Ballister på järnvägen

SM0YDO

Well-Known Member
Hej ballister dom där gula plattorna som sitter längs järnvägsspåret mellan rälsen stör
Dom någonting på kortvågsbandet eller någonannanstans eller ?

Mvh Lasse sm0ydo
 
Dom heter baliser och stör ej normalt sett på nån frekvens, eftersom dom är strömlösa förutom just när tåget passerar. Om du tittar noga ser du att inga kablar går varken till eller från balisen, den får all sin ström "trådlöst" inducerad från en mycket kraftfull spole under det passerande tåget. Således är den endast aktiv den ytterst korta tid den blir strömsatt av det förbipasserande loket, typiskt 10-20 mS. Aktiva baliser finns, men är mycket ovanliga.
 
Ut från lokantennen:
- 27,115 MHz (energi)
- pulsad med 50 kHz för synkronisering av balistelegrammet
- ca 20 mW utstrålad effekt

Ut från balisen:
- ca 4,2 - 4,5 MHz bärfrekvens, telegrambitarna amplitudskiftmodulerade på denna, synkade mot 50 kHz-signalen från loket
- ca 10 mW utstrålad effekt

Sändaren ombord stängs av automatiskt när hastigheten är 0 och környckeln har legat i neutralläge (0) i 10 sek. Då kommer ingen 27 MHz att strålas ut. Så snart fordonet börjar röra sig eller környckeln läggs i fram- eller backläge kommer sändaren att aktiveras igen.
 
På den tiden jag jobbade på /// (slutet av 70-talet) utvecklades ATC i rummen bredvid vårt labb.
Men uteffekten var högre i alla fall på dom produkter som gjordes då. Vill minnas
någonting i stil men 25W under proven. Detta fick 27 MHz-folket att börja pejla och det lär ha varit
en samling av bilar utanför byggnaden med diverse hotfullt folk.
 
Problemet är att jag har störningar ifrån järnvägen på landet i Dalarna funderade på om
Det kan vara en trasig isolator i Högspänningen för dom brukar försvinna när det är
Torrt ett längre tag ute eller så funderade jag på dom där gula plattorna som där
Sitter vid växlarna i ändarna på bangården men där sprakar det ingenting på
Kortvågsbandet.

Mvh Sm0ydo
 
Tag kontakt med SJ för de är intresserade av få bort defekta isolatorer för ger förluster i nätet.

Det var en amatör i Stockholm som hade samma problem och de var tacksamma att få reda på
var den fanns så de kunde byta ut den.
 
Ja man har hållit på med högspännings transformatorer som har gasat och det är dålig
Kontakt upp till isolatorn ifrån kopparbandet så med en IR kamera har det konstaterats
Att isolatorn på transformator locket är vitglödgad men det syns inte med ett vanligt
Öga utan man måste ha en IR kamera frågan är om isolatorn ovan järnvägsspåret
Också är vitglödgad eller hur man ska gå tillväga ?

Sm0ydo
 
25 mW är medeleffekten , pulseffekten är cirka 25 W , man kan höra ett lok på flera kilometer i många fall.
 
När det är riktigt fuktigt väder, fuktdrypande dimma - regn, så brukar man höra där det är överslag på isolatorerna och även se den blå masken springa på ytan av densamma. Jag tror stolparna är numrerade, så en anteckning och vidare meddelande till banverket om var. Så blir man av med den störningen. OBS! Fundera inte på att tvätta isolatorn på egen hand - förenat med livsfara..

/Sven.
 
Back
Top