bandplan vad ar det?

sm7nbo

claus lauridsen
skal alla modes köras på ett och samma band?
just nu liggar jag på 10m
frekvensen 28.120.15 khz
ja här finns cw psk31 psk 63 psk125 plus rtty
sågar fhone ssb
det är till att hitta nålen i stakken.
ok jag qsy till annat band typ warc istället
 
Det är bara att studera noggrant bandplanen från IARU så förstår du varför det är mycket aktivitet där.

28 070 – 28 190 kHz
500 Hz bandbredd
Smalband, Digimoder
PSK 28120.150 kHz, Auto obevakade Digimoder inom 28120 – 28150 kHz
 
Har du antenner och möjlighet till alla moder på alla band för radioamatörer så tycker jag att du ska köra på. Bandplanen ger dig fingervisning om var du bör hålla dig för att minimera irritation.. - Lycka till.

/ Sven.
 
hej

klart man följar bandplanen men alla tycks inte fatta det

om du ex vis kör psk31 och en annan station kör på 125 då läser du inte ett dug

eller om du kör ssb och någon kör cw på den frekvens

tror arrl har beslutat om bandplaner

vi ser hur det gik på 2meter med alla toner rent kaos

mvh claus
 
En bandplan som berättar var man kan träffa andra med samma mode är ett hjälpmedel.
Det är alltså en ren praktisk fråga.
 
NBO:
"just nu liggar jag på 10m
frekvensen 28.120.15 khz"

och i ett senare inlägg
"om du ex vis kör psk31 och en annan station kör på 125 då läser du inte ett dug"


Hejsan Claus.

Förstår jag dig rätt i att du blir utstörd av en signal som ligger 4,85 kHz från den PSK31-station du vill lyssna (titta) på?

PSK31 är ju en rättså smalbandig mode och om du använder ett cw-filter i mottagning, så bör du inte ha några problem att filtrera bort en störande signal som ligger så långt från den önskade. Ja, även med ssb-filters bandbredd bör det funka bra. Möjligen att det kan bli bekymmer om den önskade signalen är mycket svag och den störande är väldigt mycket starkare.

Det kan underlätta om man drar ner på HF-gain för att ge mottagaren lite lugnare miljö att arbeta med.

Återstår då bekymret att den störande kan ha vräkt på alltför mycket insignal till sin sändare, och därav är bred. Eller att han låter sin sändares ALC-funktion förvränga utsignalen.
 
Last edited:
NBO:
"just nu liggar jag på 10m
frekvensen 28.120.15 khz"

och i ett senare inlägg
"om du ex vis kör psk31 och en annan station kör på 125 då läser du inte ett dug"


Hejsan Claus.

Förstår jag dig rätt i att du blir utstörd av en signal som ligger 4,85 kHz från den PSK31-station du vill lyssna (titta) på?
/QUOTE]

Gissningsvis avses i sammanhanget PSK125.
 
Back
Top