Balanserade matare och tuners

SM7CBS

Well-Known Member
Hejsan alla!
Så har min andra artikel kommit in i QTC december 2009. Flera frågor och uppskattningar har redan landat i min brevlåda. Glädjande och roligt med det stora intresset. Flera beställningar på stegpinnar har också anlänt.

Jag ger en samlad kommentar här så täcker det kanske flera intresserade.

Matchboxen med den blå lindningen är av modellen S-match och består av en linding av EK1,5 kvm tråd (EK står för enkeltrådig i motsats till FK som står för flertrådig) På ovansidan spolen har jag skrapat av isoleringen så att byxhängarens "släpkontakt" kan göra kontakt med valt varvtal.
Man kanske allra helst borda ha blank oisolerad tråd men med denna EK 1,5 kvm får jag jämn delning mellan varje varv och framför allt..."släpkontakten" behöver in hoppa upp och ned mellan varje varv utan mellanrummen fylls upp av kvarvarande isolering.
I ärlighetens namn måste jag säga att denna "släpkontakt" inte känns så bra. Den fungerar bra men är styv och hård, så jag ser fram till att någon hittar på nåt bättre.

Vridkondensatorn är en klassisk surplus/junk från en gammal radio. Den kan också vara flergangad och sen väljer du om du behöver använda bara en "gang" eller fler beroende på impedansomfånget Du behöver för de olika banden.

Kopplingsschemat framgår i artikeln och den inbördes placeringen av delarna är tämligen okritisk. Men jag rekommenderar en viktig erfarenhet jag gjorde med "hembrännaravstämmaren". Nämligen att lyssna på mottagarens brus och minimera det då Du placerar delarna.
Jag har dessvärre inte fler bilder på den just nu men kan ju skaffa men om Du noga tittar på bilden och schemat ser Du säkert sammanhanget.
Hälsningar
Tore SM7CBS
 
Jättefin artikel Tore!
Hoppas det inspirerar många att försöka göra något själv.
Du visar att det går att få till saker med enkla medel RK, byxhängare exvis.

En mycket klurig sak är även fas strömdetektorn. Skitsmart!!

Vad som börjar bli en bristvara är vridkondensatorer.
Man ser då och då någon som letar efter dylika. Inte minst i detta forum.
Vad finns för alternativ frågar jag det mycket kreativa forumet? Ideer??
Förmodligen är det mest vi som hållit på länge med radio och byggeen som samlat på oss skrot av typen gamla vridkondingar.
Skrot som kan ha stort värde om man får för sig att avstämma antenner.

Själv tänkte jag någon gång testa metoden att bygga kretskort med fasta kondingar och relän.
Exvis 2, 4, 8, 16, 47, 100, 200, 470 pF skulle tro att man klarar sig med åtta "bitar".
De går då att manövrera dels manuellt med 8 knappar, dels datoriserat, två sådana kort skulle kunna ge en dubbel variabel konding, en gangad konding.
Man kan då välja mellan att göra den variabla kondingen jordad eller flytande. Dvs vi slipper axeln som annars måste isoleras.
På samma vis kan man göra med spolar, för vridspolar är ungefär samma bristvara.
Man kan då göra gangade spolar i 8 bitar.

Har vi i framtiden att bygga 8 bitars HF kondingar och 8 bitars HF spolar?

Dvs på samma vis som vi finner i automatiska avstämmare.

Problemet är förstås att hitta lämpliga kondingar som tål lite spänning.
Men då får man väl göra som på 20 talet och bygga sina egna kondingar oxo.
Såg faktsiskt någon byggbeskrivning där man gjort kondingar med dubbelsidiga kretskortslaminat.
Det finns ju keramiska kretskortslaminat. Kanske limma bladkoppar på glasplattor.

Men njutningen av att vrida, avstämma och pika försvinner ju.....

Enkelt är sedan att datorisera för den som gillar det.

PÅ 3,75 MHz stämmer jag av till: C1 10101100, L 00100100, C2 10111010

Allt går, exvis ett liv utan vridkondensatorer
men
utom att få in tandkrämen i tuben tillbaka, det går inte.


de
Roy
SM4FotPeDahl
 
Tusen tack Roy!
Det känns ju stimulerande då folk gillar det man skriver. Det måste ju du också ha upplevt!
Dina tankar om bristvaran vridkondensatorn instämmer jag i. Du har ju en spännande ide att ersätta den som absolut är genomförbar.

Ett annat problem är att man ofta behöver väldigt låga pf-värden som lägsta värden för att täcka behoven. En vakuumkondig vore ju enkel lösning men inte så billig!
Jag har sneglat på den trimkondensator som Lannabo har i sin matningsbox för vertikalen. Den är byggd kring rektangulära plåtskivor. Man skulle kunna sätta en axel av gängad stång i övre högra hörnet på rotorn och då skulle "tomgångskapacitansen" kunna bli tämligen låg då plattorna är helt urvridna. Särskilt om man har stora plattor så att kondensatorn inte behöver bli så lång.

Eftersom vi inte är ute efter någon frekvensbestämmande funktion så går det ju utmärkt med fyrkantiga plattor och då blir det enkelt att tillverka. Kolla öppningssidan på Lannabo Radio AB.
Vem bygger denna typ av vridkondensator först? Endast plåtsax och borrmaskin behövs! Plus fantasi och kul jobb!
Hälsningar
Tore SM7CBS
 
Eftersom detta är ett öppet forum kanske det skulle vara på sin plats att du gör
din artikel tillgänglig för alla forumdeltagare - även de som inte är med i SSA.

Snygg lösning att använda kylflänsar i vridkondingen!

mvh
Bengt / SM0KBW
 
Tore!

Jag har nu gjort om min dubbelzepp till en loop med ca 100 m i omkrets....det gick utmärkt att köra på den med den luftbyggda balanserade ATU:n med 700W på 40m. Den går fint på 160/80/40/30m......där var det ju tänkt att den skulle jobba, 17/12m går också bra.
 
Last edited:
Tyvärr så har jag ändå brus på de lägre banden från all manmade noise i antennens omedelbara närhet.

/Bjarne
 
Hejsan Bjarne!
Jag ber om ursäkt för dröjsmålet på förra kommentaren. Jag är just hemkommen som J79CBS på Dominica.
Kul att antennen går bra. Du säger ingenting hur högt den sitter.
Fortfarande tycks du ha brus. Ja, dessvärre blir man inte av med allt brus. Men en viktig fråga: Har Du kollat balansen?
Innan jag byggde denna typ av avstämmare som Du talar om använde jag en hembyggd Z-match, som fungerade utmärkt som avstämmare men som av någon ännu oklar anledning hade full obalans på utgången. Då hade jag otroligt mycket mera knaster och brus. Ska Du vara riktigt säker bör du kolla fasbalansen. Strömbalansen är inte särskilt intressant. Jag rekommenderar ett faskontrollinstrument. Det jag skrev om i QTC kan säkert förfinas men annars duger det precis som jag beskrev det.
Hälsningar
Tore SM7CBS
 
Last edited:
Tore,
kan du förklara varför det inte är särskilt intressant att kontrollera strömbalansen när man försöker avgöra hur väl balanserad en matarledning är? Villkoret för att en matarledning ska vara percvekt balanserad är vä att strömmarna har lika amplituder och motsatt fasläge (180 grader fasdifferens) längs med hela ledningen - följaktligen borde amplitudbalansen vara precis lika viktig som fasbalansen?

undrar JanneG
 
Hej Tore
Antennen sitter mellan 2-3m ovanför "golvet" på vinden. Jag har bara testat om strömmen är lika stor i båda ledarna på en mätpunkt - jag gjorde det på dubbelzeppen och har inte gjort det på loopen. Huruvida strömmarna ligger i 180 graders motfas har jag inte alls kollat. Får eventuellt titta på det senare med den metod som du visade i QTC.
 
JanneG!
Ditt påpekande är alldeles korrekt.
Anledningen till att jag betonar faskontrollen är att bara kolla strömbalansen inte räcker för fasskillnaden kan ju i sämsta fall 0 grader och ändå är strömbalansen perfekt.
Däremot om man kontrollerar faskillnaden till 180 grader är man alltid rätt. Normalt sett är ju strömamplituderna då också lika stora.
Jag ser gärna en debatt om det finns någon situation då fasbalansen är perfekt men däremot inte strömbalansen. Jag har för mig Karl-Arne vid något tillfälle nämnde sådana situationer.
Vektorsumman kommer ju då inte ner till noll men den är i alla fall lägre än vid noll graders fasskillnad.
 
Strömbalans och fasbalans i en dubbelledning är två olika balansvillkor,
och det är ingalunda säkert att de inträffar samtidigt.

Störst möjlighet för att få detta är när en strömbalun används, denna strävar att
tvinga strömmarna i ledningens branscher till lika stora belopp och motriktade faser.

En situation som kan medföra bra fasbalans men dålig strömbalans är
när en rent reell last har en mycket svår osymmetri.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top