Balanserad antenn - problem med HF-återkoppling

Skalmannen

Well-Known Member
Matar en dipol med bandkabel till en autotuner (IT-100 med 1:1-balun) och koax med choke från tunern till en IC-706. Med 100W effekt uppträder märkliga fenomen, sändningen låter distorderad och displayen "blinkar". Detta uppträder på alla HF-band, även där antennen är resonant och tunern är i bypass-läge. I testsyfte skruvade jag ihop en annan dipol för ett annat band, och monterade med en lite annorlunda placering. Matning öppen stege. Samma fenomen inträffar.

Hur ska jag tänka här och hur bör jag gå vidare med felsökning?

Tacksam för alla tips!

Utan att veta mera om hur stationen är uppbyggd
är det svårt att säga något mer påtagligt.
Man behöver veta mer grundfakta som:

- Hur lång är dipolen?
- Hur högt över marken sitter den?
- Hur lång är matarledningen?
- Vilken typ av kraftaggregat används?

Eftersom problemet uppträder ungefär likartat på alla band får jag dock misstanken
att det kan ha med HF--återkoppling till kraftaggregatet att göra.

Försök att köra stationen på en annan spänningskälla, t.ex. ett bilbatteri, och se om problemet kvarstår.

Alltför många kraftaggregat är HF-känsliga, och ifall strömbegränsningen påverkas av HF får man exakt de symptom du beskriver.

Prova även om problemet försvinner helt när en konstlast används. Om inte så räcker inte strömmen till för full effekt på taltopparna.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Last edited:
Hej Skalmannen, så här ser jag på problemet...

Just denna tuner, LDG IT-100 kräver ingen separat spänningsmatning.
Den får sin matning genom styrkabeln som är kopplad mellan tuner och rigg.
Det spelar ingen roll om du har en choke på din koax nära tunern då även styrkabeln är kopplad till samma jord som koaxskärmen.
Du måste alltså montera en choke även på styrkabeln annars tar common mode strömmen den vägen istället för koaxskärmen.

För övrigt håller jag med K-A ang HF-känslighet i kraftaggregatet.

Jag kör själv med LDG Z-11 tuner och då med choke på både koax och spänningsmatningen, det funkar för mej.

/Micke

Det är ganska troligt att problemet har med strömmar "på utsidan" av ledningar att göra.

Som Micke/GLD är inne på så blir en "choke" helt verkningslös när det finns en väg med lägre impedans på
sidan av den. Det kan till och med vara så att problemet förvärras av "choken" i den nuvarande konfigurationen,
p.g.a. att den gör att hela obalansströmmen tvingas flyta genom interfacet till ATU:n i radion.

Erfarenhetsmässigt klarar "plastradioapparater" betydligt mer HF-ström som flyter på utsidan av antennkabel
och metallhölje än vad de klarar direkt in i elektroniken.

Att göra en "choke" med tillräcklig serieimpedans i ett stort frekvensområde är dessutom ganska svårt.

Erfarenhetsmässigt så fungerar ATU:er bra även när de blir "heta" med HF, men det gäller bara att hindra strömmarna från att sedan flyta vidare mot radion. Många använder ATU:er (t.ex ICOM AT-130 eller SGC-230) monterade i antennens matningspunkt och sedan är både matarledning och styrkabel avdrosslade med luftlindade eller ferritbaserade "chokar". I bland förekommer kombinationer.

Du kan ta en titt på detta:

SGC Smartuner with balanced dipole antenna.

Jag har själv använt detta upplägg till en ICOM M-700 tillsammans med AT-130 för professionella användningar.
Fungerar bra, men kan ibland bli "skakigt" när dipolens trådlängd blir heltal * en elektrisk våglängd.

Mitt allmänna råd kvarstår, prova med separat strömförsörjning och i en konstantenn och se efter hur symptomen ändrar sig.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Hade absolut gjort en choke vid matningspunkten om jag matat med koax, men hur gör man när man matar med bandkabel eller
öppen stege? Därav placeringen mellan tuner och radio. Hur bör en dylik lindas för att få den verksam på alla band (eller åtminstone så bra som möjligt). Använder idag 5 m RG-58 lindad på en 1,5 liters PET-flaska.

Funderar också på vad som orsakar dessa common mode-strömmar, som torde vara av en icke ringa styrka eftersom radion påverkas på detta sätt. Plåttaket under bör påverka båda dipol-benen lika mycket.

Har provat flera dipoler med samma resultat. Antenn 1: 2 x 38 m med matningspunkt ca 15 m över mark (ca 6 m ovanför plåttak), bandkabel 450 Ohm ca 20 m lång. Antenn 2: 2 x 5 m, matningspunkt ca 8 m över mark (ca 2 m ovanför plåttak), öppen stege ca 10 m.

Om jag sänker effekten till 60W försvinner problemen helt. Kraftaggregat är ett switchat Maas (SPS, minns ej beteckningen).

Ska prova era tips under veckan. Är nästan säker på att jag missat styrkabeln (tack för det tipset, GLD!).

Det går utmärkt att göra chokar med bandkabel. Den upplindade kabeln måste vara kortare
än 1/4 våglängd på den högsta använda frekvensen.

Det som vid koaxmatning blir HF-ström på utsidan av koaxen yttrar sig på en balanserad matare
istället som likfasiga strömmar i trådarna, de ska ju som bekant svänga i motfas. De kallas för
"Common mode" strömmar. Din 1:1 balun bör bli rätt varm om det är så att du har sådana CM
strömmar på bandkabeln.

Att dina problem försvinner när du minskar effekten tyder på att det är någon form av HF
återkoppling.

AOM och GLD har annars täckt det mesta, och som Micke betonar kan du få in HF via
styr/matarkabeln till din IT-100.

Du kan ju börja med att driva stationen från ett bilbatteri för att se om det är PSU:et som
spökar till det - det kan ju faktiskt vara så att det "säckar ihop" vid höga strömuttag.

Testa koaxkabeln som matar IT-100, trasiga/felaktiga kablar är ett gissel som kan spöka
till det ordentligt för den arme amatör som drabbas av dem.

Om du har en god RF-jord, är den ansluten till stationen? Om du inte har någon
sådan, kan du då ordna en sådan?

Last edited:
Skalman,
en strömchoke med de dimensioner du nämner har en egenresonans i området 10 - 12 MHz (gissningsvis) och fungerar som en kondensator på högre frekvenser - ingen chokeverkan! Pröva att minska varvantalet. Se tror jag också du ska kolla jordanslutningen som KBW föreslår - en lång jordledning kan ge problem ....

73 /Janne -0AQW

Last edited:
Back