ballanserad matare

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag håller på och samlar delar till en ballanserad matare enligt pa0fri recept
och till matare köper man fk eller rk ledning på Biltema eller någon annanstanns

dum fråga kanske jag frågar iallafall och jag har beställt en omgång blompinnar
ifrån Tore också.


mvh Lasse sm0ydo
 
1,5 kvadrats FK från Biltema funkar perfekt. Jag kör också med de där clipsen från Tore. Jag slog ner fyra spikar i en bräda för att få till en jigg för att sätta clipsen/spridarna på jämna avstånd om ca en meter. Mr. "Blompinne" himself, SM7CBS/Tore var här och inspekterade för tre år sen och jag tror det blev godkänt :)
 
Precis som Lasse har jag använt FK-kabel men RK borde ge mjukare stege.

En RK-kabel bör väl ge en stege som tål fler böjningar innan den går av men å andra sidan är FKn billigare.

Många parametrar att tänka på :)
 
Jag använder 1 tums bandkabel, den bruna eller svarta Amerikanska.
Denna kabeln fanns med entrådiga eller flertrådiga ledare.
det talades mycket om att den entrådiga skulle gå av.
Min är entrådig och har suttit upp i mint 20 år utan att gå av.
Böjradien när antennen gungar i vinden är liten och det är liten risk att den vickas av, enligt min erfarenhet.
Så bygger man själv bör FK duga mycket väl.
Jag vet att förr byggde man stege av lacktråd, dvs entrådig koppartråd. Även det höll bra.
Men jag har avslutat min stege med flertrådiga testsladdar där den går in genom väggen.
Där rör det ju sig mer.
Med två 3 mm hål i fönsterkarmen går två 2,5 mm2 testsladdar igenom, på insidan fortsätter jag med bandkabeln till avstämmaren.
Upp vid matningspunkten har jag 1 Mohm, vilket gör att jag kan kontrollmäta om stegen är hel.

de
SM4FPD Roy
 
Jag förstår inte vitsen med att ha en mjuk stege, tvärtom så är det bra att den är styv då kan man sätta clipsen glesare. En tums bandkabel använde jag också tidigare, en svart flertrådig 420 Ohm tror jag att det var. Mycket bekvämt men jag märker att stegen av FK, trots att den är bredare, ger den mindre vindfång. Bandkabeln svingade mer i blåsten. Den samlar också på sig mer fukt än 600 Ohms stegen, vilket märktes av att man fick ställa in tunern olika beroende på torrt och fuktigt väder. Men det där är småsaker, bägge typerna fungerar utmärkt mycket bättre och ger mindre förluster än vanlig koaxkabel.
 
Jag förstår inte vitsen med att ha en mjuk stege

Nej, men det var den enda egenskap jag kunde komma på som skulle förändras med en RK.

Precis som du så kör även jag med FK i mina stegar, men jag använder ingen jigg utan det är
ögonmått som gäller. Dessutom ligger min stuga så pass gömd att Tore antagligen inte kan
hitta dit för att kritisera, OM han nu skulle vilja det ;)

Har nog lite kortare avstånd mellan pinnarna, för jag har problem med att stegen tvistar sig
mellan pinnarna. Det kan vara för att jag tidigare lät stegen hänga fritt när jag inte var där.
Nu när jag kör remote och alltid har stegen monterad så är kanske detta problem historia.
 
Jag har haft 30 meter stege med Tores spridare och 1,5 mm2 RK från Kjell med ca 60 cm mellan spridarna.
För övrigt har jag använt denna RK typ som antennlina, numera i en triangel loop på 80 meter med 10 meters stege. Fungerat utan några problem.
Vad gäller trådens ämne hitta jag en beskrivning av en balanserad antennanpassare http://pe1kqp.radiotreffen.nl/s-match-tuner . Vad har menigheten för uppfattning om denna?
 
Att stegen vrider sig är ju bara bra så länge "stigningen" inte genererar belastning så att ett brott uppkommer. Ska snart sätta upp en 450 ohms fk som jag kommer att twista den korta biten ner till fönsterkarmen.
 
Att stegen vrider sig är bra, det håller jag med om, det jämnar ut fasfel etc.
Men min vred sig så mycket att trådarna gick ihop och tvinnade sig mellan
pinnarna och det är mindre bra. Därför minskades avståndet mellan pinnarna
till runt 50cm.

Som jag skrev så har det kanske ändrat sig, i och med att jag numer har stegen
monterad permanent. Anledningen till det är att jag sedan ett knappt år kör
remote och hittills så har jag inte fått någon ny tvinning av stegen. Tidigare
fick den dingla fritt när vi inte var i stugan.
 
Köpte för några år sedan en 25-meters rulle med "car twin power / speaker cable" (tror det kallades så) röd/svart som jag fyndade i SM3-land typ billighetsbutik och andra udda ställen som säljer skräpprylar. Vad stället hette minns jag inte men det var definitivt inte inte Biltema eller Jula.

Ganska likt RK 1,5 kvadrat, men sett till meterpriset var det faktiskt avsevärt billigare än att köpa en 50-metersrulle vanlig FK, som råkade ligga i hyllan brevid. Så jag köpte rullen delade på den och tillverkade en antenn med stege av buntband under en semestertripp med QRP-riggen i bagaget.

Vad jag kunde se och känna var det inget järn i den kabeln annars hade man blivit misstänksam med tanke på det låga priset....
 
Gör mina portabel dipoler av dl-1000 lina. Tvinnar upp lagom mycket till dipolhalvorna,
resten används som matarkabel. fungerar utmärkt.
 
Högtalarkabel (0,75 mm²) brukar jag också använda när jag kör portabelt. Den jag har verkar hamna på ungefär 70-80 ohm karakteristisk impedans och något högre våghastighet (=något lägre föluster) än vanlig rg-58 när man använder den till balanserad matning.
Högtalarkabel och liknande är antagligen billigare än "riktig" RK eftersom den inte behöver vara godkänd för fasta elinstallationer. Den behöver t.ex. inte vara självslocknande. Men det gör ju inget för våra tillämningar :)
 
Hej blompinnarna kom häromdan och jag kunde inte hålla mig så det vart en sväng
till Biltema för att köpa blå och svart RK på rulle på 25 meters längder.Jag har jobbat
med el på industrin och när man bygger apparatskåp med elkomponenter i så
brukar man använda Rk ledning för att den är smidigare i kabelkanalerna
Fk blir i apparatskåp mest klumpigt och jobbigt att hantera
 
nico_42_1.jpg

Ovan ser Du schemat till den balanserade avstämmare som SM6FPG hänvisar till ovan. Den är ritad av PE1KQP och är en S-match av PA0FRI fast omritad så den känns mera "radiomässig". Jag har byggt flera exemplar av denna och mina beskrivningar finns på Kalmarklubbens hemsida sk7ca.org Kolla under fliken KRAS kursverksamhet och tekniska artiklar. Därefter rubriken matchbox och stegmatning.
Den är enkel och fungerar utmärkt.
 
Jag fattade inte att det var en ren S-match! :oops:
Räknas toroidlindningarna som en link, som APQ alltid propagerar för eller skall det betecknas som en transformator?
Linken skyddar ju för statisk elektricitet, gäller det även denna kopplingen?
 
Back
Top