Bandkabel

Hej. Jag har en fundering kring det här med bandkabel. Tänkte antingen montera en loop eller en G5RV hemma vid min villa och undrar nu hur känslig bandkabeln som jag tänker mata med, är för närliggande föremål? Kan jag borra den genom mitt tak? (tegel/trä) Centrum hamnar nämligen mitt över huset, så det skulle passa fint.
 
Då bandkabeln är en del av antennen så bör du undvika metalliska förmål. Alltså trä skall inte vara några problem.
 
Fast å andra sidan kanske det inte är lika mycket "hit" att ha del av antennen inne i huset som att ha den på utsidan.

73 de Magnus
 
Du säger bandkabeln du tänker mata med, det är alltså inte bandkabeln som är del av G5RV´n som menas, utan en annan bandkabel (stege) som kopplas till antennens bandkabel?
Så länge matarbandkabeln (stegen) inte ligger mot någon plåt som är så stor så att den blir en del av våglängden på frekvenserna, så att det kopplar till plåten så är det inte så farligt, det finns fina monteringskonsoller för att hålla ut bandkabeln (stegen) ifrån väggar tak o dylikt. Trä är det ingen fara med, så länge träet inte är genomsurt :).

73 de SA6ANH
 
G5rv

Nu har jag visserligen inte provat någon G5RV själv, men sett åtskilliga modeller ända sen slutet på 50-talet.
En version på matningen är att ha 1:1 balun efter bandkabeln ( som är en del utav antennen) och sedan fortsätta med godtycklig längd 75 Ohm koaxialkabel. Kolla länken:
http://www.radioworks.com/cg5rv.html

Vid loop-antenner gäller andra saker...

/ Ingvar
 
Last edited:
g5rv

har kört med en g5rv under ca ett år nu och den är faktiskt mycket bra.Har med mina 100w kört alla världsdelar .
Den består av bandkabel med 1: balun och en rg58 coax.Jag märkte att det var viktigt att bandkabeln hänger rakt ned(vertikalt till antennen).
I mitt fall så går den bäst 15 meter över mark.
Jag tycker att man skall prova många möjligheter .
lycka till
 
G5rv

Hej.
Jag har ingen balun på min G5RV, utan jag gjorde en rfchoke istället ca 10 varv rg58 med 150mm i diameter. Min fungerar klockrent.

73 de SA6ANH
 
Back
Top