Baofeng, detektera mottagning

SA7CNG

Well-Known Member
Jag har lekt med tanken på att bygga en Crossband-repeter med en Baofeng UV5r som mottagare, och en billig 2m station(ft2900 tex) som sändare. Ett av problemen jag stötte på är att baofengen har svårt att öppna PTT på sändarradion när den går i mottagningsläge.

Som tur är finns det en lysdiod som lyser grönt vid mottagning, jag klippte bort gummit framför och monterade dit en ljuskänslig resistor, LDR. Denna är kopplad till en OP-förstärkare för att kunna justera känsligheten. Resistorn är fastlimmad med smältlim och målad med svart nagellack(inte mitt! tillhör frun).

Kretskortet är även försett med en RC-timer på 10s, och håller PTT aktiv på sändaren i 10s efter att mottagningen har stoppat på baofengen.

Eftersom min tilltänkta applikation kommer att vara delvis batteridriven har jag en komparator som känner av batterispänningen, är denna låg kommer inte PTT att öppnas.

Tyvärr tänds grön lysdiod på Baogenf UV5r oavsett sändarkälla när CTCSS är aktiv på mottagning, vilket skulle göra att repetern skickade ut störningar ofta. Därför är ett par NE567 beställda för att detektera 1750Hz, tanken är att denna ska slå på ett relä som öppnar strömförsörjningen till sändarradion i cirka 10 min(på det sättet behöver man inte heller använda ström för viloläget på sändarradion när den inte behövs).

Vinner nog inte någon skönhetstävling, men det fungerar hittils. Nästa steg är att montera NE567 för tondetektering, och därefter reläerna.

radio.jpg
 
En gång i tiden hade jag en IC-2E som RX i en crossbandsrepeater. I den switchar squelschen matningsspänningen till LF-PA. På utgången sitter en stor kondensator och genom att sätta en spänningsföljare med jfet opamp i hörtelefonutgången fick jag spänning att trigga PTT med och LF till TX på 433 MHz. Det funkade på fler modeller av handapparater men inte på alla. IC-02E funkade inte. Då var det förstås bara bärvåg, inga subtoner.
/Jan
 
målad med svart nagellack(inte mitt! tillhör frun).

Inget att skämmas för, jag har gott själv om olikfärgade nagellacker i hobbyrummet :D
Nagellack passar utmärkt till att försegla varven på små spolar, låsa småskruvar, färgmärka kablar, markera ytor på kretskort eller apparatlådor, täcka över lagade kortbanor och "limma" fast tunn kopplingstråd på kretskort.
Det finns säkerligen hundratalet användningsområden som motiverar ett besök i den för många helt obevistade delen av varuhuset.
 
Jag lekte med detta för ett par år sedan, fast jag använde en arduino som kände av DTMF toner från audiosignalen. Arduinon styrde allt, både öppning av tx via dtmf (inkl. tx-delay etc.) till den andra radion, men även olika (meningslösa) funktioner som man kunde styra med att knappa in diverse dtmf toner. För PTTen använde jag en 2n7000 transistor som klarade av styrningen bra. Minns jag hade problem med diverse BC transistorer.

Letade efter bilder och schema jag hade gjort, men de var inte i denna datorn. Måste ligga nån stans.. frågan är bara var.. är ju tre år sen snart.. :/


Tummen upp! Man måste bygga!
 
Projektet fortskrider, och det blir inte direkt snyggare. Lysdioderna är som följer uppifrån. En NE567 detekterar 1750Hz och tanken är att den ska dra ett relä som strömförsörjer sändaren, och hålla den i cirka 5 minuter.

1: Mottagning
2. Låg batterispänning(<10V)
3. PTT aktiv
4. 1750Hz detekterad

 
Back
Top