Balun för Longwire antenn på 80m

mikael.andersson

Well-Known Member
För att försöka komma ut på 80m från min bostad med ytterst begränsad tomt, så funderade jag på en randomwire/longwire antenn som jag kanske kan smyga upp i ett träd utanför tomten.

Men för att kunna stämma av den tror jag att jag bör använda en transformator på 4:1.

Jag hittade denna ritning på nätet, som säger att jag ska använda en T106-2, och att den ska tåla 100w. Men en kompis berättade att FT140-43 vore mycket bättre, men kunde inte riktigt förklara varför.

Jag hade oavsett tänkt att använda en FT140-43 på koaxen som en RF-choke, men fungerar inte en T106-2 i 4:1 balunen?

balun_4-1_image2.png
 
Last edited:
Håll isär begreppen. Balun är en symmetritransformator som används mellan koaxialkabel och symmetriskt matad antenn. Ändmatad trådantenn har impedans som varierar med elektrisk längd och den kan inte "stämmas av" på annat sätt än att man varierar längden till resonans. Det du avser är impedansanpassning och enklast är att använda ett L-filter med spole och vridkondensator där tråden lämnar rummet/huset och ha en väl fungerande motvikt. "Longwire" används om tråd som är längre än en våglängd så att den får riktverkan i sin längdriktning.

Järnpulverkärna har låg induktanshöjande egenskap och används i avstämd krets, ferritkärna är kraftigt induktanshöjande och används i oavstämd (bredbandig) krets.

Lennart
 
Last edited:
Min lösning kommer se ut något i stil med bilden nedan, men jag är inte säker på at jag får ut tillräckligt långa längder dock. Förmodligen kommer impedansen inte gå att matcha med tunern om jag inte har en 4:1.

1361547813.jpg
 
men fungerar inte en T106-2 i 4:1 balunen?
Typ-2 är ju en järnpulverkärna och den kräver väldigt många varv för att fungera bra.
Använd typ-43 även till din tänkta 4:1 Unun / Balun.

Såg nu att "random wire" blev till en OCFD och den kräver noga utvalda längder på trådarna för att fungera.
Längden för 80m är samma som för en vanlig mittmatad dipol alltså ca 38m.

Läs om sådana antenner här.
 
Last edited:
Första inlägget avsåg en tråd av slumpmässig längd, uppsmugen i ett träd för trafik på 80 m-bandet. Det finns böcker att hämta på Internet, t ex ARRL Antenna Book, Radio Amateur´s Handbook, Radio Handbook, Wire antennas, More Wire Antenna Classics m.fl. Läs och hämta idéer.

Lennart
 
Jag kör en 1:9 UNUN och random tråd, ca 30 meter, en rejäl motvikt, vid matningspunkten till ununen sitter en choke, 8 varv på en FT240-31. 3 m rg58 till riggen.

Funkar helt ok för mig, förutom 160 som ununen har synpunkter på
 
Jag kör en 1:9 UNUN och random tråd, ca 30 meter
Jag körde med 33m och samma lösning som du, det enda jag hade under många år.
Det fanns en tabell över "lämpliga" trådlängder för "Random wire"
Tyvärr hittar jag inte den tabellen nu.
 
Jag körde med 33m och samma lösning som du, det enda jag hade under många år.
Det fanns en tabell över "lämpliga" trådlängder för "Random wire"
Tyvärr hittar jag inte den tabellen nu.
Jag TROR att det finns en i ARRL antenns book. Finns en vilka längder att undvika med...
för mig var choken vid matningspunkten superviktig, annars strålar kosxen lite hur som helst ...
 
Jag körde med 33m och samma lösning som du, det enda jag hade under många år.
Det fanns en tabell över "lämpliga" trådlängder för "Random wire"
Tyvärr hittar jag inte den tabellen nu.
Jag TROR att det finns en i ARRL antenns book. Finns en vilka längder att undvika med...
för mig var choken vid matningspunkten superviktig, annars strålar kosxen lite hur som helst
Det finns knappast några olämpliga längder med en Z-match
mobilt för mig: emtech zm2, stämmer av i stort sett allt ledande..
 
Verkar va lite snurrigt eller bara jag som är morgontrött.
Random wire längder https://udel.edu/~mm/ham/randomWire/
Som VJE skriver är de randomwire så 1:9 UNUN och mycket jord.
Bilden du postade på antennen Mikael ser ut som en windom och kommer troligen fungera bäst med exakt längd:

Ber om ursäkt om jag läst dåligt i morgontrött dimman ....
 
Ställer mig frågande till bilden längst ner till vänster, och möjligt kanske de uppe till höger. Men annars ser det ut o stämma ungefärligt. Är det en ändmatad , vilket lämpar sig för randomwire så är det en 1:9 som gäller. Frågan är hur du har tänkt och hur man matchar de mot koax :)
 
Är det här en bra förklaring till vad man ska ha?
Lite väl förenklat med i stort sett riktigt.
Man bör själv ha lite koll på impedanserna innan man bara "förköper" sig på dyra baluner eller Ununer.
Jag matar min ladderline med en 1:1 balun eftersom jag har låg impedans på alla banden.
Man ser också ändmatade trådar med 9:1 unun där trådens längd råkade blir till 1/4 wl 80m bandet.
Då blir ju tråden lågohmig och då bör man välja 1:1 därför är det viktigt att välja "rätt längd"
 
I bilden längst nere till höger ser man att LDG har tänkt sig att koaxen ska fungera som "motvikt" och har därför placerat en 1:1 choke en bit från matningspunkten. Den delen av koaxen blir ju då en del av antennsystemet som strålar och bör då då hänga ute.
 
Hittade en lista på olämpliga längder för ändmatade trådantenner. Kanske kan vara bra i det här sammanhanget. OBS att längderna är uttryckta i amerikanska fötter! En foot = 0,305 meter. Dåliga endfed wire- längder.JPG
 
Vad är det som är så motbjudande med ett L-filter som gör det dyra ferritkärnevarianter inte klarar, nämligen att anpassa korrekt på varje frekvens? Okunnighet? En spole med uttag till en omkopplare och en vridkondensator med ratt kan skruvas på en träplatta.

Lennart
 
Back
Top