Bärbar dator och digitala moder

SM0BRF

Well-Known Member
Är i färd med att gå från stationär till bärbar dator i shacket. Är det möjligt att hitta en bärbar med en tillräckligt bra ljudfunktion för att få en ren signal och bra mottagning eller är det ett externt ljudkort som gäller och i så fall vilket? Det finns ju "ljudförbättrande" funktioner, men det låter snarare som om det skulle ge problem i den här tillämpningen. Någon här som gjort resan tidigare?

/Roland
 
Nu var det länge sedan jag höll på med något digitalt men den erfarenheten jag hade var att vilket
simpelt ljudkort som helst dög. Diverse skrotdatorer användes på dåvarande radioklubben, och hemma.
Däremot krävdes alltid vid sändning att det var galvanisk skillnad med trafo för ljud och optokopplare
för sändning för att slippa brum. Användes datorn bara för mottagning tyckte jag det funkade bra
utan någon trafo för ljudet. Lämplig trafo kan köpas i form av något som bilstereofantasterna använder
för att få galvanisk skillnad. Fanns då på Biltema m.fl.

För sändning är det (som vanligt...) viktigt att inställningar är OK för att inte överstyra sändaren men
det ska väl inte behöva påpekas. Tyvärr var det ändå vanligt att se en del "spår" på PSK31-vattenfallet
som var väldans mycket bredare än de andra. För övrigt är nog PSK31 det som jag tröttnat snabbast på,
merparten av QSO var makron som skickades med funktionsknapparna och innehållet gick mest ut på
att skryta om vilken häftig dator som användes. ZZZZzzzzz... RTTY var skojigare.

För RTTY kan man med fördel köra riktig FSK så slipper man ett moment vid sändning som kan försämra.

Sammanfattningsvis var erfarenheten från den här sidan att vägen mellan datorn(ljudkortet) och radion var
det viktiga medan ljudkortets egenskaper var strunt samma.
 
Ett annat problem är att laddaren till bärbara datorer ofta stör kraftigt. Att skärma/avstöra är inte alldeles enkelt, så det bästa är att be att få prova innan köp.
 
Störningen från laddaren till den bärbara är ju lätt att åtgärda. Dra ur laddaren när batteriet är fulladdat och då brukar man ha ett antal timmar att tillgå innan man måste ladda igen. Enkelt som en plätt.
 
En sak som du måste kolla är att ingången är "line-in" och inte bara "mic-in". Detta är min erfarenhet och då måste du nivåomvandla signalen.
Jag har en docka till min laptop som har line in/ut men kör ändå med ett Rig-Expert Standard-burk som har några serieportar oxo för rigstyrning. Har lödat en sladd till de olika riggarna jag har så den är universell.
Måste oxo instämma i störningsrisken från laddaren.
Lycka till.
Göran
 
Back
Top