Balkongantenn?

Palle

Well-Known Member
Tänkte kolla med er vad för typ av antenn man kan ha på en balkong som är byggd helt av trä?

Går det att spänna upp något utefter räcket kanske?

Jag bor på andra våningen och har hus mittemot och på sidan men österut är det hyfsat fritt, jag bor 60 meter över havet om det gör någon skillnad...

// Palle
 
Ett 5-6m långt metspö med tråden ( 5m) inuti.....räcket som radialer. Avstämmaren i botten på antennen, då kör du allt mellan 40-10m.

Åtminstone 20-10m utan krångel.....avstämmaren jag anväde just då var en parallellkrets med ena änden till jord och den andra till antennen. Vridomkopplaren bestämde hur många varv på spolen som skulle vara inkopplade.
 
Last edited:
Läst lite om metspö och grunnat över att göra något sådant men misstänker att grannar/hyresvärd inte är så förtjusta i den lösningen..

Jag får köra lite recon och känna av läget först, hade ju vart en bra lösning annars eftersom den hade täckt in det mesta
eller mycket till att börja med.

Om det går bra att montera en mast på balkongen, går det bra att använda ett par sådana här rör av denna typen fast kanske lite smalare då?

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Avloppsror-och-rordelar/PP-ror-86937/

Går det att använda sig av t.e.x denna tunern till en sådan typ av antenn i så fall?

Products LDG Electronics

// Palle
 
Last edited:
Vind?
I så fall...
Smyga upp någon tråd på vinden och vara lika diskret med nerledningen?

Vind finns men det kommer bli svårt att dra upp kabeln dit upp, krävs att jag borrar hål i taket och det kanske inte är så uppskattat alla gånger.. :)
 
Tänkte kolla med er vad för typ av antenn man kan ha på en balkong som är byggd helt av trä?
Går det att spänna upp något utefter räcket kanske?
// Palle

Kan du ge oss måtten på din balkong?

/Micke
 
Jag kör med sådan lösning, masten är förankrad i hörnet med modifierad fasadfäste och fransk träskruv ( sitter som berg).
Bilden är från i somras numera sitter det 2 vertikaler på den och snart en halv slope också.


2e3ydy6y.jpg



//Tomas
 
Jag kör med sådan lösning, masten är förankrad i hörnet med modifierad fasadfäste och fransk träskruv ( sitter som berg).
Bilden är från i somras numera sitter det 2 vertikaler på den och snart en halv slope också.


2e3ydy6y.jpg



//Tomas

Ser bra ut, bra med vitt som blendar in i omgivningen

Vad för band kan du få in med den?
 
Jag kör med sådan lösning, masten är förankrad i hörnet med modifierad fasadfäste och fransk träskruv ( sitter som berg).
Bilden är från i somras numera sitter det 2 vertikaler på den och snart en halv slope också.


2e3ydy6y.jpg



//Tomas

Din lösning fungerar under förutsättning att det inte finns något tak över balkongen vilket det nästan alltid gör.
Jag tänkte mig att metspöet skulle vinklas ut förbi taket.
 
Ajjemen, den är 2 X 4 meter och i, 1,5m hög om det har någon betydelse

Vilket är viktigast, bra antenn eller osynlig antenn?
Om du vill ha en antenn som är så gott som osynlig så kan du göra precis som du tänkte själv, dra en tråd utefter balkongräcket.
Jag kör själv med 2x4m dipol på frekvenser över 14MHz.
Montera tråden på små distanser / isolatorer på insidan av balkongräcket, det syns inte från utsidan.
Om du sedan vill prova det vertikala metspö-alternativet så kan du använda tråden som jordplan.

/Micke
 
Hej!

Något är bättre än inget... Så levde jag i min radiovärld under ett antal år. Korta trådar eller spröt. Körde faktisk från köksgolvet med min UK/RT-320 30 W ut och en 2½ m piskantenn. Bodde på 6 vån i en betongkåk, största problemet var störningar. Men, jag skall inte sticka under stolen med att man var tvungen att ha en ängels tålamod för att "komma igenom" med såpass begränsad effekt och lindrigt bra antennsystem. Nu kör jag med en 13 m hög vertikal som står på backen, 160-10. Kompromissen är alla kortvågsband om än vissa med mindre bra resultat.
 
Nu tycker ju knappast någon icke radioamatör att det ser helt normalt ut med ett 10m metspö spretandes ut från balkongen, men kommer du undan med det i din bostadsrättsförening så kan det ju vara ett alternativ, dom föreningar jag har varit i kontakt med skulle aldrig tillåta det.

En ändmatad tråd för flera band i/på ett metspö kan fungera riktigt bra, men kanske måste tas ner/sättas upp tillfälligt och i skydd av mörker

En magnetisk Loop kanske kan ge några kontakter också, du får väl förklä den som en julkrans och hänga den så att den går att vrida :D

Alla antenner man kan få i luften är bättre än den där optimala antennen man aldrig kan sätta upp!
 
Vilket är viktigast, bra antenn eller osynlig antenn?
Om du vill ha en antenn som är så gott som osynlig så kan du göra precis som du tänkte själv, dra en tråd utefter balkongräcket.
Jag kör själv med 2x4m dipol på frekvenser över 14MHz.
Montera tråden på små distanser / isolatorer på insidan av balkongräcket, det syns inte från utsidan.
Om du sedan vill prova det vertikala metspö-alternativet så kan du använda tråden som jordplan.

/Micke

Det hade ju varit guld om det funkar att ha som du beskriver, innanför räcket, helt klart värt att pröva!

Vilka band får man in om man gör som du med 2X4 meters dipoler?

Min balkong borde räcka precis till ett sådant arrangemang..

Det är bara en önskan jag har om att kunna ha en antenn hyfsat anonymt men i värsta fall så får det bli att fjäska med vaktmästarn om att ha ett vattenrör i PVC ett antal meter upp med tråd i och räcket som radialer?

// Palle
 
Den är ju lite för kort för 20m men på 17, 15, 12, 10 m går det fint.
Du kan ju låta tråden hänga ner 1m i varje ände så får du ju10m totalt och då borde det fungera ok på 20m-bandet också.

Mata antennen via en bandkabel, 300 eller 450ohm spelar ingen roll. Kanske kan du dra kabeln under balkonggolvet.
Till detta måste du ha en antenntuner, kanske kan du bygga en S-Match eller har du redan en LDG Z-817?

/Micke
 
Back
Top