Balkongdipol för 6m

SM0GLD

Vänsterhänt
För en tid sedan letade jag efter en glasfiberstav till ett dipolmittstycke https://ham.se/threads/var-koeper-man-8mm-glasfiberstav-i-stockholm.26291/
Jag hittade till slut min glasfiberstav och tillverkade en dipol för 6m.

matningspunkt.jpg
Bilden visar matningspunkten och den gula delen i mitten mellan dipolhalvorna är min glasfiberstav.


antennen utfälld_s.jpg
Här ser man dipolen utanför mitt balkongräcke.
Jag kan inte lämna antennen hängande på detta viset utan att få påpekanden från dom som sitter i styrelsen.

antennen infälld_s.jpg
Här är antennen infälld och i det närmaste osynlig utifrån om man står på marken.
Balkongfästet är tillverkat så att det går att fälla in antennen. Ett stort gångjärn gör detta möjligt.

När antennen är utfälld bildar den tillsammans med balkongräcket en 2-element yagi.
Balkongräcket råkar vara drygt 3m vilket passar perfekt som reflektor.
Antennen är simulerad med EZNEC och har blivit optimerad för 50 ohm matningsimpedans.
Man kan givetvis optimera för gain men då blir impedansen lägre och måste anpassas på något sätt.
Antennen sitter riktad mot syd-väst.
Kan man då lita på att denna antenn beter sig som en 2-el yagi frågar man sig.
Jag tror det eftersom avståndet till balkongräcket/reflektorn blev i det närmaste lika som simuleringen och uppvisade god anpassning till 50 ohm.
 
Snyggt fäste och arrangemang efter omständighet. Tycker du kan se det som en 2-el yagi, dipol med reflektor, och du får sätta upp en mätpunkt på Haga-tippen för fältstyrkemätning.. Hi. - Föreningen borde vara mer förstående gällande "konstverk".

/Sven.
 
Förut så gick det att köpa mittstycken i plast till 10 mm aluminimrör ifrån Tyskland nu vet jag inte
Den firman som jag köpte av la ner och någon annan tog över lagret men jag vet inte vemimage.jpg
 
Back
Top