Balkongantenn?

Den är ju lite för kort för 20m men på 17, 15, 12, 10 m går det fint.
Du kan ju låta tråden hänga ner 1m i varje ände så får du ju10m totalt och då borde det fungera ok på 20m-bandet också.

Mata antennen via en bandkabel, 300 eller 450ohm spelar ingen roll. Kanske kan du dra kabeln under balkonggolvet.
Till detta måste du ha en antenntuner, kanske kan du bygga en S-Match eller har du redan en LDG Z-817?

/Micke

Okay, skulle det gå att hänga ner den utefter husväggen där räcket är monterat så att jag får 10 meter tot.?

Kan det vara bra att ha ett lågpass filter till detta?
Kan tänka mig en del störningar förekommer i ett lägenhetshus..

Kanske skall tillägga att jag har ingen utrustning än överhuvudtaget utan spånar på lösningar när det blir dax att tömma pensionsfonden :)

Allt detta kommer jag förmodligen att lära mig när jag skall ta mitt certifikat men det är alltid kul att gå händelserna i förväg och ha lite kött på benen!
 
Okay, skulle det gå att hänga ner den utefter husväggen där räcket är monterat så att jag får 10 meter tot.?

Det var så jag tänkte.
Bra att du planerar antennmontaget i förväg, kanska hittar du på nya lösningar och har många intressanta antenner på lut när du väl har ditt cert.

/Micke
 
Det var så jag tänkte.
Bra att du planerar antennmontaget i förväg, kanska hittar du på nya lösningar och har många intressanta antenner på lut när du väl har ditt cert.

/Micke


Ja, det lär bli en del funderande och skissande fram tills dess helt klart :)

Tack för hjälpen!

// Palle
 
En bra början är ju att spänna upp en LYSSNARANTENN, och om du måste fråga vaktmästaren/hyresvärden så fråga om en LYSSNARANTENN.

Det är säkerligen lättare att få till stånd ett tillstånd för en sådan.

Sen att du ska börja sända när du får certet behöver du ju inte vara övertydlig med, men det gäller ju att vara försiktig med att inte störa någon annan i huset med sändandet förstås.

När jag lyckades få tillstånd att sätta upp en 9el yagi för 2m på ett hyreshus så frågade dom varför jag behövde sätta upp en antenn och hur den såg ut, så jag svarade " för att höra andra stationer bättre och den ser ut som en tv-antenn"
Vilket ju är fullkomligt sant, för innan dess sände jag på en dipol som jag hade tejpat upp på insidan fönstret och den hörde jag nästan ingenting på :D

Direkt jag hade satt upp antennen kom dom första grannarna och klagade på störningar på TV'n, vilket var bra, för då pekade jag bara på den okontakterade rullen med koax och påpekade att jag inte ens hade kopplat in den.

Sedan kom någon till lite senare (kvarterets nyfiknaste kärring) och undrade varför jag hade en egen TV-antenn på taket (vi hade kabeltv) och höll på och vrida på den, varpå jag svarade att det sändes porrfilm från en pirat-tv station som var inrymd i en buss som körde omkring för att inte åka fast, så var den kärringen nöjd också :D
 
En bra början är ju att spänna upp en LYSSNARANTENN, och om du måste fråga vaktmästaren/hyresvärden så fråga om en LYSSNARANTENN.

Det är säkerligen lättare att få till stånd ett tillstånd för en sådan.

Sen att du ska börja sända när du får certet behöver du ju inte vara övertydlig med, men det gäller ju att vara försiktig med att inte störa någon annan i huset med sändandet förstås.

När jag lyckades få tillstånd att sätta upp en 9el yagi för 2m på ett hyreshus så frågade dom varför jag behövde sätta upp en antenn och hur den såg ut, så jag svarade " för att höra andra stationer bättre och den ser ut som en tv-antenn"
Vilket ju är fullkomligt sant, för innan dess sände jag på en dipol som jag hade tejpat upp på insidan fönstret och den hörde jag nästan ingenting på :D

Direkt jag hade satt upp antennen kom dom första grannarna och klagade på störningar på TV'n, vilket var bra, för då pekade jag bara på den okontakterade rullen med koax och påpekade att jag inte ens hade kopplat in den.

Sedan kom någon till lite senare (kvarterets nyfiknaste kärring) och undrade varför jag hade en egen TV-antenn på taket (vi hade kabeltv) och höll på och vrida på den, varpå jag svarade att det sändes porrfilm från en pirat-tv station som var inrymd i en buss som körde omkring för att inte åka fast, så var den kärringen nöjd också :D

Riktigt bra tips!

Bor en del äldre där jag bor också så jag tänkte skulle säga något i stil med att jag har blivit väderintresserad och lyssnar mycket på det, för statistik e.t.c för det tycker ju äldre alltid om att snacka om :D
 
Riktigt bra tips!

Bor en del äldre där jag bor också så jag tänkte skulle säga något i stil med att jag har blivit väderintresserad och lyssnar mycket på det, för statistik e.t.c för det tycker ju äldre alltid om att snacka om :D

Många äldre lyssnade mycket på kortvåg/mellanvåg/långvåg, utan att någonsin sända, så dom har säkert förståelse om du säger att du vill lyssna på kortvågen också.

Huvudsaken at du inte ljuger, frågar dom aldrig om du ska sända behöver du ju inte tala om det, på en direkt fråga måste du nog medge att du kommer att sända med låg effekt.
 
Många äldre lyssnade mycket på kortvåg/mellanvåg/långvåg, utan att någonsin sända, så dom har säkert förståelse om du säger att du vill lyssna på kortvågen också.

Huvudsaken at du inte ljuger, frågar dom aldrig om du ska sända behöver du ju inte tala om det, på en direkt fråga måste du nog medge att du kommer att sända med låg effekt.

Alldeles riktigt och det blir ingen lögn heller med sändningen för den kommer att vara på en diskret nivå, eller så lågt det går iaf.

//Palle
 
En bra magnetisk loop på balkongen kan vara ett alternativ. Jag har då och då kontakt med en VK2a söder om Sydney som har en loop på balkongen och kör 100W. Vi har kört på 30 o 20 meter och det har funkat även vid ganska risiga konditioner. Han bor ett par våningar upp, men har förstås fritt mot Europa långa vägen. Loopen står inne på balkongen så den sticker inte ut och kan till nöds användas som vädringsställning :).
 
Ja en loop är ju ett alternativ, läste om någon engelsk variant Wellbrook tror jag dom som gjorde den hette men den är ju ganska dyr
iaf. som klädhängare ifall den inte fungerar :)
 
En magnetisk loop har jag också varit sugen på att prova, men då endast för QRP effekt, jag tror man ska hålla en hälsosam distans om man matar på 100W.

Dessutom krävs det nog rätt bra kondensator för att inte få överslag
 
En magnetisk loop har jag också varit sugen på att prova, men då endast för QRP effekt, jag tror man ska hålla en hälsosam distans om man matar på 100W.

Dessutom krävs det nog rätt bra kondensator för att inte få överslag

Apropå hälsosam, hur långt från antennen t.e.x en dipol skall man vara om man brassar på med 100w?
 
Palle,

PP-rören från Biltema är ju väldigt korta och verkar inte heller skarvbara. Själv har jag i olika sammanhang istället använt Biltemas metspön av glasfiber med viss framgång, särskilt 6-metersspöt 45-953 med en fasttejpad tråd på, men då intrimmad endast för 1 band, t ex 20 m.

Om du funderar på att använda en LDG-tuner till en radiator av mer obestämd längd bör ju tunern stå vid själva mastroten, och det är ju knappast dessa LDG-tuners avsedda för, alltså att vara utsatta för väder och vind. Då är FBJ:s förslag med en enkel tuner i en vattentät box bättre.

Med t ex en LDG-tuner inomhus skulle du förmodligen istället kunna mata en stege ut till antennen eller, som någon föreslår, en bandkabel..

För många av de antenner som diskuteras i denna tråd måste du också ha någon form av jordplan, som möjligen kan bli knepiga att få till m h t det ringa utrymmet på balkongen. Obs dock att det går utmärkt att vika jordplan lite hit och dit.

Försök till sammanfattning: antingen en antenn för ett band på metspö, tillyxad för 50 ohm eller den intressanta antennen à la FBJ, som ger flera band!

Annars är MFJ:s olika s k Hi-Q Loops förbluffande bra - men då är du ju uppe i en helt annan priskategori än metspön från Biltema. Med MFJ-looparna behöver du inte heller grubbla över jordplan. Dessa avstämda loopar är rätt diskreta, av ungefär samma storlek som ett cykelhjul. Jag är mycket imponerad av dessa kompakta antenner, som kan monteras såväl horisontellt som vertikalt.

F ö bra att balkongen är gjord av trä, så att du slipper ev. inverkan från odefinierade metalsjok.

73 & GL,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
Hej!

Det är nog bra om antennen får "hänga till sig lite" innan man sänder. Jag har oxo varit med om att TV-störningar uppträdden från den dag det blev känt att jag var "radiointresserad". (detta när jag bodde i lägenhet). Där jag bor nu är det ingen som uppger sig ha problem med att jag stör, trots att jag varit tydlig med att informera. Stundtals allt annat än QRP.
 
Palle,

PP-rören från Biltema är ju väldigt korta och verkar inte heller skarvbara. Själv har jag i olika sammanhang istället använt Biltemas metspön av glasfiber med viss framgång, särskilt 6-metersspöt 45-953 med en fasttejpad tråd på, men då intrimmad endast för 1 band, t ex 20 m.

Om du funderar på att använda en LDG-tuner till en radiator av mer obestämd längd bör ju tunern stå vid själva mastroten, och det är ju knappast dessa LDG-tuners avsedda för, alltså att vara utsatta för väder och vind. Då är FBJ:s förslag med en enkel tuner i en vattentät box bättre.

Med t ex en LDG-tuner inomhus skulle du förmodligen istället kunna mata en stege ut till antennen eller, som någon föreslår, en bandkabel..

För samtliga de antenner som diskuteras i denna tråd måste du också ha någon form av jordplan, som möjligen kan bli knepiga att få till m h t det ringa utrymmet på balkongen. Obs dock att det går utmärkt att vika jordplan lite hit och dit.

Försök till sammanfattning: antingen en antenn för ett band på metspö, tillyxad för 50 ohm eller den intressanta antennen à la FBJ, som ger flera band!

Annars är MFJ:s olika s k Hi-Q Loops förbluffande bra - men då är du ju uppe i en helt annan priskategori än metspön från Biltema. Med MFJ-looparna behöver du inte heller grubbla över jordplan. Dessa avstämda loopar är rätt diskreta, av ungefär samma storlek som ett cykelhjul. Jag är mycket imponerad av dessa kompakta antenner, som kan monteras såväl horisontellt som vertikalt.

F ö bra att balkongen är gjord av trä, så att du slipper ev. inverkan från odefinierade metalsjok.

73 & GL,
Rolf
SM5MX

Tackar för ditt inlägg,

MFJ looparna verka faktiskt riktigt bra, tittat på dom på youtube en del men dom kostar en slant helt klart men tänkte no att jag skall prova med en dipol som Micke föreslog först sen får jag se vart det barkar hän

//Palle
 
Last edited:
En annan sak jag har tänkt på när det kommer till antenner, finns det någon risk att man förstör radion om man håller på och mixtrar med antenn experiment?

Om det är så vart finns riskerna?

Inte så roligt när man glad i hågen packar upp en dyrgrip för att efter inkoppling höra ett lätt fräsande med tillhörande rök.. ;)
 
Back
Top