Balun för Longwire antenn på 80m

Lite knasiga följdfrågor här
Stöter ofta på folk med ett frimärke som bakgård och de idealiska borde va cirka en halv våglängd på lägsta frekvensen.
Så min enkla följdfråga är , om man behöver ha en förkortad antenn , vilka sätt är de bästa, finns många tips hur , men svårt att veta hur man ska degradera dem i efektivitet.
Exempelvis : Linear loading ( om de nu kallas så , en del kallar det så) då man helt enkelt viker elementet utan att koppla samman de som tex vikt dipol.
Spolar är många gånger populärt (och då blir de gneast intressant om man ska göra en i botten bara eler på något annat vis.
Eller Köra med så rak alternativt zikzaka och försöka tuna så mycket man förmår och istället försöka hålla Koaxen så kort som möjligt.
 
Jag utgår från horisontell dipol. 1) Z-form om det finns passande fästpunkter. 2) Nedhängande ändar, det är den innersta antennhalvan som står för den huvudsakliga strålningen. 3) Stora spolar med tunn tråd långt ut, jag använder sådana för att få resonans med 2x20 m på 1,8 MHz och utanför spolarna hänger 1,7 m tråd nedåt. Spolarna utgör spärrar för 3,5 MHz och i och med att de sitter så långt ut blir matningsimpedansen på 1,8 MHz hanterbar. Hur förslagen jämförs i effektivitet vet jag inte.

Lennart
 
Jag utgår från horisontell dipol. 1) Z-form om det finns passande fästpunkter. 2) Nedhängande ändar, det är den innersta antennhalvan som står för den huvudsakliga strålningen. 3) Stora spolar med tunn tråd långt ut, jag använder sådana för att få resonans med 2x20 m på 1,8 MHz och utanför spolarna hänger 1,7 m tråd nedåt. Spolarna utgör spärrar för 3,5 MHz och i och med att de sitter så långt ut blir matningsimpedansen på 1,8 MHz hanterbar. Hur förslagen jämförs i effektivitet vet jag inte.

Lennart



Stämmer bra med hur jag har det i sommarbostaden. Började med trapdipol (80/40 även 20) typ W3DZZ och utökade med bla traps (enkla spärrkretsar med spole och kondensator) för 1,8 och nedhängande ändar. Viss Z-formad sträckning. Se div lärorika antennhandböcker. Allt ok och kör bl a vintertid remote med IC706 och ansluten antennavstämmare.
 
Last edited:
Stämmer bra med hur jag har det i sommarbostaden. Började med trapdipol (80/40 även 20) typ W3DZZ och utökade med bla traps (enkla spärrkretsar med spole och kondensator) för 1,8 och nedhängande ändar. Viss Z-formad sträckning. Se div lärorika antennhandböcker. Allt ok och kör bl a vintertid remote med IC706 och ansluten antennavstämmare.
Lite knasiga följdfrågor här
Stöter ofta på folk med ett frimärke som bakgård och de idealiska borde va cirka en halv våglängd på lägsta frekvensen.
Så min enkla följdfråga är , om man behöver ha en förkortad antenn , vilka sätt är de bästa, finns många tips hur , men svårt att veta hur man ska degradera dem i efektivitet.
Exempelvis : Linear loading ( om de nu kallas så , en del kallar det så) då man helt enkelt viker elementet utan att koppla samman de som tex vikt dipol.
Spolar är många gånger populärt (och då blir de gneast intressant om man ska göra en i botten bara eler på något annat vis.
Eller Köra med så rak alternativt zikzaka och försöka tuna så mycket man förmår och istället försöka hålla Koaxen så kort som möjligt.
Jag kör med ca 2*13m inverteraddipol med matningspunkten ca 7m upp. Det hela matas med hemgjord stege till en 1:4 balen ( se annan tråd) och endast en kort bit koax in till shacket. Förlusterna ligger ju primärt i balun/koax och med den inbyggda tunern i min TS-940 stämmer jag av 80/40/30/20 och 17M utan problem, till och med QSO n går att avverka..Mycket elegant tycker jag.

73's de sm2vki
 
Hör ofta att man använder en un:un 1:9 till en EndFedHalfWave, kan någon förklara vitsen?
 
Här finns mycket skrivet om denna konstruktion EFHW
Själv använder jag en sån här Multiband end fed antenna 3,5-30Mhz
Den fungerar på många band, fast En antenn per band är ju att föredra.
Men har man begränsade möjligheter att sätta upp antenner kan det vara ett alternativ.
 
"Hör ofta att man använder en un:un 1:9 till en EndFedHalfWave, kan någon förklara vitsen?"
Förklaras nog med att sådan finns fabriksgjord att köpa och därför inte kan vara ett dåligt val. Att 450 ohm inte passar till 2 kohm vet man inte, eller så vet man men bryr sig inte om det.

Lennart
 
FBJ, angående endfeds så är 1:9 helt enkelt en random longwire, där man envisas med koax istället för direkt till tuner eller stege.
1:49 klarar sig teoretiskt utan tuner och men tydligen betydligt kinkigare att få ner förlusten i balunen.
 
Nu tjatar jag om terminologi igen, en balun matar inte en tråd i änden. För tuner och random finns svenska ord att använda (med lite ansträngning).
 
DFF finns säkert bra svenska ord, jag försöker använda en terminologi som är välkända begrepp så de gamla rävarna förstår och gröngölingarna lätt kan googla
 
Det är nog så att idag bor många fler radioamatörer i lägenhet, eller i villor med väldigt små trädgårdar. På 70-talet hade husen oftast större trädgårdar med bättre möjligheter för antenninstallationer.

Hypen om EFHW förstår jag faktiskt inte heller, är den verkligen så bra som alla säger?
 
Måhända att 1:9 är på gränsen till humbug, meeen vet 2 st ena bor i lägenhet och hängt mellan fönstren, den andra har 2qth, riktiga antenner på ena och på andra med en bakgård på 12x12 och där har han lyckats tränga in en ändmatad 1:9 och jag måste ändå säga att om man ska kalla det för skräp så ändå funkar hyffsat och absolut bättre än inget, sistnämnda går överraskande bra på morgon ringarna på 80m :)
Nu är jag säker på att man kunnat lösa detta effektivare absolut. Men tänker inte förkasta idéen helt i brist på alternativ.
Sen är det tyvärr väldig svårt att få folk att överge koax matar
 
Måhända att 1:9 är på gränsen till humbug, meeen vet 2 st ena bor i lägenhet och hängt mellan fönstren, den andra har 2qth, riktiga antenner på ena och på andra med en bakgård på 12x12 och där har han lyckats tränga in en ändmatad 1:9 och jag måste ändå säga att om man ska kalla det för skräp så ändå funkar hyffsat och absolut bättre än inget, sistnämnda går överraskande bra på morgon ringarna på 80m :)
Nu är jag säker på att man kunnat lösa detta effektivare absolut. Men tänker inte förkasta idéen helt i brist på alternativ.
Sen är det tyvärr väldig svårt att få folk att överge koax matar

Jag har lekt en del med tanken på att ha en stegmatad antenn, men blir inte klok på hur jag ska lösa att få ut stegmatade ledningen genom fönstret, som har metallram och fönsterbleck som nog skulle störa. Finns det någon bra lösning?
 
Jag kör den setupen för att det är enkelt och löser någorlunda en rutten situation.
Jag hade kunnat göra lite bättre med z-match, men blir lite mer vid bandbyte.
Mobilt kör jag stegmatad dipol / longwire / vad som passar. Till våren skall jag prova taggtrådsstängsel...
 
Hypen om EFHW förstår jag faktiskt inte heller, är den verkligen så bra som alla säger?
Nej men det är enkelt.
Jag har skippat transformatorn och ändmatar min 43m långa tråd via ett anpassningsnät som kopplas om automatiskt för varje band.
Detta blir inte perfekt så jag har en ATU aldeles intill som endast jobbar med VSWR < 3:1.
Jag inbillar mig att detta ger lägre förluster.
 
Last edited:
Det finns ingen "vits".

Hela "hypen" om random-wire + 1:9 UnUn eller EFHW är tyvärr ännu ett
utslag av hur lättlurade stickproppsamatörerna är...
Precis Karl-Arne!
En un:un? med en omsättning på 1:9 kan ju bara "fungera"om det är 450 ohm på "tråden", då är det 50 ohm i "andra ändan".
Hade vid ett tillfälle en 40m lång tråd - hustakets 13x50 aluplåt fick vara motvikt - matad via en fjärrstyrd LC avstämmare, det fungerade utmärkt.

Att sedan "dagens radioamatörer" tycker att det tar för lång tid att skifta band (ställa om avstämmaren) är ju helt pekoralt! Ännu fler vet inte ens vad det innebär att stämma av en sändare eller en antenn, nej nu ska man bara ratta in "rätt frekvens" (läs xxxx.00) och börja sända. Hu om man ligger snett på "kanalen"!
 
Last edited:
På min frimärkstomt har jag testat en 6 m vikt terminerad monopol som vertikalantenn med motviktslinor. Anordningen matades med koax och en impedansanpassning gjordes vid antennfoten med en 1:4 transformator. Det funkade ...sådär... mycket störningar, men det trillade in en del från långt håll och anpassningen var hyfsad till rigen. Omvandlade det hela till en 8 + 8 m inverterat V vikt terminerad dipol (fick precis plats diagonalt i "trädgärden") med toppen på 6 m. Lite bättre anpassning på 7-21 MHz, mindre störningar än med vertikalen, och får nog stå ett tag, så länge fundamentet till uteplatsens parasoll är ledigt för en antennmast iaf. Så man kan nog få in antenner på små ytor, men att hålla på att trimma om en slumpvis lång tråd (random wire) till resonans vid bandbyte bedömer jag som rätt jobbigt i mitt QTH; jag kan inte ha rigen vid en yttervägg och vill inte ha en aktiv antenn (delvis) inomhus, så då skulle det bli lite knöligt att stämma av med rätt mycket gående fram o tebaks. En ineffektiv antenn som inte bråkar och tar begränsat med plats känns i det läget som en "hyfsad" lösning.
 
Back
Top