Balunmatning av yagi

SM4CTI

Well-Known Member
Jag ska ta ner min Wilson/Maco SY-36 yagi på grund av mastbyte. Den är i dag matad direkt med koaxen, ledaren till ett element och skärmen till det andra efter att först passerat 10 varv hoprullad koax som RF spole.
Någonstans har jag läst att det är bättre mata via en 1:1 balun? Synpunkter?
 
Vad menar du med en 1:1 balun. Jag kallar nog en sådan "drossel" för just en 1:1 balun?
 
Det tycker jag kan vara värt att prova, Yagi antennen är balanserad och matnings kabeln (koaxen) är obalanserad, jag såg för ett par år sedan ett test med att koppla in och ur en 1:1 balun under drift, det blev mycket lägre bakgrundsbrus med 1:1 inkopplad utan att nytto signalen blev svagare, jag ska leta lite till och se om jag kan hitta klippet.

https://www.innovantennas.com/en/baluns-why-do-i-need-one.html
 
Hej -6BSS, Toppen, det är troligen bland annat det här jag har haft i bakhuvudet. Så tydligen kanske det inte skadar att koppla in en balun när antennen ändå är på backen. Plus lite nya lock på alla element. Tack! 73
 
Hej Sten!
1:1-balun utesluter inte en spole av coaxen. Spolen av coax ska ju idealt vara en parallellresonanskrets som stoppar strömmen på utsidan av coaxen, både för att hindra att coaxskärmen strålar och att störningar från schacket med omgivning når antennen och mottagaringången. Har man väl mätt in antal varv och diameter av den kabel man använder ökar man isolationen med en till likadan en kvartsvåg ner längs kabeln. Avbrottet i första drosseln transformeras av kvartsvågen till en kortslutning som andra drosseln får jobba emot. Kvartsvågen är på utsidan av coaxen, så ingen hastighetsfaktor behövs, det är nära ljushastigheten.

Vill du mäta resultatet kan du mata ut signal på skärmen med en ferritkärna med några varv från en signalkälla och trä coaxen genom skärmen. Idealt ska du inte få någon signal i mottagaren. På det viset kan du prova med och utan balun, spole, flera spolar, mm. Referens blir utan några anordningar. Antennen behöver inte sitta uppe, ställ den på reflektorn pekande rakt upp, eller temporärt förlängd bom så reflektorn kommer upp lite.

Hoppas du får till det och har det bra i sommarvistet.
/Jan
Edit: Skrev ovanstående under tiden ett par inlägg kom, och du ser precis det jag skrev i videon!
 
Last edited:
Skillanden mellan kaoxchoken och en "riktig" balun kan vara att en balun oftast kortsluter för lägre frekvenser och likström.
Dvs det kan bli ett bra åskskydd och kortsluter laddningar som kan byggs upp, som i sin tur kan orsaka brus.

En choke med koaxen lindad på ferrit, ger en choke med lägre egenreosnans, dvs är mer lik en ideal induktans.

SM4FPD
 
Det är IMHO en smula märkligt att en koaxdrossel ö h t kallas Balun, eftersom den är "UNbalanced i bägge ändar.

Som HFI antyder, används vanligen både en Balun och en Koax-drossel till en Yagiantenn, eftersom de i praktiken tjänar helt olika syften.

73,
Rolf
SM5MX
 
Hej Janne,
Jag ser att jag uttryckte mig riktigt luddigt. Helt OK naturligtvis att spolen ska hänga kvar. Eftersom jag ändå får ner antennen så tänkte jag fräscha upp den lite och bl.a. då dök balunen upp i skallen.
 
Det finns två huvudmetoder att linda balun. Vardera med flera olika metoder och beteckningar.
Som strömbalun eller spänningsbalun.
Strömbalunen består av en lindning med koax, tvinnat par, eller bandkabel på en ferrit, förekommer även luftlindad med koax, blir då en "härva".
Så din härva med koax är faktiskt en strömbalun. Skall faktiskt bli balanserad i antennänden.
Dock blir dennna härva alltför liten, förr kunde man köpa tråddipoler för 1,8 - 7 MHz eller exvis W3DZZ antenner med koaxhärva som strömbalun, härvan var inte så stor utan kunde ha funkar över 20 MHz, kanske. Dvs allt var mer för syns skull.
En spänningsbalun är mer som en fulltransformator, och, eller som spartrafo kopplad.

Ett billigare alternativ fanns till vertikaler, som 12 - 18 AVQ, eller GP antenner för komradio, och var endast en spole med avsikt att kortsynta antennen för likström och låga frekvenser, åskskydd.

SM4FPD
 
Tack för det Rolf, ser intressant ut så håller jag på och letar efter lämplig rörstump i gömmorna. Det blir nog bra när det blir klart.
73
Sten
 
Hej Kricke, låter bra, har just börjat plocka ihop nödvändiga bitar för att tillverka en, jag antar att du har den direkt efter koaxspolen och till elementen.
Trevlig antenn---har haft min SY-36 i 30 år = mycket nöjd.
 
Kamrater! Ordningsfråga

Jag hoppas vi är överens om denna ordning:

Elementen <--> spänningsBALUN (oftast 1:1) <--> strömbalun 1:1 (a k a "koaxialspole", "koaxialdrossel", ugly balun m m) <--> feeder <--> TX

73,
Rolf
SM5MX
 
Hej Kricke, låter bra, har just börjat plocka ihop nödvändiga bitar för att tillverka en, jag antar att du har den direkt efter koaxspolen och till elementen.
Trevlig antenn---har haft min SY-36 i 30 år = mycket nöjd.
Hej Sten och Rolf!
Kamrater! Ordningsfråga

Jag hoppas vi är överens om denna ordning:

Elementen <--> spänningsBALUN (oftast 1:1) <--> strömbalun 1:1 (a k a "koaxialspole", "koaxialdrossel", ugly balun m m) <--> feeder <--> TX

73,
Rolf
SM5MX
Vi är överens, jag har endast en ”ugly balun”.

73 Kricke
 
Räcker inte Rolfs lista för att få tyst på lokala störningar som kommer via coaxens utsida till antennen kan man komplettera med fler common mode-drosslar. De behöver inte tåla så stor spänning, de sitter ju där det i princip inte ska vara någon. Idealiskt sätter man den en kvartsvåg bort från den första. Annars bara i andra änden av coaxen, där den går in i stördimman i huset eller vid radion.
/Jan
 
När jag skrev min "lista", tänkte jag faktiskt ö h t inte på syftet att reducera lokala störningar. I min värld sätter jag:

1. ...först dit en äkta BALUN (spänningsbalun, oftast 1:1) för att förse det drivna elementet med en symmetrisk/balanserad matning för att inte snedvrida strålningen från elementet; BALUN är en sammanslagning av orden BALanced och UNbalanced. En beams drivna element är nästan alltid symmetriskt, medan koaxialkabeln dit upp är osymmetrisk, det är därför man rekommenderar en BALUN i anslutningspunkten.

2. ...därefter dit en strömdrossel (a k a common mode choke, "ugly balun", koaxialspole etc etc) för att eliminera strömmar på feederns utsida. Alltså något helt annat.

Beklagar om detta blev väl elementärt för er som kan allt - eller betydligt mer - i ämnet. En del av förvirringen runt ordet BALUN beror sannolikt på att de s k balunerna i 1 och 2 har helt olika syften - men tyvärr samma namn i folkmun. Länken jag gav ovan bidrar med en del förklaringar. Även bilderna ger vägledning om tågordningen.

73,
Rolf
 
Back
Top