Bandkabel 300 Ohm UV säker

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag undrar vart man köper UV klassad bandkabel på 300ohm ?jag ska ha den till en preselector för radio lyssning

mvh Lasse sm0ydo

Hej igen jag ska bygga klart antenn filtret för mottagning som finns beskriven i Radioteknik del 2 av John Schröder.
Spolarna till antennfiltret har en person tillverkat till mig för länge sedan man måste vända på svart och vitt på lay-
Outen i boken för att man ska kunna etsa korten

Ledning till antennen går det bra med teflonisolerad flertrådig försilvrad ledning eller jag funderar också på dx wires
300 ohms uv resistanta ledning till matning av antennen i mittpunkten gröna porslinsisolatorer har jag sådanna där
rostfria vajjerlås för 2mm vajjer finns på Clas Ohlson och sIfvert Skrufv är någon av dom bättre eller är dom likvärdiga

Mvh Lasse sm0ydo

Hej Lasse,
Har du problem med att vända på layouten, behöver du hjälp?

Teflonisolerad försilvrad ledning låter som överkurs, spara den kabeln till senare behov om du inte har tok-mycket av den varan.
Du kan tillverka dig en "stege" av billig 1,5mmFK och Tores,SM7CBS, "rosenklips", det lär stå emot UV många år.
Har själv köpt 300 ohms kabel från DX-wire, den är av god kvalitet.
Köpte billiga rostfria wire-lås hos Jula, dom har suttit uppe i många år utan ett tecken på korrosionsproblem. Tror inte det spelar så stor roll var du köper dom så länge dom är rostfria.

/Micke

Hej Micke han som etsade korten åt mig för länge sedan till preselektorn han vände på layouten så det är gjort.

Det finns billig teflonisolerad tråd på Tradera 10 meter för 30 kronor.

mvh Lasse sm0ydo

Hej det är 0.38mm2 area och jag vet inte vad det blir i diameter.

mvh Lasse sm0ydo

Arean = pi x r kvadrat eller hur det nu var

Last edited:
Det blir ca 0,7mm i diameter.
Det funkar nog bra men 300ohms bandkabel är enklare.

/Micke

Hej men tanken var att jag skulle använda 300 ohm bandkabel till matning av antennen och till själva antennen så skulle jag
använda teflon ledningen som säljes på Tradera.

mvh Lasse sm0ydo

Hej men tanken var att jag skulle använda 300 ohm bandkabel till matning av antennen och till själva antennen så skulle jag
använda teflon ledningen som säljes på Tradera.

mvh Lasse sm0ydo

Det blir ju bra!

Ja Micke det är bara att köpa krympslang med smältlim innuti när man skarvar mellan övergången
mellan 300 ohmsledningen och antennelementen då blir det tätt i skarven,
Krympslang med smältlim finns på Elfa tror jag.

mvh Lasse sm0ydo

Back