Balunmissbrukare

KBW de APQ
Kan vi träffas på 3,7 MHz bandet någon kväll för att reda upp vissa missförstånd mellan varandra? Om du inte kan, kanske vi kan träffas på SKYPE? Jag är QRV där med "Bengt SM6APQ".

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Förkortningen TS betyder oftast i forumsammanhang trådskapare, den som skriver det första inlägget i en tråd på ett forum.
 
@SM6ENG:

Bra att tonen skruvades ner lite!

Jag vet ingenting om dina kunskapsnivåer och det samma gäller dig angående mina.
Kan avslöja att för min del är det mera inom matematik och fysik snarare än Ingeniör,
detta gör att jag ibland uttrycker mig lite annorlunda och att det gärna smyger sig in
ett litet i istället för det gängse j:et när jag betecknar imaginära tal.

På det hela är detta ett forum för radioamatörer som ägnar sig åt radio som hobby och
alla som uppför sig hyfsat emot de andra är välkomna.

TS är i detta forum en förkortning för Tråd Skaparen, den dök upp för något år sedan
och var ny för mig också.

Naturligtvis har jag läst rätt mycket om baluner både i ARRLs och RSGBs handböcker.

Jag har för flera år sedan läst dina dokument på ESR och vad jag kommer ihåg var det
mesta korrekt, kommer inte i håg allt så därför brasklappen om det mesta :)

När det gäller strömbaluner har jag dessutom tröskat igen det som finns på nätet av Sevick,
Trask, W8JI och VK1OD med flera. Det jag sett är att det inte är helt trivialt vad som
sker i en Guanella 4:1 balun vid reaktiv last/SWR. Visst kan man inta en rigid ståndpunkt
och kategoriskt förkasta all oortodox användning av baluner, vilket förmodligen är sunt om
man arbetar som ingeniör.

Men som amatör med en utforskande läggning så gillar jag att testa var gränserna går och
jag har funnit att det går alldeles utmärkt att driva stegen till min loop via en 1:4 strömbalun,
visst den arbetar under reaktiv last men uppvisar ingen temperaturhöjning att tala om. Detta
har fått mig att fundera på hur energitransporten sker i en sådan balun, vad jag kan förstå så
är det en ganska sammansatt process där det vid lägre frekvenser sker en hel del via flöde
i kärnorna men vid högre frekvenser tar TLT egenskaperna vid.

Dessutom verkar min loop är rätt balanserad så jag har inte så stora problem med "common mode"
strömmar och slipper den värme som de skulle åstadkomma.


Jag tror du kom in här på forumet när jag beskrev mina jämförelser mellan Guanellabalun och
den populära S-matchen där skillnaden inte var nämnbar - någon dB bara.

Nästa steg är som APQ mycket väl vet, att bygga en linkkopplad avstämmare, den ska jämföras
mot balunmatning. Planerar att mäta impedanser, strömmarna i stegen samt denna gång även
mäta fältstyrkan.

Tyvärr har jag inte ARRLs handbok med mig till landet, däremot har jag deras antennhandbok i
laptopen.


För övrigt anser jag att länkar ska ha färg, gärna en som SM0GCU accepterar!
 
Last edited:
@SM6ENG:


Men som amatör med en utforskande läggning så gillar jag att testa var gränserna går och
jag har funnit att det går alldeles utmärkt att driva stegen till min loop via en 1:4 strömbalun,
visst den arbetar under reaktiv last men uppvisar ingen temperaturhöjning att tala om. Detta
har fått mig att fundera på hur energitransporten sker i en sådan balun, vad jag kan förstå så
är det en ganska sammansatt process där det vid lägre frekvenser sker en hel del via flöde
i kärnorna men vid högre frekvenser tar TLT egenskaperna vid.

Dessutom verkar min loop är rätt balanserad så jag har inte så stora problem med "common mode"
strömmar och slipper den värme som de skulle åstadkomma.


Jag tror du kom in här på forumet när jag beskrev mina jämförelser mellan Guanellabalun och
den populära S-matchen där skillnaden inte var nämnbar - någon dB bara.

Nästa steg är som APQ mycket väl vet, att bygga en linkkopplad avstämmare, den ska jämföras
mot balunmatning. Planerar att mäta impedanser, strömmarna i stegen samt denna gång även
mäta fältstyrkan.

KBW de APQ

1:4 strömbalun. När matningsändan av feedern. bandkabel eller öppen stege, presenterar en impedans i närheten av 200-ohm fungerar säkert den nämnda balunen bra. Det är när denna impedans väsentligt avviker från 200-ohm som balunen "mår illa", vilket den kommer att göra i ett multibandsystem. Att försöka justera feederlängden och uppnå omkring 200-ohm på samtliga amatörband är nog dömt att misslyckas.
WARC-banden, 10,18 och 24 MHz är ju oharmoniska jämfört med våra "gamla" frekvensband.

Jag anser därför att det är oklokt att använda en balun i nederändan på den feeder som matar en loop eller en lång godtycklig tråd matad på mitten.

Du nämnde själv fältstyrkemätning. Du tog orden ur munnen på mig. Tänkte just föreslå att man placerar en enkel mätare som kan bestå av en liten "pick-up antenn", germaniumdiod, avkopplingskondensator och en uAmp-meter.
Denna mätare avspeglar korrekt avgiven relativ effekt. Bör placeras kanske 100 meter från antennen för att undvika att mätaren plockar upp radiering från feedern. Utan att ändra inställningar eller position på fältstyrkemetern kan man lätt konstatera skillnaden på olika baluner eller en balanserad antenntuner.

73
Bengt
SM6APQ
 
KBW de APQ

1:4 strömbalun. När matningsändan av feedern. bandkabel eller öppen stege, presenterar en impedans i närheten av 200-ohm fungerar säkert den nämnda balunen bra. Det är när denna impedans väsentligt avviker från 200-ohm som balunen "mår illa", vilket den kommer att göra i ett multibandsystem. Att försöka justera feederlängden och uppnå omkring 200-ohm på samtliga amatörband är nog dömt att misslyckas.
WARC-banden, 10,18 och 24 MHz är ju oharmoniska jämfört med våra "gamla" frekvensband.
SM6APQ

Min loop är inte i resonans på något amatörband, dess omkrets är helt enkelt den längsta möjliga
för att tråden ska kan hänga fritt. Runt en 125m gissar jag att den är.

Har klippt stegen så det går att stämma av på alla band utom den lägsta delen av 160m.
Gjorde det bara med "cut and trial" förut så jag tänkte hänga upp min miniVNA i matningspunkten
och mäta impedansen direkt, miniVNA har en inbyggd "bluetooth" så man kan använda den
trådlöst. Den mätningen får visa om det finns en mer rationell längd på stegen än den nuvarande.

Jag anser därför att det är oklokt att använda en balun i nederändan på den feeder som matar en loop eller en lång godtycklig tråd matad på mitten.
SM6APQ

Här har du pudelns kärna!

Det är vad vi förstått av denna tråd, är det något man undviker i professionella samanhang
då det blir allt för oförutsägbart. Det jag försöker utröna är om det trots allt går att köra så här
med rimliga förluster.


Du nämnde själv fältstyrkemätning. Du tog orden ur munnen på mig. Tänkte just föreslå att man placerar en enkel mätare som kan bestå av en liten "pick-up antenn", germaniumdiod, avkopplingskondensator och en uAmp-meter.
Denna mätare avspeglar korrekt avgiven relativ effekt. Bör placeras kanske 100 meter från antennen för att undvika att mätaren plockar upp radiering från feedern. Utan att ändra inställningar eller position på fältstyrkemetern kan man lätt konstatera skillnaden på olika baluner eller en balanserad antenntuner.

73
Bengt
SM6APQ

Det borde vara lackmustestet för hur bra antennen fungerar. Det blir att engagera sonen
så han får sitta och notera fältstyrkan under mätningarna ;)

Är i stugan nu och det gör att det finns väldigt lite tid, vi håller på att lägga om tak, blåsan
i hydropressen har brustit, ved för kalla årstiden måste fällas ....

Hmm, man brukar kalla det fritidsnöje, arbetsläger borde vara ett rättare namn :)
 
Last edited:
Vad jag förstår minskar en strömdrossel även störningar vid mottagning, genom att den dämpar strålning från omgivningen som kommer in via koaxens ytterhölje. Så det är inte bara för att slippa bränna sig som strömdrossel gör nytta.

Ska sätta upp en Butternut vertikal. På den rekommenderas en strömbalun vid matningspunkten, men kanske ska jag även en ha en eller flera baluner närmare mottagaren? (Matningskabeln går under jordplanstrådarna. Antenn och jordplan på tegeltak).
 
Back
Top