Oj, vad många svar !
Har inte varit inne på ett par dagar och trodde ingen hade svarat eftersom jag inte fått någon emailnotifiering. Skumt att det inte fungerade.....
Hursomhelst stämmer det som Lorentz skriver. Det är SVARK och inte jag personligen som behöver filtret.
Vi har som sagt inga problem och kommer nog inte ha det heller. Men i förebyggande syfte har vi i styrelsen tagit ett policybeslut att vidtaga alla åtgärder som går, för att även fortsättningsvis vara mycket goda vänner med alla våra grannar. Varav en är flygplatsen (som vi f.ö. idag har mycket god relation till). Därför har vi redan idag t ex extra LP-filtrering på alla HF-stationer. Inte för att det kanske skulle behövas, men med denna filtrering - som kostar rätt lite - är vi bortom all rimlighet att generera övertoner med en hörbar nivå på olyckliga flygbandsfrekvenser. Så HF är "grönt".
På 2m har vi ganska duktig antennpark och även slutsteg, vilket
kan ge hög ERP. Men för att även hålla brusnivån (absolutnivå) utanför bandet extremt låg trots den höga ERP:n på 145MHz och i antennernas riktning, har vi tidigt beslutat att köra även 2m med extra filter. I detta fallet BP.
Räknar man på det så är vi nog hemma ändå utan extra filter, och vi talar alltså inte om några övertoner, speglar, spurioser eller annat. Prylarna fungerar mycket bra !
Men vi vill vara bortom all tänkbar rimlig möjlighet att pytsa ut saker på "fel" frekvens (=brus i detta fallet) som skulle kunna uppfattas som att vi stör. En klubbstation handhas ju dessutom av olika personer, och man måste förutsätta att alla inte alltid vet vad de gör och t ex har stämt av rätt. Eller vad det de gör får för konsekvenser. Därför vill vi gärna ha filtret
efter slutsteget, som "sista utpost".
Max ERP används ju oftast f.ö. riktat åt helt andra håll än där någon kan bli störd, men man vet ju aldrig vad någon får för sig när hornen växer ut...
Vi har f.ö. precis kommit igång och körde första testen på Annandagen. I tisdags var det full testaktivitet igen på 2m från nya klubbstugan. Tillsvidare använder vi dock försiktighetsprincipen och kör "barfota". Men det behöver vi förhoppningsvis inte göra länge till
.
Ja, vi kanske är "överförsiktiga". Jag har skruvat rätt mycket flygradio så jag instämmer helt i tidigare inlägg när det gäller vissa egenskaper. Men man får bara en chans, sedan kanske man är stämplad som "störare". Gör vi vår hemläxa så har vi i alla fall gjort vad vi kunnat.
Då har ni bakgrunden till min ursprungsfråga.