Balun eller Unun

igge

Well-Known Member
Jag har tillverkat en stegmatad Dipol.
Jag klippte till de två benen i dipolen av DL1000-tråd, dryga 23 meter långa.
Stegen på 450 Ohm blev uppskattningsvis dryga 20 meter. Väl ihopkopplat och upphissat på 15 meters höjd på lägsta sidan lindade jag en Balun mellan 450 Ohms stegen och 50 Ohms koaxen in till sändaren. Med avbitaren i högsta hugg kollade jag om det fungerade. Gissa om min positiva förvåning då TS-590S stämde av antennen från 160 till 6 metersbandet med mycket goda resultat utan justeringar och på första testet.
Nu är det så att min 1:9 Balun är en 1:9 Unun. Alltså obalns till obalans. Varför fungerar det när det borde bara Balans till obalans?
Skall jag linda en 1:1 Balun och montera den i serie med 1:9 Unun för att det skall bli korrekt?
Kommer det att göra någon skillnad? Eller rör inget som fungerar!
Någon som kan?
 
Om du har mycket HF på koaxkabeln så kan eventuellt en 1:1 förhindra detta.
Ett annat alternativ är ju att linda en 4:1 Balun och testa.
För övrigt ser det ut som du har hittat en bra kombination.

Jag körde dina mått i Eznec och kom fram till följande:

Om koaxen är mycket kort så ser din TS-590 ungefär 11ohm till 630ohm variation mellan banden. Med en 4:1 så flyttas impedansvariationerna upp så att dom lägsta impedanserna blir inte fullt så låga och dom höga blir lite högre.

Idealt vore att koppla in 9:1 (alt 4:1) balunen endast på vissa band och köra med 1:1 på övriga.



/Micke
 
Jag skall flytta ena färstpunkten och då blir den änden högre samt att stegen kommer närmare shacket. Koaxen som just nu är RG58 och ganska lång och kommer att bytas mot en kortare RG 213. Då får jag ju se om det är oförändrat läge eller om jag måste göra några ändringar.
Kanske min inbyggda autotuner är så pass generös att den klarar av detta och det räcker med en 1:1 balun.
Vi får se.
Tack för ditt svar GLD
 
BYC till Igge

Du kan väl vara snäll och berätta vad som händer, skall snart sätta upp ngt liknande o är väldigt nyfiken på ditt resultat :)

73
/Johan
 
Läget ser ut så här just nu!
Jag väntar på maströr och kanske jag får de i nästa vecka.
Jag skall behålla min 1:9 Balun som är en UnUn men byta ut RG58 till RG213 eftersom 450 Ohms stegen kommer närmare shacket.
Antennen är dryga 22 x 22 meter DL 1000 och 450 Ohms stege på grovt tillyxat 20 meter. Allt fungerade på första försöket och antennen är 2 S-enheter bättre än min DIAMOND CP-6 som sitter 9 meter över backen.
Jag lovar att återkomma efter höjning och flyttning av fästpunkten.
Trevlig helg
 
Det har jag ingen aning om.
En grov gissning är 25 - 30 meter.
1:9 balunen sitter mellan koax och stege.
 
God Morgon Igge! (och andra läsare)!
Ditt antennsystem består alltså av en dipol 2x23 m som sitter ca 15 m upp och matas med 20 m 450 ohms bandkabel och sedan 25 m 50 ohms koax. Du har en unun 9:1 balun mellan koaxen och bandkabeln. Kul att det går bra avstämma.
Ligger det någon särskild fundering omkring kombinationen av bandkabelns och koaxens längd?
Tore SM7CBS
 
Att jag har så pass lång koax beror på att jag flyttat ena fästpunkten för att stegen inte skall hänga ned i gatan.
Därför skall jag flytta ena fästpunkten, för andra gången för att få upp höjden.
Tanke bakom var en automatisk avstämmare men då min TS-590 stämmer av den antennen på alla banden som radion täcker in så är jag nöjd.
Men jag fattar inte riktigt hur det går till?
 
Stämma av kanske går bra, men frågan är om det blir mycket förluster på vägen ut på en del band?

Eric
 
Ja, man kan vara ganska säker på att det uppstår en del förluster i koaxen eftersom man aldrig (troligen) kommer att vara särskilt nära 50 ohm på "koaxsidan" av 9:1 balunen.
Att balunen är en unun och därmed gör att stegen strålar är det lilla problemet.
Det stora problemet kommer att bli förlusterna i koaxen.
Fast å andra sidan...att förlora häften av effekten som värme i koxen betyder ju bara en S-enhet i förlorad signalstyrka hos motstationen (rätta mig om jag tänker fel).
Så varför bry sig om ägaren har en anläggning som enligt hans mening fungerar bra?

Om jag vore i dina kläder Igge, så skulle jag låta stegen gå ända fram till radion och prova med lite olika baluner mellan stegens nedre ända och radion. Den första jag skulle testa vore an vanlig chokebalun av upprullad koax. Sannolikt klarar TS590 ATU en del av banden på det sättet. Sen kunde Du prova med en 4:1 (eller 1:4 ibland) på de övriga banden Sätt den balunen mellan chokebalunen och stegens nedre ända. Även din 9:1 balun kan Du prova.
Allra helst borde Du använda en extern matchbox avsedd för balanserade matare men det blir ju inte lika bekvämt förstås.

Tore SM7CBS
 
IGGE de APQ.
God afton.
Om jag fattat dig rätt har du en dipol med måtten 22 + 22 meter, totalt 44 meter lång. Antennen är sedan matad med en 20 m 450 ohms bandkabel.
P g a trådens plastisolering (DL 1000) kommer dipolen att ge resonans omkring 3,1 MHz. Detta har ingen betydelse eftersom du "stämmer av" (eller bör stämma av) i nederändan av bandkabeln. På 3,5/3,7 MHz är radiatorn en aning för lång och får gissningvis en impedans på cirka 70 ohm plus en induktiv reaktans. Den 20 meter långa 450-ohmsbandkabeln kommer att transformera upp impedansen på 80-metersbandet till cirka 2900 ohm.

Detta är den impedans som ett "nätverk" måste omvandla till 50-ohm för att sändaren skall kunna avge full effekt - på 80-metersbandet. På alla andra frekvensband på HF kommer nederändan på bandkabeln att presentera olika impedanser - men aldrig 450 ohm.

450-ohm i nederändan på bandkabeln kan du bara få om radiatorns mittpunkt presenterar 450-ohm för bandkabeln och det fallet lär inte inträffa med en mittmatad dipol.

Jag tror du har missuppfattat detta med 450 ohms bandkabeln eftersom du lagt ner mycket energi på att tillverka en 1:9 (50:450 ohm) balun.

Lösningen på ditt problem som då inte blir något problem:
Lägg undan balunerna till ett kommande projekt och bygg en balanserad avstämmare, t ex en S-match.

Lycka till,

Fotnote.
En 450-ohms bandkabel är inte 450-ohm lika lite som en 50-ohms koaxialkabel är 50-ohm. Tag fram en ohm-meter och mät, hi.
Men du får SWR 1:1 om den ovanstående bandkabeln är avslutad med 450-ohm. Egentligen borde en transmissionsledning "stämplas" t ex " RG-213 SVF 1:1 vid 50-ohms last".

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Bygga en S-match, nej.
Jag har en radio med en automatisk avstämmare som fungerar och jag drar ut 100 W.
Skall jag ha en avstämmare så får det bli en modern typ http://www.hamware.de/hardware/tuner502/descr-at502-e.pdf
Jag kan erkänna att jag stirrat mig blind på 1:9 = 50 Ohm resp 450 Ohm i stegen.
Det är många parametrar som spelar in.
Min fundering var om BalUn respektive UnUn eftersom en Dipol med stege är vad jag förstår balanserad till skillnad från koaxmatningen från min Kenwood.
Men det fungerar ju, vaffö då då?
 
Last edited:
Primärt fungerar det p.g.a. förlusterna i UnUn-en, samt genom att obalansförluster genom mantelströmmar kommer till.

Om denna vore en ideal förlustfri transformator skulle SWR i 50-ohmskabeln vid radioänden sällan understiga 10:1 annat än på 7 MHz, och då är det ganska osannolikt att en autotuner klarar detta.

Jag rekommenderar en titt på UnUn experiments där Steve/G3TXQ som är en mycket erfaren radioingenjör reder ut begreppen om "UnUn":er. De gör inte alltid det som man tror.

Om du verkligen vill ha ut dina "wattar" i antennen så rekommenderas en stegmatad antenn med en balanserad anpassare, för där får man kontroll över förlusterna på helt andra sätt.

Håll i minnet att ett "bra" SWR-värde på intet sätt är en garanti för att effekten strålas ut som radiovågor.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för länken AOM.
Jag lägger pannan i djupa veck och förhoppningsvis blir jag klokare.
 
Igge de APQ.

Hej.
Du skrev:
Bygga en S-match, nej.

Jag är bekant med en SM6:a som jag samarbetar med när det gäller radioteknik och i synnerhet antennfrågor. Han jobbar på en verkstad som reparerar bilar. Han är helt självlärd när det gäller amatörradio. Han har läst tråden "UN.UN" och beslöt att bevisa hur lätt och fort man kan tillverka en balanserad tuner. Måndag kväll lindade han en lämplig spole med link och tillverkade den avbildade balanserade transmatchen. Det tog c:a 45 minuter! Han har inte någon kondensator i serie med linken utan justerar kopplingen med hjälp av något som kan liknas vid ett gångjärn. Bild (bal.tuner.2) föreställer linken delvis urvriden. Den avbildade vridkondensatorn är en standard "BC-kondingen" från en slaktad "träradio".
Bygget är inget "skönhetsbygge" men stämde med lätthet av 3,5 och 7 MHz till en balanserad 550-ohms parledning till en loopantenn. Någon temperaturhöjning i spolen kunde inte förnimmas.
Min kompis kommer att göra ett "snyggt" byggprojekt av tunern så fort han får tid.

73
Bengt SM6APQ
 

Attachments

  • Bal.Tuner1.jpg
    Bal.Tuner1.jpg
    94 KB · Views: 246
  • Bal.tuner.2.jpg
    Bal.tuner.2.jpg
    94,9 KB · Views: 188
Last edited:
hej
ja det funkar med din transformator 1-9 = 50-450ohm

at du vil lägge til en på 50-75ohm 1/1

vad finns där för ide med detta?
 
Nu har jag tagit ned dipolen och ersatt den med en 166 m lång Loop.
Den sitter högt upp i grannens björk och sedan i två 12 m maströr i hörnen på min tomt. Matad med RG 213.
Den fungerar kanon och fläkten i min TS 590 går sällan igång på CW samt aldrig vid SSB.
Signalrapporterna från norr till söder är bättre än min förra dipol och jag tycker mig höra bättre.
Att sedan loopen är näst intill osynlig gör inte saken sämre.
Nu är jag nöjd!
Tack för alla svar.
 
Hej Igge, gratulerar till din loop som verkar fungera kanon!

Bara en fråga eftersom jag strax skall börja på min egen loop och var nyfiken på hur du slutligen designade din. Du skriver att du matar med RG-213, frågan blir; direkt på loopen? eller har du någon av balunerna/UnUn du funderat och experimenterat med tidigare med där?

/Johan
 
Back
Top