Balun för Longwire antenn på 80m

Vad är magnetiskt i en sådan?
Oseriös tillverkar som inte kan skriva MHz utan skriver Mhz.

SM4FPD
 
Körde en liknande genom röntgen på jobbet. Imponerade inte...

Den var alltså ingjuten, men kunde se att lindningarna var sådär, trådarna var ganska tunn enkeltråd, toroiden var bedömt en ganska liten, mindre än en tum ..
 
Jo säkert inte märkvärdig invändigt.
Vi sålde liknande på SRS, minns jag, provade dem aldrig själv.
Men huvudskälet för att ha dem på lager var för att folk frågade efter dem.
Folk var nöjda, men kunde givetvis inte gör någon seiös beömning utan tyckte det hördes bra i kortvågsmottagaren, och någon "riktig" antenn kunde många inte få upp.
Långt mindre tillverka något själv som är bättre. Krävs ju verktyg och material samt kunnande och intresse för att lära sig saker.
Så bekvämt tyckte man och köpte.
Ja de sista orden gäller väl för det mesta av vad vi idag konsumerar, inte minst mat, varför stå och steka själv när man kan få en hamburgare i näven utan att ens stänga av motorn.

VAd som är magnetiskt är fortfrande en bra fråga, finns det omagnetiska baluner tro? Är de kanske bättre.

Ang att stava och skriva som folk.
Jag anmärkte en gång på att en frontpanel på något instrument, kanske ett oschilloskop, signgenator eller likn. Fronten var full med decibel. Skivna med DB, eller db, skall ju vara dB. Man lät göra nya fronter till alla instument, så allvarligt tog det stora instrumentföretaget saken.

SM4FPD
 
Körde en liknande genom röntgen på jobbet. Imponerade inte...

Den var alltså ingjuten, men kunde se att lindningarna var sådär, trådarna var ganska tunn enkeltråd, toroiden var bedömt en ganska liten, mindre än en tum ..
"Mänskligheten vill bedras"

Röntgen har avslöjat många suspekta "antennanpassare", det kanske mest kända exemplet är nog bedrägeriet "Maxx-Com" i mitten av 80-talet, vilken visade sig innehålla ett effektmotstånd och inget annat...
 
Hur många dB förlorar man om lindningrna är "sådär". ???
Jag har sett radioamatörer (välutbildade) som lindat spolar på dasspappersrullen, med knölig tråd, ändå har de kunna ha kontakt med större delen av världen.
Kanske det är det som är amatörradio.

Att mänskligheten vill bedras är kanske lite starkt sagt KA.
Det finns nog värre exempel än en balun som de trots allt tycker ger dem vad de vill ha.
Även om varken du eller jag vill ha en ens till skänks.

Att vara kortvågslyssnare är ungefär som att vara TV tittare.
Krävs ingen kunskap eller utbildning i radio och antennteknik.
Det är helt gönt att lyssna ändå, och det är väl vad radiosttionerna som sänder på kortvåg är ute efter.

De som verkligen vill beddraga lyssnar då på domedagsprofter, eller vaccinmotståndare, och de finns betydligt mer att låta sig bedragas av på nätet. Där man kan bli bedragen på väldigt många andra sätt.

Dessutom är en sådan här balun en ringa penningsumma. Konstar nästan inget av vad det kostar att bygga upp en radioverkstad.
För oss som spenderat livet med att bygga upp ett förråd av radiodeler kanske inte behöver köpa något färdigt.
Man behöver kanske gå till en bilverkstad för en enkel bilreparation, som andra tycker att det borde väl vem som helst fixa själv.

Men visst många blir lurade, inte minst av sina beg bilförsäljare, eller diktatorer i vissa länder.....
Eller de som köper en tvättmaskin som bara håller 5 år.

SM4FPD
 
Att "mänskligheten vill bedras" är ställt utom allt tvivel, både i de lilla och stora perspektiven. Framgångarna hos folkförvillare som P T Barnum, Hitler och Trump låter sig inte förklaras på några andra sätt.

Sedan är det så både inom radiotekniken och samhällslivet att enkla lösningar på komplexa problem inte är särskilt optimala, och främst appellerar till de med dåliga kunskaper i ämnet.

Kolumnisten och cynikern H L Mencken sade detta för dryga 100 år sedan:
"For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and - wrong"
 
Ja där har du rätt KA, men listan kan göras längre.
För en ingjuten balun är det däremot att göra det lite för enkelt för sig att skylla på nämnda namn ....

SM4FPD
 
Den minsta gemensamma nämnaren, i både stort och smått, är
okunniga och lättlurade människor.
 
VAd som är magnetiskt är fortfrande en bra fråga,
Denna 1:9 Unun har florerat på nätet en längre tid och många har kopierat den.
Den är lindad på en T200-2 och med sina 9 primärvarv ger den en primärinduktans på ca 1µH.
Kanske är det magnetiseringen av kärnan som gör den till en "Magnetic balun"
Tyvärr är det svårt att revidera sådant som redan är uppladdat på nätet.
 
Glöm inte den "Magnetiska Balunen" från RF-Systems, jag köpte en sådan, troligen från SRSAB, bara skräp.
 
Vi sålde dem inte, utan folk köpte dem.
Det är en stor skillnad.
Ev vinst på 50 sålda på några år är synnerligen marginellt således inga supervinster, och det lär inte finns någon tillverkare som ens är på börsen.

Annars kan man ju med mördande reklam sälja konservrad gröt.

Trots allt var folk nöjda och rekomenderade sina vänner sådana antenner.

Men vi får inte vara så enkelpåriga utan inse att det finns folk som vill lyssna eller köra radio med små antennresurse och kanske inte mer än diskbänken att bygga saker, då är några hundra billigt för en färdig produkt.
Detta gäller även färdiga dipoler G5RV FD4 etc.

Dock håller jag med om att det köps en massa skräp, till folk som hade förväntningar på vad de köpete. Dvs nu talar jag om hela markndaden för prokter inte bara det extremt lilla som radio innebär.

Säkert såldes undermåliga fantasikostruktioner av TV-antenner oxo, ta kaniköron ovanpå TV:en.... sopor.

Dessutom verkar det inte finns någr seriösa tester på antenner med lindingar som är "så där"

Det lär finnas bättre saker att mer vetenskapligt utreda tycker jag. Än att försöka blijera med kunskapen att vissa saker är skräp.

De
SM4FPD
 
G7FEK? Hedersamt att få en antenn uppkallad efter sig! :) Att koppla ihop två inverted L i samma matningspunkt mot ett jordplan är kanske inte något som G7FEK kommit på. Det mesta finns redan i gamla antennböcker. Jag körde en sådan variant för 160mb och 80mb för länge sedan. Jag gjorde dock så att jag lät den långa tråden bli lite "för lång" och matade den via en lämpligt stor kondensator. Min tanke var att den långa tråden inte skulle vara resonant på 80mb. Dessutom tänkte jag att det kunde vara en fördel om strömmaximum på 160mb kom upp ett antal meter över marken, eftersom jordplanet inte var optimalt. Antennen funkade bra.
 
Att "mänskligheten vill bedras" är ställt utom allt tvivel, både i de lilla och stora perspektiven. Framgångarna hos folkförvillare som P T Barnum, Hitler och Trump låter sig inte förklaras på några andra sätt.

Sedan är det så både inom radiotekniken och samhällslivet att enkla lösningar på komplexa problem inte är särskilt optimala, och främst appellerar till de med dåliga kunskaper i ämnet.

Kolumnisten och cynikern H L Mencken sade detta för dryga 100 år sedan:
"For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and - wrong"
De finns också en devis som lyder " De som tror att de vet bäst är en plåga för oss som vet bättre"
Den kanske faller herrn på läppen?;)
 
Back
Top