Balanserad tuner

Tommy Ämtenmyr

Well-Known Member
Jag kör "open feeder" 600ohm och använder både köpta och hemmasnickrade tuners. Nu tänker jag köra lite högre effekter och funderar på att lägga en slant på en bra tuner. Några förslag på välfungerande som klarat både balanserad som obalanserad?
 
Det finns många bra tuners men finns det verkligen en som är bra på både balanserat och obalanserat.
En Palstar BT1500a är bra på balanserad matning men har ingen anslutning för obalanserat (vilket är lätt fixat)
Obalanserade tuners med balun på utgången kan ju användas för både och. Ofta sitter det en spänningsbalun på utgången vilket är ett dåligt alternativ. En 1:1 strömbalun fixade det hela på min tuner.

OK, bara mina funderingar. Ville bara passa på att belysa problemet.
 
Om den ska klara 160-10 m och 1 kW med låga förluster har du nog inte mycket att välja mellan. Om slutsteget är rörbestyckat och alltså inte har effektiva lågpassfilter för varje band bör anpassaren ha övertonsfiltrering. Om sändaren däremot har transistorer finns filter redan och då är nog ett T-nät det mest lämpliga. Jag har ett sådant med 1:1 balun på ingången och eftersom komponenterna är monterade på plexiglas blir balansen på utgången god. T-nätet justeras för anpassning med minsta möjliga induktans mellan de seriekopplade vridkondensatorerna och "jord".

Lennart
 
Jag har "anammat" PA0FRIś S-match i QRO-utförande.

Transformatorn består av en Amidon T-300 kärna lindad enligt PA0FRI, jag har valt att använda 4mm2 installationsledning som jag först har skalat och sedan lindat med 2 lager teflontape (gängtape) och sedan avslutat med 1 lager vanlig eltape.

C består av en vaccumkondensator och L en rullspole. Jag har testat med ca 500W på 17M till en stegmatad dipol utan att märka av några rökpelare någonstans eller för den delen någon varmgång i någon av de ingående komponenterna.

Med rätt komponenter kan man bygga sig en skaplig tuner som tål att köra radio med.

73ś de Gunnar/Sm2vki
 
Back
Top