Bahnhofs nyhetssändningar på ryska

SM5MX

Well-Known Member
Är det någon som vet vad läget är numera beträffande Bahnhofs ryska nyhetssändningar på kortvåg?

Håller VOB - Voice of Bahnhof - fortfarande på?

73,
Rolf
 
De verkar ha tagit semester mellan 21 juni och 16 augusti.
Друзья!

Мы уходим в отпуск на лето.
Мы вернёмся в эфир 16 августа 2022.
Желаем вам тёплого солнечного и мирного лета!

До встречи в августе!
https://echosthlm.se/

73,
Jonas SM5PHU
 
Tnx info Jonas. Jag gissar att ämnet ännu inte är uttömt. Även som radioentusiast är jag inte helt övertygad om att radio på kortvåg är det mest lämpliga.

I o f s kan jag ha viss förståelse för att det här med kortvågssändningar på ryska kan ha gett Bahnhof lite vibbar à la RFE (Radio Free Europe). Fortfarande undrar jag dock över hur framgångsrikt experimentet är. Kortvåg är förmodligen inte särskilt tillgängligt för gemene man i något land nuförtiden, jämfört med Internet. Jag kan även se flera TV-kanaler från Ukraina via Internet - och det kan fortfarande även ukrainarna.

Jag har träffat ett antal ankommande ukrainska familjer, som alla medfört fungerande mobiltelefoner. Eftersom mobilnätet fortfarande tycks fungera hyggligt, verkar man inte heller ha några större problem att hålla kontakt med de sina därhemma eller att få nyheter.

Min gissning är därför att den, som vill sända nyheter till Ukraina, sannolikt skulle ha större framgång via Internet än på kortvåg. Internet borde dessutom s a s ligga närmare Bahnhofs kärnverksamhet.

73,
Rolf
 
Last edited:
Min gissning är därför att den, som vill sända nyheter till Ukraina, sannolikt skulle ha större framgång via Internet än på kortvåg.
Materialet från sändningarna finns för lyssning även på webbsidan, och där kan man se hur många gånger respektive avsnitt spelats upp. Toppnoteringen ligger på ungefär 150. Jag skulle också gissa att lyssnarsiffrorna är (ännu) lägre på kortvåg, men kanske når man någon enstaka entusiastisk kortvågslyssnare i Ryssland, som inte kommer åt inspelningarna via internet.

73,
Jonas SM5PHU
 
OK, Jonas, ja målgruppen är ju faktiskt primärt ryssar!

Vi har haft ukrainare boende hos oss, och jag var mkt stolt över att kunna visa hur de skulle kunna se ukrainsk TV i sina telefoner. De tackade mycket vänligt, men förklarade rakt upp och ned, "Vi behöver inte några nyheter från Ukraina". Jag tror att de redan har emigrerat för gott.

Med tiden kanske vi får något slags facit från VOB:s KV-verksamhet. Själva tanken är ju god.

73,
Rolf
SM5MX
 
Echo Stockholm är inte de enda som sänder nyhetsprogram på kortvåg till Ryssland på hyrda sändare. Det finns som jag sett hittills minst ett par till.
 
Då tycker jag vi hälsar hela gänget med ett kraftigt Удачи! Det kan behövas. [Udachi = lycka till]
 
Last edited:
Back
Top