Balun eller Unun

Var inte med på att våghastigheten var så låg. Kändes kort, men jag borde ha kollat Lasse, rätt av dig - fel av mig. Men fortfarande, K-A säger att den inte fyller någon egentlig funktion, håller du med?

/J
 
Det är säkert helt korrekt, i denna applikation. För att fungera som avsett, vill kvartsvågstransformatorn "se" en rent resistiv last, i detta fall 100 ohm.

/Lasse
 
BYC de APQ.

Jag skrev fel i mitt inlägg 33 när jag refererade till 1:2 balun. Skall vara en 1:4 sådan som du skrev i ditt inlägg 30. Jag fastnade nog för IGGEs inlägg där han nämnde en 1:2 balun i en loop. Detta är anledning till mitt felaktiga inlägg.

Själv har jag en loop antenn i triangel med en total omkrets runt 170 meter. Höjd över mark är runt 25 meter. Matar den ungefär i mitten mellan två upphängningspunkter. Matar loopen med en öppen stege på 550 ohm och stämmer av nere vid sändaren med en hemmagjord tuner.
De grova mätningar jag har gjort för att analysera loopens matningspunkt (vilket egentligen är ointressant med tanke på tunern) visar omkring 115 ohm på 1,8 MHz, 230 ohm på 3,5 MHz o s v. Matningsimpedansen stiger för varje multipel där resonans råder.

Att använda sig av en balun med omsättning 2:1 eller 4:1 i matningen på en loop är enligt min mening inte bra när antennen skall användas på flera frekvensband. Detta med tanke på de stora variationerna i loopens matningsimpedans.

73
Bengt
SM6APQ
 
I diskussionen nämns "stubben"
Är det en 1/4-transformator som avses eller är det en 1/4-stub som är öppen eller kortsluten i sin ända?


loop_match.jpg


/Micke
 
En bit i skarvad 75 ohms koax mellan balun och RG-213, det framgår om du läser tidigare i tråden. Skall väl tydligen kallas 1/4 transformator då eftersom du måste fråga.

/J
 
En bit i skarvad 75 ohms koax mellan balun och RG-213, det framgår om du läser tidigare i tråden. Skall väl tydligen kallas 1/4 transformator då eftersom du måste fråga.

/J



Jag menar inte att skriva någon på näsan...försökte bara hänga med....
Gjorde en simulering med en öppen 1/4-stub på antennsidan tillsammans med 4:1-balunen.
Resultatet var att man kunde justera impedansen för bättre anpassning på vissa band.

/Micke
 
Sorry Micke! var inte meningen att låta bitsk, har tyvärr en lite ansträngd dag och då borde jag iblad ha munkavle på tangentbordet :)

Tack för infon, det kändes som det var intressant det du kom fram till. Vilka band var det? jag hade nästan beslutat att skippa 75 ohmaren på den jag tänkte sätta upp och testa. Men då skulle den alltså ändå fylla en funktion och bör vara kvar.

Kan du inte vara snäll och utveckla resonemanget lite? Eftersom jag inte hört talas om den här kombinationen 75ohm och 4:1 balun så är det kul att försöka förstå den.

Kan tillägga att jag nu vet att antennen nere i SM6 landet sitter relativt högt, bortmot 20m över backen. Kanske kan vara viktigt att veta för simulationen.

/Johan
 
75ohm 1/4-transformatorn har ingen direkt fördel om man avser att använda antennen som en "multibandantenn" detta har redan AOM visat på. Även mina simuleringar visar att SVF ligger inom 2:1. Endast i fallet Monoband är det möjligt att få till en god anpassning med hjälp av en 1/4-vågstransformator.
Det jag talar om är en "stub" i ordets rätta mening och jag valde 450ohm bandkabel för experimentet. Denna kabel är ansluten paralellt med 4:1-balun och antenn. Genom att justera längden på denna frihängande kabel så kan man förbättra anpassningen på vissa frekvenser.

Med endast 4:1-balun fick jag god anpassning på 40m men sämre på 80m. Med denna stub inkopplad fick jag förbättrad anpassning på 80m och 40m var då oförändrad.

Jag har inte gått vidare och kollat vilken impedans eller längd hos denna stub som ger bäst anpassning.
Kunde dock se att SVF-variationerna för resonanserna över området 3-30MHz varierade mindre än utan denna stub.

/Micke
 
Back
Top