Bandplaner - don't care ?

SM0-8295

Active Member
Observerar att IARU 1 bandplaner inte verkar spela någon roll nu under
CQ 160-Meter Contest, SSB.
Nu är jag inte amatör (än) men jag hade nog övervägt att köra CW eller liknande godkända moder rakt över dessa marodörer ifall jag hade utrustning för 160m.

Innebär detta att jag kan köra SSB på tex. 3500-3600 eftersom ingen bryr sig om några bandplaner ?

/L
 
CQ Magazine (som arrangerar denna test) bryr sig inte om IARU och deras rekommendationer. Dom är en av få testarrangörer som inte har i reglerna att bandplaner måste följas. Deras syfte är förmodligen att så osämja mellan radioamatörer. Därför låter det som det gör på 160m nu och på 40m när SSB-testerna går där.
Att köra CW över piraterna hjälper ibland, det kan vara rätt skönt att höra ett desperat "again" när man har lyckats!
 
Det är ett gammalt problem men som blivit värre de senare åren. De största syndarna är gamla amatörer som på ålderns höst glömt bort hur man bör bete sig i sin iver att placera sig högt upp i resultatlistorna.

>>Innebär detta att jag kan köra SSB på tex. 3500-3600 eftersom ingen bryr sig om några bandplaner ?

Enligt PTS Föreskrifter kan du köra precis vad du vill så länge som din sändaruteffekt inte överstiger 1000W och dina signaler håller sig inom bandet, t ex mellan 3500-3800 kHz.

IARU:s bandplaner är att se som rekommendationer och som har antagits av alla medlemsländerna bl a av Sverige genom SSA.

Som medlem i SSA har man genom stadgarna förbundit sig att följa IARU:s bandplaner inom ramen för vad PTS Föreskrifter rymmer. Som icke medlem har man inga sådana "plikter".

Seriösa radioamatörer som förstår syftet med IARU:s bandplaner följer rekommendationen även om det skulle innebära en nackdel i tävlingssammanhang eller vid DX-jakt.

Oseriösa radioamatörer som inte förstår vikten av god sammanhållning på banden och som är beredda att fuska sig till ett resultat i en tävling eller på annat sätt tycker det är OK att ställa till kaos på banden bryr sig inte om vare sig IARU:s bandplaner eller PTS Föreskrifter.

Så nu är det bara för dig att välja om du vill tillhöra det ena gänget eller det andra den dag du blir radioamatör. Det är fritt val, men ditt eget val.

/Bengt
 
Inte för att jag tar de som inte följer bandplanerna i försvar, men att medvetet störa annan trafik är nästan mer osmakligt... Det lär knappast gagna oss. Att försöka påverka de som anordnar testen att införa sanktioner mot de som bryter mot bandplanerna verkar vara ett klart mer moget beteende.
 
Klart att SSA kunde agera hårdare men detta är ett problem som är helt olösbart. Det finns faktiskt inga möjliga metoder som skulle fungera mer än i teorin - där allt är möjligt.

Antalet svenska amatörer som syndar regelbundet och så menliga störningar uppstår är kanske en handfull. Tar vi med de som i stridens hetta klantar till det någon gång då och inkl de som inte känner till bandgränserna så kommer vi nog upp i ett tiotal - här i Sverige.

Någon enstaka av dessa tio kanske kunde talas till rätta med bra argumentation.

Situationen ser nog likadan ut i de flesta länder. Ett relativt litet antal amatörer bryr sig inte utan tänjer på gränserna eller skapat egna regler. På 3550 kHz mitt i telegrafidelen ligger ett gäng franska radioamatörer och kör AM sedan många år tillbaks. REF (frankrikes SSA) har försökt allt. Massor med seriösa amatörer har försökt tala busarna till rätta. IARU:s bandvakt har försökt utan resultat.

Att svara med samma mynt dvs att medvetet sända telegrafi på dessa AM-stationer eller contesters som SM0-8295 övervägde är det sämsta man kan göra. Det är i de allra flesta länder ett klart brott mot amatörradioföreskrifterna och bryter mot alla sunda regler om gott uppförande på banden.

Det som kan göras är att ständigt upplysa nybörjare om vikten att följa de gemensamma rekommendationerna. De gamla amatörerna ser jag som helt förlorade i detta sammanhang. De kommer aldrig att anpassa sig, det är en sak som är helt säker.

Var och en som lyssnar aktivt har kunnat upprätta en svart lista på c:a fem svenska "radiohuliganer" vilka samtliga är aktiva contesters och ligger högt på DXCC-listorna. Vem det är? Tja lyssna själv.

/Bengt
 
Back
Top