Baofeng UV-3R

8S0U

Active Member
Kanske är det fler som inte kan låta bli att köpa den här radion, det första man behöver göra är att justera (minska) lf nivån. I de tips som förekommer på internet föreslås att byta R3 från 100k till 20k. Det är mycket pilligt att byta det ytmonterade motståndet. Jag tog istället och satte ett vanligt 27K parallellt som då ger 21.3 Kohm, lättast var att löda fast det mellan pinne 4 & 5 på lf-kretsen.
Med hjälp av lite dubbelhäftande tejp låg det still vid lödningen, fixerade sedan med en klick silikonlim.

Se bild http://tharn.se/baofeng/UV-3R_lf_mod.jpg

Det verkar vara en rolig leksak, och 300:- inklusive frakt som tog 6 dagar från Hong Kong är bra..

Urban / Svanberga
 
Last edited:
Verkar vara en prisvärd produkt! Kanske alla data inte är i toppklass. Var köpte du den?
 
Min hänger sig i tx om jag har headsetet inkopplat, får väl prova med en ferrit
kanske. Annars är det mycket radio för pengarna.
 
Min hänger sig i tx om jag har headsetet inkopplat, får väl prova med en ferrit
kanske. Annars är det mycket radio för pengarna.

Läst att andra har detta problem, min hänger sig inte, kanske har jag en annan version av radion ?. Jag har 18 menyer in min radio som har ID#103M3 i pc-programmet för programmering. Det finns flera pc-program, det bästa verkar vara det med kinesisk setup och engelska menyer V1.01.01.

Det verkar lite hipp som happ i Kina, jag fick en gammal manual som inte stämde med radion i kartongen. Nyare manual finns att hämta här: http://fleetwooddp.com/radiomanuals/UV-3R.pdf.

Jag får en del pm om radion, vill hänvisa till Brick O'Lore: Baofeng UV-3R som har en bra sida, eller om man vill gå med i Yahoo groups. UV-3R : BAOFENG UV-3R, själv är jag allergisk mot Yahoo groups.

/8S0U Urban
 

Inte köpt men jag har provat "originalet" från TYT och var mäkta imponerad, riktig kvalitetskänsla jämfört med det mesta billiga junket från Kina. (den du länkar till är samma radio men rebranded)

TYT Electronics Co., Ltd
 

Verkar lite förvillande, är det en duo bandare eller bara UHF ?
På bilderna på din länk till "alibaba" står det VHF och UHF, i produktbeskrivningen är det bara UHF. Det finns en jänkare som försöker sälja en på ebay och han anger bara UHF.
Blir kul att se en review på den så småningom...

/Urban
 
VARNING!
Jag beställde en MEN tullen har stoppat den och vill ha både moms och tull på den.:(
73 de SM0LRU/Kenta
 
ja det e klart dom stoppas i tullen, är du säker på att det är tull? den är isåfall bara någon procent. moms + 100kr i handläggningsavg tillkommer dock, på min stod det leksaker :)
 
Har aldrig förstått mig på vilka regler som gäller för moms och tull
på direktimporterade radioprodukter. Någon som kan ge klara besked
vilka produkter man kan ta hem från vilka länder utan att behöva betala
för moms och tull?
//QRP
 
Utanför EU är "radiomottagare med inbyggd sändare" tullen 0% och momsen är 25% på både varans värde och på fraktkostnaden. Sen tar Posten 100kr (80kr + moms) för att sköta detta. Svårare är det inte.
 
Last edited:
Jag berättar vad det kostar när jag får den av posten om några dagar.

Det kan dock hända att de inte tar den som "radiomottagare med inbyggd sändare" så det trots allt tillkommer en tull på någon enstaka %. Reglerna är röriga och kunskapen om varorna begränsade......
 
Kan av erfarenhet berätta att posten har absolut INGA kunskaper om förtullning.
Jag fick mail av dem där de frågade mig om varför inte det skulle betalas tull på en Amatörradiostation.. jag fick guida personen genom tullverkets bestämmelser.
Känns lite grann som om man skulle göra någon form av överklagan.

// Freddy
 
Jag fick betala 210 kr i tull och moms, men då hade jag köpt en extra kontak och en USB programmerare.
Skall hämta ut den i morgon så återkommer om hur den är
73 de SM0LRU/Kenta
 
Back
Top