Balanserad blandare till en SSB rörsändare

SM0GLD

Vänsterhänt
Ja nu är det bråttom att få ihop något så man får vara med i "Rör-ringen"
Till en ssb sändare krävs en lämplig balanserad blandare och då brukar man använda röret 7360.
Givetvis kan man använda en dubbeltriod också men dom brukar inte ge lika bra bärvågsundertryckning.
Har ingen 7360 i junkboxen.
Behöver tips om lämpliga rör för detta ändamål.
 
Detta styrs av vilken MF man vill arbeta på.
Om tanken är att generera SSB på 3,5 MHz är 455 kHz fortfarande gångbart, och
då fungerar det mesta.

En koppling som var vanlig i SSB:ns barndom var denna med EAA91

1674160987776.png

Det går åt mycket bärvågssignal för att inte få distorsion, och man behöver driva LF ingången från en lågimpediv källa.

1674161124114.png

På 455 kc är uppbyggnaden ganska okritisk.
Även här går det åt mycket bärvågssignal.

Bärvågsundertryckningen är runt 30-40 dB, och sedan tillkommer
undertryckningen genom filterflanken.

7360 är rätt överreklamerat.
 
Du menar väl balanserad modulator eftersom du nämner bärvågsundertryckning. Det var sällsynt att använda 7360, ett svåråtkomligt rör. Mest stabilt blir det med fyra dioder och därför var det den vanligaste lösningen även i rörbestyckade apparater.
 
Som DFF så är det kanske enklare att bygga med dioder om man inte prompt vill ha ett 7360 eller liknande.
 

Attachments

  • bm.jpg
    bm.jpg
    22,5 KB · Views: 10
Behöver tips om lämpliga rör för detta ändamål.

I övergången från AM till SSB på 50-talet användes DSB som kan genereras direkt på t ex 3,7 MHz.

Bärvågsundertryckningen blir tillräcklig för att det skall låta utmärkt bra i en vanlig SSB-mottagare. Nackdelen är så klart att båda sidbanden kommer med ut men som kanske kan accepteras nu när det finns gott om plats på banden? Men det var så som många amatörer körde en period i början innan mer sofistikerade sändare med SSB-generator med LSB- eller DSB-filter blev standard lite senare under 60-talet.

Här finns ett exempel med två 6L6 som balanserad modulator för dubbelt sidband. Det kunde väl vara något att använda i rör-ringen.

https://www.robkalmeijer.nl/technie...hniek/hambladen/qst/1960/04/page22/index.html

Samma grundkoppling med små rör kan användas på en lägre frekvens som 5 eller 9 MHz tillsammans med ett lämpligt kristallfilter för att sedan blandas vidare till t ex 3,7 MHz. Utan filter så får man Hi-Fi kvalitet av så här enkla sändare. LF-signalen in till den balanserade modulatorn bör begränsas till ca 3 kHz med ett lågpassfilter.
 
Som DFF så är det kanske enklare att bygga med dioder om man inte prompt vill ha ett 7360 eller liknande.

Det går också att använda en Mini-Circuits mixer typ SRA-6 eller liknande. Alla portar 50 ohm, klarar ett stort frekvensområde, ingen justering och man slipper linda transformatorer och matcha dioder etc.

LF-in på IF-porten som går ner till DC. En kristallstyrd bärvågsoscillator +5...7 dBm på LO-porten. Mellanfrekvens till kristallfiltret tas ut på RF-porten. Tillsammans med lämpligt kristallfilter får man toppenfin SSB-kvalitet med utnivån ca -27 dBm och med mycket hög bärvågsundertryckning. Förstärks till önskad nivå för att driva nästa steg i sändaren. LF-insignalen bestämmer PEP-utnivån på mellanfrekvensen. Man kan få ut nästan 0 dBm mellanfrekvenssignal genom att öka LF-nivån men på bekostnad av renheten. Dock inte särskilt kritiskt om ett kristallfilter används. Någon typ av amplitudlimitering alt AGC bör dock användas på LF. Gäller alla balanserade modulatorer.

Mixern i sig ger i häradet -40 dBc bärvågsundertryckning och om insättningspunkten för bärvågsoscillatorn läggs ca 300 Hz under lägre brytfrekvens för kristallfiltret fås ytterligare dämpning av bärvågen om 20-40 dB beroende på antal poler i filtret. Det är så jag byggde ihop min 5 MHz SSB-generatorn till 144 MHz excitern.

Men en sådan halvledarlösning kvalar så klart inte in i rör-ringen. :)
 
Det finns två andra rör som kan användas istället för 7360, nämligen 6JH8 och 6AR8. Båda finns på ebay. Jag kollade nyss. Sedan finns ytterligare någon typ som jag inte minns beteckningen på just nu.
 
Man kan också använda små dubbeltetroder som QQE02/5 i balanserade modulatorer, eller andra pentoder.

1674207996116.png

Under 60-talet hade direktgenererad SSB på 70 och 144 MHz med användning av fasningsmetoden en kortvarig popularitet bland de excentriska britterna. Där kunde man uppnå en bärvågs/sidbandsundertryckning i häraden 30-35 dB även på 144 MHz. Det byggdes oftast med trioder, vanligen 6C4, och med HF-fasningsnät i form av koaxialkablar.

Barndomstiden för SSB innehöll en del okonventionella lösningar, en av de mer originella skapades av den radiokunnige friherren SM7HZ (ur QTC 12/1949):

1674211747598.png
Med ett enda 6J6 så åstadkoms en liten fasningssändare på 3,5 eller 7 Mc. Sannolikt blev inställningarna ganska kritiska, och bärvågs/sidbandsundertryckningen beskedlig, men en radikal lösning på ett annars ganska komplext problem.
 
Jag har 6JH8 i mitt "förråd". Jag kan avvara ett ex. om någon vill "vädra" lödkolven. Mejla i så fall !
 
Back
Top