Bahnhof vill att "radioentusiaster" ska sända nyheter på Ryska

Status
Not open for further replies.
Har bara hört rykten om att det var för att förhindra att stationen skulle komma att användas för någon form av utlandssändningar. Vitala delar i 600 kW sändaren plockades också bort. Kanske fanns det politiska skäl i botten. Eller så skulle stationen bara göras obrukbar (klassad som skrot) inför försäljningen. Vet ej. Har inte forskat närmare i saken. Någon annan här kanske vet?

Vi i Hörby Radioförening hade i alla fall planer på att starta provsändningar med vår 250 W sändare i samband med de årliga VeteranLjuddagarna. PTS och MPRT gav tillstånd och vi hade ett tillfälligt avtal med STIM men det stupade på att arbetet för att återställa antennsystemet var för stort så projektet skrotades. Lite tradigt för det skulle ju vara kul att prova med låg effekt till en så effektiv antenn. Vi fick nöja oss med en liten antenn i Hörby istället. Bättre än inget.
 

"The BBC Has Revived An Old-School Radio Service To Help Ukraine As TV And Internet Is Attacked By Russia​

Two World Service shortwave radio frequencies, which can be received in Kyiv and parts of Russia, set up for people disconnected by Putin."


---------------------------------------------------------------
Jag lyssnade en stund på BBC-nyheterna med information riktad till Ukraina på 5875 kHz ikväll och det lät lika bra/starkt som förr i tiden. Lär väl höras ännu bättre i Ukraina än i Skåne. Beräknad täckning enligt info från BBC. Det krävs en stor aktör som kan generera en signal som är värd att tala om i målområdet - som Anders skrev.

View attachment 7869

Stark även på västkusten på backen av antennen, S9+20 dB. SNR ca 40-50 dB, brusnivån ca -100 dBm i den bandbredden..

1647638755504.png
 
Ja det krävs mycket hög effekt och goda antenner om allt det här skall vara meningsfullt och ha en chans att nå "vanligt folk" i Ukraina.

Ang små privata rundradiostationer som man kan köpa sändningstid hos. Som exempel på vad som kan förväntas med 1 kW så försök att finna Kell-Krekels sändare i Tyskland på en "vanlig radio". T ex en transistor- eller köksradio med 49 mb kortvågsband försedd med teleskopantenn placerad inomhus. Inte ett helt lätt projekt och om det mot förmodan lyckas höras något så är det ändå tveksamt om en ovan lyssnare orkar eller klarar av att höra vad som blir sagt. Troligen inte.

På våra lite bättre trafikmottagare a la SDR-radio o likn är det busenkelt att finna stationerna men trots att vi har förhållandevis bra antenner och är vana lyssnare med hjärnor som lärt sig att sortera bort brus och störningar så kan det vara lite si och så med läsbarheten.

10 kW skulle ge något bättre mottagning men ändå inte räcka till. Flera hundra kW krävs och optimerade antenner med x-antal dB antennvinst. Det finns inga genvägar vad jag kan se.

 
Jag lyckas nästan aldrig höra sändningarna från Shortwave Services i Kall-Krekel eller Channel 292 i en radio. Lyssnar mest på Web-SDR. Ett tyskt DX program som sänds en gång i veckan på någon av dem brukar höras men då blåser dom på med 10 kW mot vardagliga 1.
 
Pirat? 3.698 MHz 9+30dB talar både Svenska och Ryska? sänder även musik, idag lördag kl 18.45
 
(text kopierad från Bahnhofs facebook 2022-03-24 ca kl 21:57)

Ikväll startar vi kortvågssändningarna mot Ryssland!
Ställ in era radioapparater, för ikväll kl. 22:00 svensk tid sker första kortvågssändningen av Echo Sthlm! Då riktar vi en kraftfull radioantenn i Pfaffenhofen an der Ilm, Tyskland rätt mot Moskva och sänder faktabaserade nyheter om Putins vansinniga krig.
Var? Kortvågsfrekvens 9670 kHz.
När? Kl. 22:00 svensk tid, 9 PM UTC, 24:00 Moskvatid. Varje tisdag, torsdag och lördag med start idag!
Vi sprider denna nyhet på Telegram och andra ryska kanaler – gör det du också! Nu är det dags för ryssar att få reda på vad som verkligen händer i Ukraina. Som vanligt kommer avsnitten även finnas tillgängliga på www.echosthlm.se.
Vidare har det kommit till vår kännedom att det finns legala hinder för radioamatörer att vidaresända Echo Sthlm. Vi insisterar därför på att alla Sveriges radioamatörer absolut inte laddar ner avsnitten från www.echosthlm.se och sänder dem på kortvåg varje tisdag, torsdag och lördag. Däremot finns inget som hindrar att ni förmedlar sändningstiderna och frekvensen till ryska kortvågskamrater - sprid ordet!
----
Tonight we start the shortwave transmissions to Russia!
Set your radios, because tonight at 22:00 Swedish time the first shortwave broadcast of Echo Sthlm will take place! We'll be pointing a powerful radio antenna in Pfaffenhofen an der Ilm, Germany straight at Moscow, broadcasting factual news about Putin's war.
Where? Shortwave frequency 9670 kHz.
When? 22:00 Swedish time, 9 PM UTC, 24:00 Moscow time. Every Tuesday, Thursday and Saturday starting today!
We will spread these news on Telegram and other Russian channels – do it you too! Now is the time for Russians to find out what's really happening in Ukraine! As always, the episodes are also available in full on www.echosthlm.se.
 
Hörde sändningen en kort stund efter 22-tiden på dipolen för 80 meter, sedan försvann det ner i bruset. Kollade nyss, ca 22:30, och då går den stundtals in hyffsat, dock lååång QSB, på en KiwiSDR utanför moskva http://msk.swl.su:8075/
 
Jag tror det bästa sättet vi radioamatörer kan bidra i detta är att ta upp vanliga QSO med amatörer i Ryssland, eller som kan höras från Ryssland och:
1. Ha en balanserad respektfull dialog om informationskällor, censur och källkritik i allmänhet. Sanningen fås ju sällan från endera parten i en konflikt, utan ligger oftast någonstans emellan.
2. Tipsa ryssar om att ta in dessa nya rundradiosändningar som komplettering till vad de hör från statskontrollerad media.
Då ökar nog sannolikheten att någon faktiskt inte bara hör dessa sändningar, utan också lyssnar på dom.
 
Hördes mycket bra i SM2BYC SDR. Men den hör ju extremt bra, så kanske inte säger något om läsbarheten i UA i en köksradio.
Verkar bara vara 10 kW. Vet inte vad det är för antennförstärkning.
Jag ska kolla läsbarheten i den egna köksradion med teleskopantenn nästa gång.
Jag gissar att det behövs 100 kW och stora antenner.
 
Last edited:
Som framgår av Bahnhofs egen presentation verkar man nu ha hamnat något mindre snett i universum. Fast min bedömning är ändå att entusiasmen fortfarande är större än kompetensen, vilket bl a skymtar fram i den svenska introduktionstexten.

Om avsikten är att lansera en station som presenterar objektiv information, kan man inte ha med en mening som säger, "och sänder faktabaserade nyheter om Putins vansinniga krig". I o f s korrekt, men ordet "vansinniga" är tyvärr mkt olämpligt i sammanhanget; ordet finns dessbättre inte med i den engelska texten.

Jag provlyssnade lite på en rysk sändning. Såvitt jag förstår, består de rysktalande medarbetarna av personer som friställdes när SR:s ryska sändningar upphörde. De kanske t o m har journalistbakgrund. Men det är ändå en helt annan sak att tala i radio på kortvåg. Åtminstone en av personerna talade ibland ganska otydligt.


73,
Rolf
SM5MX
 
Jag tror det bästa sättet vi radioamatörer kan bidra i detta är att ta upp vanliga QSO med amatörer i Ryssland, eller som kan höras från Ryssland och:
1. Ha en balanserad respektfull dialog om informationskällor, censur och källkritik i allmänhet. Sanningen fås ju sällan från endera parten i en konflikt, utan ligger oftast någonstans emellan.

Även om det enligt gällande bestämmelser från PTS faktiskt är tillåtet att prata om precis vad som helst så bör vi inte använda amatörradiofrekvenserna för polititisk propaganda eller vidarförmedla massmedias nyheter om det pågående kriget eller specialoperationen som P valt att kalla det. Ryska radioamatörer är inte tappade bakom en vagn och de som vill ha information från källor från utlandet har absolut inga problem att finna BBC eller Radio Rumänien eller några andra länder som sänder nyheter och dessutom hörs bra.

Men som sagt, bra att Bahnhof fattat galoppen när det gäller vad amatörradiofrekvenser används till och hyrt in sig hos Channel 292 Broadcasting istället.

och sänder faktabaserade nyheter om Putins vansinniga krig

:) "Vi bedriver agendasättande journalistik och är politiskt oberoende" :cool:
 
Om det är sant att utrikesministern sagt detta så kan man ju undra vad som är fel i huvudet på honom...

Ryske utrikesministern: Väst har förklarat krig mot oss​

Uppdaterad idag 14:50 Publicerad idag 14:50
-Ett äkta hybridkrig, ett totalt krig, har förklarats mot oss i dag, sade Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov vid ett anförande på fredagen.
Lavrovs reaktion riktas mot EU:s sanktioner med anledning av landets invasion av Ukraina.
-Eftersom vi ser dessa sanktioner som illegala står det klart för oss att alla de värderingar som väst har predikat för oss hela tiden såsom yttrandefrihet, marknadsekonomi och okränkbarhet av privat egendom, inte är värda ett öre, sade Lavrov, enligt den ryska nyhetsbyrån Interfax.

 
Jag tror inte man bör bli förvånad längre över vad som kommer från Lavrov. När mödravårdskliniken bombades häromdagen påstod han ju istället att det fanns "beväpnade agenter där". Jag tror att det är onödigt att vi ägnar oss åt att kommentera vad som sägs i Moskva, och jag tänker själv avstå från det. Dumheter från vår egen sida är en helt annan sak, även om detta forum helst bör handla om radio - Bahnhof gör ju det! :)
 
Last edited:
Har Bahnhof:s sändningar kommit igång ännu
och i så fall på vilken frekvens?
//QRP
 
Är det möjligt att Banhof lyckats få tillstånd att använda frekvensen för att börja sända? Det känns som att handläggningstiden för ett sådant ärende är ganska lång.

Kommer PTS, tillsammans med polisen, att avbryta sändningarna och dra banhof inför domstol?
 
Men ligger sändaren i Sverige? Och har detta betydelse? Om programinnehållet kommer från Stockholm, men det säns från ett annat land, där operatören har tillstånd kanske PTS inte har med saken att göra?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top