Balanserad stege i ny tappning

SM4SCN

Well-Known Member
Nu skall jag flytta masten till en annan plats på tomten. I stället för att använda maskiner eller vinschar, så kom jag att tänka på att balanserad stege kanske kunde vara något för en radioamatör även i detta sammanhang. Jag har ytterligare en 5 m sektion i samma mått som ska med på nya platsen (jag hade den med på tidigare QTH i Vansbro).

Från tanke till handling, så fällde jag den 110 kg tunga mastsektionen lekande lätt ensam.

Några bilder bifogas. Jag hade bara en 25 liters vattendunk, så det fick bli ett bilhjul också med som motvikt. Slang fastsatt vid vattendunken gjorde det lätt att tömma den med hävert när den var i topp. Löpsnara för hjulet gick också lätt att lossa. Sedan var det bara att bära bort stegen.


Som synes är det vikbara fästet färdigborrat för en eventuell, ett nummer större bottensektion. Då kan man resa ett 10 m långt paket, och sedan lyfta upp toppdelen ur bottensektionen.


Fundamentet är 1x1 m 3 dm tjock betongklump, som jag tiggde när vi tog hål i väggen för ventilation i den kraftstation jag jobbade i på 80-talet. Den torde således väga ca 600 kg. Den som undrar varför fästet är placerat vid ena kanten, så ville jag ha masten så nära väggen som möjligt. Klumpen stod på den asfalterade gårdsplanen, med bara sin vikt som höll den på plats.


73 de ÅkeIMG_8324-5.jpg IMG_8327-5.jpg IMG_8308-4.jpg IMG_8334-5.jpg
 
Ska du flytta betongklumpen eller blir det ett nytt gjutet fundament på nya platsen?
 
Ska du flytta betongklumpen eller blir det ett nytt gjutet fundament på nya platsen?

Jag flyttar, den har vanan inne. Det är hårt packad sand, så jag gör som sist. Precisionsgräver en grop 3 dm djup och 5 mm för bred runt om. Avvägd med vattenpass i botten.

Sätter ner byrålådan i hålet och vattnar rikligt som tränger in under så att klumpen sätter sig. Sist vattnar jag ner sand runt om. Sen sitter den som gjuten vid uppvinschning av mast.

/Åke
 
Back
Top