baluner och chokar

SM7WPD

Member
Hej alla glada amatörer, jag skulle vilja ha tips på hur jag gör en effektiv choke balun så jag kan köra mitt 200W steg på 80 m, jag har en dipol på 2x19meter men känner att jag vill försäkra mig om att inte jag pajar radion när jag kopplar på så mycket effekt.
Har sett en del konstruktioner på "nätet" 10-20varv koax på 100-200mm plaströr T.ex skall det vara 100 eller 200 mm ?, skall det vara 10 eller 20 varv? vad styr detta ?
Tacksam för tips på redan använda grejor som funkar.

//SM7WPD//Micke
 
Nu vet jag inte om det är en Balun eller en RF choke du vill ha.
Får du ut 200W så får du ut 200W vid 1,1:1 SWR. Inget som förstör radion.
Och slutsteget tar ju stryk innan din radio (om du inte har en 200w radio vill säga).

Kolla din SWR, är den bra så pajjar du inte din radio.

varva koax är ingen Balun, det är en RF choke som gör att du minskar att effekt går på utsidan om kabeln tillbaka till schacket vilket även kan medföra TVI problem.

Det är inte så extremt noga hur många varv eller mått du ska ha på en RF choke. gör 10-20 varv (beroende på hur mycket kabelförlust du vill tillåta) runt din näve o tejpa ihop det.

Men med just en dipol som är balanserad så bör det te sig som en extra säkerhetsfaktor mot TVI.

73 Magnus
 
ok Magnus, tack för tipset och det var en choke jag ville ha eftersom jag inbillar mig att det inte är nyttigt med rf i chassie och annat, men det kanske bara är för störningar den hjälper och inte mot ev. haveri av radio 0och annan utrustning i schacket ?

....73 Micke
 
Om du använder 1 1:1 Balun som mittpunkt för din dipol blir det säkert jättebra.
73 Magnus
 
SM7WPD said:
Hej alla glada amatörer, jag skulle vilja ha tips på hur jag gör en effektiv choke balun så jag kan köra mitt 200W steg på 80 m, jag har en dipol på 2x19meter men känner att jag vill försäkra mig om att inte jag pajar radion när jag kopplar på så mycket effekt.
Har sett en del konstruktioner på "nätet" 10-20varv koax på 100-200mm plaströr T.ex skall det vara 100 eller 200 mm ?, skall det vara 10 eller 20 varv? vad styr detta ?
Tacksam för tips på redan använda grejor som funkar.

//SM7WPD//Micke

Ta en titt på:
http://www.hamuniverse.com/balun.html
/NCL
 
Last edited:
Back
Top