Balun för dipol

sm0cuh

Well-Known Member
Jag bränner mig på nyckeln så troligen obalans i min dipol. Den hänger inte så högt och det finns hängrännor mm som skapar obalans. Dipolen matas med RG58 och troligen plockar coaxen även upp brus på vägen ner.
Har provat linda otaliga kopplingar för baluner. Vad jag behöver är troligen en strömbalun 1:1 med obalanserad ingång och balanserad utgång för dipolen. Balunen är mao tänkt att anslutas direkt på dipolen.
T ex kopplingen enligt bifogad bild borde fungera enligt artikeln jag fann på nätet. Dock får jag stigande svf -värden från frekvenser över 7MHz. Vid 21MHz svf=5 och R=90ohm.
Har även provat bifilära och trifilära varianter med usla svf-värden.
Den enda variant jag fått hyfsat resultat på var typ W1JR lindad med RG58. Den hade som sämst svf 1.3 vid 21MHz.

Har provat med FT240-31 och T200-2
Inget fungerar.

Hur mäter jag?
Jag har en SWR analysator med 50 ohm utgång och ca 1m RG58 fram till balunen. På balunens utgång läggs lasten R=56ohm.

Om R ansluts direkt till RG58 (utan balun) är svf=1 och R=56ohm över hela kortvågsbandet.
Bonus: Vissa kopplingar ger galvanisk kontakt mellan ledarna vilket skulle eliminera gnistbildning vid statiskt regn och åska.

Vad har jag gjort för fel??
/sm0cuh/ OLa
 

Attachments

  • DSC_0298.jpg
    DSC_0298.jpg
    98,9 KB · Views: 144
Kan det vara för att du kopplar 50 ohm mellan utgångarna? Det är ju en obalanserad last.
Tittar man på modellerna för en balun så är det mittjord på den balanserade belastningen.
Visserligen borde det uppstå en virtuell nollpunkt vid rätt balans, men vid obalans så blir det nog inte riktigt rätt.

I den här bilden är det den uppe till vänster (A).

baluns.jpg

SM7JKW / Greger
 
Last edited:
I ditt fall skulle jag välja en vanlig strömbalun, en RF-choke, lindad med 50 ohms koax några varv på en kärna.

Det ser även ut som att du använder en järnpulverkärna, kanske T-200, vilket inte är så lämpligt till en balun då permeabiliteten blir för låg. Välj istället en kärna av ferritmaterial, ex 4C65.

/Lasse
 
Håller med Lasse, men FT240-31 är väl ett ferritmaterial?

Det finns ju även baluner med ferritrör uppträdda på koaxen, W2DU
brukar de kallas. BEADS-9871 från BHIAB är av material 43 och
borde fungera, frågan är bara hur många som krävs?

Hittade denna pdf som verkar gå igenom det mesta om baluner
och materialval.
 
I ESR tidning Resonans 2013-1 sid 50 finns beskrivet en mantelströmsdrossel. Den är mycket effektiv och enkel att bygga, Resonans hittar du på ESR.se
73 de Ingvar
 
Det kan ju också vara så att du behöver hindra ström på utsidan av koaxen närmare sändaren?
Det kan också finnas andra ledningar eller koaxer som leder tillbaka del av utsänd effekt till sändaren.

En sak som också kan vara värt att pröva är att ändra längden på koaxen. Jag minns att några protesterade då jag skrev det förra gången, men är det inte så att i vilken utsträckning utsidan av koaxen fungerar som returväg för strömmen beror på koaxens utsidas impedans vid matningspunkten, som i sin tur beror på hur lång koaxen är. (Jag förutsätter att koaxens skärm är ansluten till sändaren och lågohmig nere vid sändaren.)

Sture
 
Nej , du har inte gjort några större fel!
När du lindar en Balun så var säker på att du väljer rätt material i kärnan!
Aldrig linda med plasttråd eller EK oavsett kvalitet!
Du måste linda med dubbelemaljerad koppartråd direkt på kärnan för att formlerma skall uppfyllas!
Är du osäker om att skada isoleringen på koppartråden, så lägg på ett enkelt lager av 0,01 mm mylar eller teflon!

MVH /Lars
 
Idén från ESR ser mycket intressant ut. Jag kan tänka mig att den eliminerar lokala störningar vid mottagning, men den gör väl knappast dipolen balanserad såvida den inte placeras i dipolens matningspunkt?
/sm0cuh
 
Har kollat på länken från SM0KBW, den ger en massa bra info. På sidan 27 tar den också upp det här med betydelsen av koaxkabelns längd. Det finns ett litet fel där dock. Det är inte alla multiplar av kvarts våglängd som ger hög impedans, utan bara de udda dito. Så en fördel, just för att minska ström på utsidan av koaxen, är alltså att klippa koax-kabeln så att den blir 1/4 våglängd, eller 3/4 eller 5/4 eller 7/4 våglängd osv.

Mantelströmsfiltret i ESR Resonans ser vettigt ut. Dock är det tveksamt om den där extra HF-jorden ska användas på den sida av choken som är ansluten till antennen. Om det är bra att jorda i den punkten, borde också bero på koaxens längd och dessutom på den sk HF-jordens beskaffenhet.

Sture
 
Back
Top