Balun och vertikal

sa6aqp

Well-Known Member
Hej
Satt och läste lite om någon som grejat med en sk uglybalun till en R7 för att bli av med TVI och RFI.
Någon som har erfarenhet av detta?
Jag trodde att man bara använde baluner till div trådantenner.
Har jag fel?
 
Man brukar använda baluner till att koppla i hop en balanserad antenn (tråd eller ej) med en obalanserad matarkabel(koax)

I detta fall används en ugly balun - som egentligen inte är en balun - som HF-drossel, vilket den ju är, för att förhindra ström på utsidan av matarledningen.
 
Last edited:
Så rent logiskt så är det inte fel att använda en "ugly balun" till vilken typ av antenn som helst för att den plockar bort en form av störande element? Eller har jag även fel där?
 
Jadå, det kan du lugnt göra. Jag har iofs själv aldrig testat denna typ av HF-drossel själv.
 
Du kan använda denna sort av "balun", till även andra antenner. Så fel har du verkligen inte, varför skulle du ha det. Jag har själv denna HF-drossel till mina antenner.

Janne
 
Man vet ju aldrig. Antenner är en hel vetenskap. Får prova och bygga en sån där en dag.
 
Stub

Om störningen bara är på en viss frekvens (TV) är det enkelt att filtrera bort den med en öppen stub. Koaxialkabel 0,25 x 0,66 x störningens våglängd.
 
R7 balun

Finns redan en balun som spärrar mantelströmmar i R7's svarta låda.
Närmast koaxialkontakten sitter toroiden som är en spärr för mantelströmmar och toroiden närmast antennen är en transformering 1:4,84.
Ulf
 
Back
Top