Balun 2 m yagi

SM1HOW

Well-Known Member
Har någon tips på ferritrör som fungerar bra som balun/choke 1:1 på en 2 m yagi ? 10 mm koax och skall klara ett par hundra watt.
Jag har en VNA men inte helt insatt i vilken dämpning som är tillräcklig, såg en som hade mätt 10 dB. Sedan gäller det att göra en uppkoppling som är bra.
 

Attachments

  • W2DU-diagram.jpg
    W2DU-diagram.jpg
    33,7 KB · Views: 7
Jag använder 2st FB-43-5621 på 2m och 3st på 6m. Dessa rör är 28mm långa.
Nu passar dom på RG-58 men det kanske finns en variant för tjockare kabel.
Du behöver inte så mycket dämpning eftersom en yagi är balanserad och borde därför inte generera CM-strömmar.
Det närmaste jag kommer 10mm hål är TN 20/10/7 4C65. Dom är 9,5mm i hålet och nästa storlek är 13,5mm.
 
10 dB låter lite men som sagt beror ju på hur balancerat det är från början. Jag bruka köra med kläm-ferriter. Tycker det funkar bäst och man kan hänga på så många som man tror är rimligt. Men har man en VNA kan man ju mäta S21 i skärmen. Jag kör nu mest med Fair-Rite då de specar materialet bra och de har många olika typer. Köpte nu senaste kläm-ferriter med 75 mtrl som går riktigt lågt i frekvens. Vilket man sällan ser hos de andra tillverkarna...

1615672295997.png
 
Jag gjorde en bättre mätjigg med kopparlaminat mellan skärmarna på mätkoaxerna och kalibrerade om VNA.
Jo jag har gjort som du MUY sa att jag mäter skärmen med S21 och provade med andra ferritrör som har mycket gods och 9 mm hål 4 st = 20 dB nu börjar det likna något.
 
Back
Top