om i målområdet?

Förmodligen ingenting.

Det blir som andra skrivit här i tråden tidigare till slut en fråga för Regeringen, om dom ska stämpla på ett tillstånd för Bahnhof att få starta kortvågssändningar till utlandet. Och i detta spända säkerhetsläge så är mitt stalltips att Herr Karlung aldrig kommer att få sändningstillstånd i Sverige. Han behöver ta upp stora checkhäftet och vända sig utomlands för i detta landet lär det bli nej!
 
Last edited:
Sända till Ryssland och deras områden!
Det är nog bäst för det där gänget på Bahnhof att hyra in sig på Shortwave service:
https://www.shortwaveservice.com/index.php/de/
Eller på NEXUS:
https://www.nexus.org/.../shortwave-international-radio/
Kostnaden är inte så dyr per timme ändå!!
Tror att någon av ovanstående har tillgång både till Mellanvåg och kortvåg med bra effekt
och bra antenner!!

Det finns säkert flera ställen att sända ifrån
bara man kollar upp lite grann.

73 de Dan Andersson i Delsbo
 

"The BBC Has Revived An Old-School Radio Service To Help Ukraine As TV And Internet Is Attacked By Russia​

Two World Service shortwave radio frequencies, which can be received in Kyiv and parts of Russia, set up for people disconnected by Putin."


---------------------------------------------------------------
Jag lyssnade en stund på BBC-nyheterna med information riktad till Ukraina på 5875 kHz ikväll och det lät lika bra/starkt som förr i tiden. Lär väl höras ännu bättre i Ukraina än i Skåne. Beräknad täckning enligt info från BBC. Det krävs en stor aktör som kan generera en signal som är värd att tala om i målområdet - som Anders skrev.

area.jpg
 
Anders skrev; "Antennmasterna står kvar i Sölvesborg vad jag vet. Det skulle ju teoretiskt sett kunna gå och skaffa en ny energisnål sändare för 1179 kHz och snabbt koppla in den."

När Teracom lämnade över stationen hade antennsystemet gjorts obrukbart genom att de stora isolatorerna för matarlinorna monterats bort och linorna jordadats. Går dock att återställa med nya isolatorer, block och taljor för att lyfta upp de 16 betongmotvikterna och en veckas hårt arbete av den händige med Karl-Alfred muskler. :)
 
Anders skrev; "Antennmasterna står kvar i Sölvesborg vad jag vet. Det skulle ju teoretiskt sett kunna gå och skaffa en ny energisnål sändare för 1179 kHz och snabbt koppla in den."

När Teracom lämnade över stationen hade antennsystemet gjorts obrukbart genom att de stora isolatorerna för matarlinorna monterats bort och linorna jordadats. Går dock att återställa med nya isolatorer, block och taljor för att lyfta upp de 16 betongmotvikterna och en veckas hårt arbete av den händige med Karl-Alfred muskler. :)
Hur kommer det sig att man lade ner arbete för att göra det obrukbart isf att riva det rätt av?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top