Balun eller stegmatning till 40M dipol?

Bonazera

Well-Known Member
Behöver jag en balun till en 40M inverterad V-dipol av 1,5 kvmm FK?
Jag har en 4:1 balun liggande, funkar den eller räcker det med en lindad choke på koaxen.
Om jag tar och stegmatar den, hur lång ska den vara?
Vilka för/nackdelar är det med olika matning?
Kommer jag att kunna köra andra band på den.

Mvh
 
Det beror på hur omgivningen ser ut.
Kan du dra en stegledning fritt så är det att föredra,
medan en koaxialkabel är okänslig för omgivningen.

Gör gärna en stegledning 1/2 våglängd på 7 MHz så får avstämmaren en enklare uppgift.

Om du koaxmatar går det att använda antennen på 7 och 21 MHz,
medan den går att använda på alla band över 7 MHz om du stegmatar och har en avstämmare.
4:1 balunen har du ingen större nytta av, utan en 1:1 strömbalun i matningspunkten,gärna lindad på en ferrittoroid, är det som behövs vid koaxmatning.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Om du koaxmatar går det att använda antennen på 7 och 21 MHz,
medan den går att använda på alla band över 7 MHz om du stegmatar och har en avstämmare.


73/
Karl-Arne
SM0AOM

Hej!

Om jag har koaxmatning och avstämmare (WELC AC-38 i mitt fall), borde jag då inte kunna köra andra band än 7 och 21 med den antennen? Jag är rookie och har inte börjat köra ännu, letar efter lämpligt antennalternativ som skall passa tomten. W3DZZ var för lång, grannens rabatt fick för stor del av den...

Med vänliga hälsningar
//Lars
 
Hejsan!
Mjaa!
Det är klart att det kan gå att köra som Du Lars beskriver om avstämmaren klarar den impedans som råkar uppträda i nedre änden av koaxen beroende på band. Men då kommer Du att ha förluster i koaxen. Ska Du använda fler band än 7 och 21 bör Du använda stegmatare (eller bandkabel) för att eliminera (nästan) förlusterna. Dessutom bör Du ha en tuner för balanserad matare. Typ en s-match eller liknande.

Usch, så krångligt känner jag att Du tänker. Ja prova i så fall som Du tänkt väl medveten om att det kanske inte är den optimala lösningen och sikta mot den bättre lösningen längre fram om det inte går så bra som Du vill. Du har ju redan skaffat tunern!
Kan Du få upp en loop över din tomt?
Förresten...den w3dzz du har. Man kan vinkla av trådändarna ...då kanske den ryms inom din tomt?
Tor SM7CBS
 
Hejsan!

Förresten...den w3dzz du har. Man kan vinkla av trådändarna ...då kanske den ryms inom din tomt?

Ska Du använda fler band än 7 och 21 bör Du använda stegmatare (eller bandkabel) för att eliminera (nästan) förlusterna. Dessutom bör Du ha en tuner för balanserad matare. Typ en s-match eller liknande.

Tor SM7CBS

Hej Tor,

Hade min W3DZZ uppe ett tag innan den blåste ner - den var för dåligt förankrad i ena änden, högt uppe i björken på tomten. Man lär sig...

Fråga på W3. Men hur mycket kan man egentligen vinkla/låta hänga ner/snurra runt ett träd? På båda sidorna? Och i så fall varför kan man det?

Fråga på balanserad matare:L-match vs. Z-match vs. S-match, vem vinner den matchen? Finns det något bra dokument som beskriver dessa? Har sett en del trådar här på ham.se men förklaringarna överstiger mina förkunskaper.


Mvh

Lars
 
Last edited:
Hej igen!
Tja...hur mycket kan man vinkla trådarna? Att slopa trådarna något brukar inte vara något problem. Det viktiga är att Du har längden på tråden. Antennens egenskaper påverkas ju mer du vinklar. Som radioamatör måste man experimentera och prova
Min rekommendation blir att Du provar.
Fast...då jag läser din text så är det ena änden som är loss...varför inte sätta fast den igen? Det allra bästa är om du slipper vinkla trådarna.

Z-match och/eller s-match? En smaksak, antar jag. Det finns skrivet om bägge en hel del på nätet...bara att Googla!
Av dessa 2 föredrar jag s-matchen och den gångna vintern körde vi en byggkurs i Kalmarklubbens regi. S-matchen är väl dokumenterad med bildanvisningar och användarhandledning. Kolla sk7ca.org och klicka "tekniksidorna".
Ett 10-tal medlemmar byggde den och så vitt jag vet är alla igång. Följer Du den beskrivningen kommer Du att ha en fungerande och lättanvänd tuner för balanserad matning.
Om Du gör det så sätt upp en så lång tråd du rymmer och "haka" på en stege i mitten av tråden. Med all sannolikhet kan Du köra alla band med den lösningen.
Fast det är detta som jag tänkte skulle bli ditt nästa antennprojekt efter Du kommit igång med din w3dzz och den inköpta tunern.
För av erfarenhet vet jag att den första antennen är jättespännade att få igång. Sedan kommer nyfikenheten att hitta bättre lösningar och samtidigt lära sig mer.
Lycka till!
Tore SM7CBS
 
Last edited:
Fråga på balanserad matare:L-match vs. Z-match vs. S-match, vem vinner den matchen?

Jag vet inte vilken som är mest effektiv, men helt klart är att S-matchen är väldigt enkel att ratta.

Jag byggde en sådan till min 41m långa dipol. På spolen flyttar jag en krokodilklämma till olika fasta lägen när jag byter band. Sedan är det bara en vridkondensator att justera. Så det går extremt snabbt att ställa in rätt. Jag byter band på ett par sekunder.

Systemet klarar 10-80m med max SWR 1,2:1 - ofta lägre. Jag kan även hjälpligt köra 160m men då blir det rejäla förluster i spolen (blir ljummen). Jag kör 100W.

// Åke
 
Hej igen!

Fast...då jag läser din text så är det ena änden som är loss...varför inte sätta fast den igen? Det allra bästa är om du slipper vinkla trådarna.

Tore SM7CBS

Hej

Jag kan inte sätta upp den igen eftersom grannen inte gillar att jag trampar ner deras rosor och begonior som växer runt deras träd. W3DZZ är över 31 m lång, jag kan max ha 22-23 meter eller nåt i den stilen I den änden som fästlinan gick av, i den höga björken på min egen tomt, där sätter jag gärna upp den igen.

Mvh
//Lars
 
BNZ skrev; "Fråga på W3. Men hur mycket kan man egentligen vinkla/låta hänga ner/snurra runt ett träd? På båda sidorna? Och i så fall varför kan man det?

Fråga på balanserad matare:L-match vs. Z-match vs. S-match, vem vinner den matchen? Finns det något bra dokument som beskriver dessa? Har sett en del trådar här på ham.se men förklaringarna överstiger mina förkunskaper."
----

Frågorna du ställer går inte att besvara på ett entydigt sätt. Å ena sidan kan du vinkla din W3DZZ precis hur som helst men å andra sidan så påverkas både resonansfrekvensen och matningsimpedansen av sådana förändringar och vilket betyder att SVF ändrar sig. Ändringen kan vara till det bättre men lika väl till det sämre.

Som nybliven amatör skulle jag sätta upp en dipol för 80 m. Villatomten var inte stor nog. En rörmast om c:a 10 m restes i ett av hörnen på tomten. Dipolen fick formen av ett Z sedd uppifrån. Huvudfästpunkterna var mellan rörmasten och maströret för TV-antennen på skorstenen men det fattades c:a 15 m av de 40 m som behövdes. Lösningen blev att låta 7,5 m i ena änden gå från maströret snett ner mot marken. En lina fästes i en häck. I andra änden drogs de resterande c:a 7,5 m till nocken och vindskivorna (av trä) för att följa en av dessa snett nedåt några meter.

Antennen matades med 50 ohm koax och det blev kört såväl USA som Thailand med 10 W telegrafi. Inom Europa gick det så klart toppenbra.

>>>Varför kan man vinkla antennen? Ja, vad svarar man på det....därför att det inte är särskilt kritiskt hur en antenn ser ut så länge man har någorlunda god koll på hur resonansfrekvensen och matningsimpedansen påverkas. Lite förenklat kan man också säga att om en från början utsträckt dipolantenn vinklas (knycklas) ihop så att den täcker allt mindre yta/volym så minskar dess verkningsgrad i takt med ytan/volymen blir mindre. När den tillslut är så liten att den ryms i handen så går det inte längre att finna resonans och matningsimpedansen blir så svåranpassad att antennen inte längre är någon antenn. Alltså inga skarpa gränser mellan bra och dåligt. Gradvis sämre i en ganska flack kurva.

När det gäller olika typer av matchboxar så kan du utgå ifrån att de prestandamässigt ligger nära varandra. Olika konstruktioner är olika bra på olika saker. Men förenklat populärt uttryckt så ligger förlusterna i en matchbox i häradet några tiondels dB i de allra bästa till någon dB till några få de som vi ibland tycker är helkass. Men någon eller några dB är försumbara i det stora hela när det gäller vanliga trivsel-QSO och där man inte är ute efter att tänja på gränserna i samband med svagsignalkommunikation, d v då signalerna ligger i eller långt under bruset. Då gör enstaka dB skillnad att höras eller inte höras.

Svåra frågor som är ännu svårare att besvara utan att förklaringen blir helt omöjlig att förstå p g a ändlösa sidor med komplicerade matematiska formler. ;)

Du får göra som jag gjorde när jag var nybörjare, prova, experimentera, lusläs ARRL Handbbok, läs andra böcker, om du inte fattar det du läst, fråga eller läs mer.

/Bengt
 
Last edited:
Frågan var ehuru trådskaparen behöver en balun eller ej till sin halvågsdipol hängd som inv Vee.
I detta fall skall det vara 1:1.

Idag, till skillnad mot förr då störningar inte fanns, tycker jag att om en Balun kan förbätta balansen det allra minsta så är den värd att ha.
Dvs gör att koaxen intre strålar och "lyssnar". Endast själva dipolen mellan träden är antenn, och inte koaxens skärm, chassit, elnätet och jord.

Jag har själv upplevt hur byte till balun på en obaluniserad dipol ger ett helt annat intryck.
Mindre störningar från lokala störningskällor, helt nya avstämningsvärden, och andra vågutbredningsegenskaper. De sistnämnda beror på att kabelns skärm inte blir del av antennen.

Ett annat skäl till balunär att den kan skydda radiostationen mot elektriska urladdningar, den utgör ju en robust kortslutning.

En svag uppgång i antalet åskskadade radiostationer är vad jag tycker mig kunna märka efter den massiva kampanj mot baluner som härjat de sista fem tio åren.
Nu kan detta ju vara en tillfällighet dock.

Strömbalunen med upplindad koax ger ofta förbättrad balans, men skyddar inte mot åska.
Den är dock nästan gratis vilket idag tyx vara det viktigaste.

Med stegmatning balanserar man nere vid antennanpassaren.

de
Roy
 
Roy skriver: "Med stegmatning balanserar man nere vid antennanpassaren". Då är min försiktiga undran: går det överhuvud taget att någonsin åstadkomma strömbalans på matarledningen till ett antennsystem som från början är obalanserat, oavsett matarledningstyp, genom att skruva på atennanpassaren?

Ett värstingfall att begrunda är t.ex. en ändmatad zepp med en kvartsvågs matarledning.

Frågar Janne/SM0AQW
 
Givetvis en bra kommentar eller undran Janne.
Observera att jag skriver om "förbättrad balans" och att man kan förbättra balansen etc.
Men jag saknar liksom dig en apparat varmed man kan trimma balansen, likaså någon mätare för detta.

Att skapa balans vid antennavstämmaren är ju det som man försöker, (för att uttrycka mig diplomatiskt) genom att använda balun efter obalanserad avstämmare, genom att använda Z-match, genom att använda S-match eller den äldra avstämmaren med link som APQ förordar.

Ingen är fullständig.
Och jag har aldrig fått svar på frågan varför Z-match ger sämre balans och HF i chassit, jämfört med andra lösningar.
Trots att Z-matchen har link.

Ämnet är oändligt och mitt svar var att försöka få bästa möjliga balans och minsta möjliga strålning från koaxen, med balun.

Jag mins när SM0XXX Per Wallander var det väl, körde sina antennkurser, till amatörer och 27 MHz folk.
Där han visade varför en 27 MHz knutte med GP och 5 W störde mer i TV än en radioamatör med dipol och balun på 28 MHz och 1 kW inte störde TV:en.

Med strömbalun på koaxen blev det bättre med GP:en

Idag måste vi värja oss från störningar till egen mottagare.
Och försöka få antenne att "lyssna" bara där den sitter mellan träden.

de
Roy
 
OK Roy,
ja det är faktiskt så att det finns ingen antennavstämmare i denna världen som kan åstadkomma strömbalans (= "balansering") på mataren i ett obalanserat antennsystem. Men det är riktigt att en s.k. balanserad ATU ger de bästa förutsättningarna för att sedan undertrycka antennströmmar uppe på matarledninen medelst ström- och spänningsbaluner etc. Men är antennsystemet ordentligt obalanserat så kan man hålla på tills f-n tar en ...

Jag skrev en artikel på ESR om problematiken , se Balanserad matning och feederstrålning - ESR
och jag tycker den håller ännu...

Vy LXXIV Janne/SM0AQW
 
Last edited:
En annan som vet vad han talar om är VK1OD.

För en systematisk behandling av "obalansproblemet" läs:

Balanced ATUs and common mode current

Han trycker hårt på att den dimensionerande parametern i konstruktionen av en
"balanserad ATU" är common-mode impedansen, och att olämplig uppbyggnad kan minska den radikalt även i konstruktioner som har bra förutsättningar på pappret.

Har man en common-mode impedans som är stor nog att beloppet av alla andra impedanser i matningssystemet kan försummas har det som går att göra nere i sändaränden av matarledningen gjorts.

Ett fullständigt obalanserat antennsystem som matas med "stegkabel" (hur nu det skulle se ut, "zepp-antennen" är väl det som kommer närmast) kan inte göras balanserat med några som helst åtgärder vid anpassningsnätet.

Slutligen har det inte förekommit några "kampanjer" mot baluner.
Det som jag, och flera andra, har sagt är att de ska användas till det som de är avsedda för.

Att använda spänningsbaluner med för få lindningsvarv och för små kärnor till att försöka transformera högohmiga laster är inte särskilt lyckat.

"Seffråna"/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Rent praktiskt har jag genom tiderna rekommenderat balun till radioamatörer som har problem.
Det kan vara så mycket RF i chassit att man bränner sig på radion, det kan vara så mycket RF i chassit att det förstör radion eller SWR bryggans dioder.
Det kan vara störningsfall där balunen gör så att mindre strålning från kabeln och chassit elnätet blir resultatet och att antennen lyssnar och sänder (Strålar) där uppe mellan träden, fjärran, kanske 10 - 20 meter, från husets störningskällor.
I många fall, hjälper en sådan rekommendation.

Jag tycker därför det är värt mödan och priset att använda balun, inte minst för att skydda mot laddningar.

Att det är så när omöjligt att uppnå en perfekt antenn är väl känt.

Jag tycker därför att en balun är ett mycket enkelt och billigt sätt att komma tillrätta med många problem.

Det borde oxo vara självklart för en radioamatör att med åtminstone enkla medel försöka minimera strålningen från annat än antennen. Faktum att det ingår ju i R&TTE, CE. det är ju fullt möjligt för de flesta att testa med eller utan balun.

Univesalmedicinen att jorda "bort" RF som hamnat fel funkar sällan. Då är det bättre att köra QRP direkt.

Sen tycker man väl att det borde finnas förslag, och metoder att få full kontroll över balansproblemet. Och inte bara problemen och omöjligheten att uppnå god balans.

Idag används ju till och med baluner i datornätverk.

Internet är fullt med balunbyggprojekt.


de
Roy
 
Som nybliven amatör skulle jag sätta upp en dipol för 80 m. Villatomten var inte stor nog. En rörmast om c:a 10 m restes i ett av hörnen på tomten. Dipolen fick formen av ett Z sedd uppifrån. Huvudfästpunkterna var mellan rörmasten och maströret för TV-antennen på skorstenen men det fattades c:a 15 m av de 40 m som behövdes. Lösningen blev att låta 7,5 m i ena änden gå från maströret snett ner mot marken. En lina fästes i en häck. I andra änden drogs de resterande c:a 7,5 m till nocken och vindskivorna (av trä) för att följa en av dessa snett nedåt några meter.

>>> Du får göra som jag gjorde när jag var nybörjare, prova, experimentera, lusläs ARRL Handbbok, läs andra böcker, om du inte fattar det du läst, fråga eller läs mer.
/Bengt

Tack för tipset Bengt. Har också skaffat mig Simple & Fun Antennas for Hams, skall kolla om det finns förkortade dipoler där också. På Tradera hittade jag en DX-88 vertikal, kanske det är något att satsa på?

Att prova & experimentera? Njae, mina resor i HZ/A6/A7-land för jobbets räkning gör att tiden inte riktigt räcker till. I alla fall inte just nu.
 
Antenn tips för små ytor...

Hej

Jag kan inte sätta upp den igen eftersom grannen inte gillar att jag trampar ner deras rosor och begonior som växer runt deras träd. W3DZZ är över 31 m lång, jag kan max ha 22-23 meter eller nåt i den stilen I den änden som fästlinan gick av, i den höga björken på min egen tomt, där sätter jag gärna upp den igen.

Mvh
//Lars

Tänkte inte ge mig in i debatten om olika matningar eller så, men tydligen som jag förståt så är även storleken på tomten ett bekymmer för Lars, för att sätta upp antenner. Därför tänkte jag dela med mig av ett tips på en "Inverted L" design av GM0ONX, Len Paget. Eftersom jag själv inte har så stor tomt så kan jag faktiskt rekommendera denna antenn. Hemma hos mig döljs den fint i rönn häcken och en DL-1000 tråd syns inte så mycket när den kommit upp i luften. Bifogar en länk till GM0ONX ( 6 Band Inverted L Antenna) På hemsidan finns ett PDF dokument på antennen. Bara att prova sig fram, och kostnaden är inte stor för denna antenn heller.

Lycka till och hoppas du finner en antenn som passar dina behov.

73 de SM2TOS / Richard
 
Hej Richard

Ja, tomtens storlek är begränsad, så jag ska ta mig en titt på ditt förslag, låter mycket intressant.

73 de SA5BNZ/Lars
 
Back
Top