Båtantenn 10 MHz

Ja förutsatt att du inte har en massa förluster som maskerar antennens egenresonans.

Ja, 1/4wl och minst två anser jag.

Ja, radialer är "mycket bra jordning"

Ja, helt rätt och det vill du inte därför bör du ha en choke på koaxen vid matningspunkten.
Tack för infon, nu gäller det bara att räkna ut diametern på en choke till 10.147.30 MHz
 
Hallå! Jag har under flera år experimenterat med HF antenner på min kabinbåt i plast, 6 meter lång. All form av plåtar eller trådar i vattnet har varit totalt verkningslöst. Har inte gjort någon som helst betydelse på resultatet eller mätningar.. Jag har alltid kört radio när jag ligger förtöjd någonstans i skärgården. Det som funkat bäst för mig är då att lägga ut en radialtråd på c:a 10 meter från båten och en bit upp på land. Sedan kopplat tråden till en MFJ 931 Artificial Ground. Jag använder LIMPRO mobilspröt, väljer antenn efter band och stämmer av radialtråden lätt som en plätt och fullt 100W ut utan minsta problem. Kört allt från SM på 80M till KH6 på 20M. Händer ibland att jag lägger ut tråden på skarndäcket runt båten. Går lika bra det. Lycka till!

NO_FT8.jpg
 
All form av plåtar eller trådar i vattnet har varit totalt verkningslöst.
Intressant! värt att ha i åtanke inför kommande båt-installation.

SM0YOS har ju ett ordentligt mantåg. Borde inte det vara användbart?
 
Verkar som att expertisen är överens om att jordning i vattnet inte är någon hit.
Radialer på skarndäck verkar intressant, eller att använda mitt mantåg som är som är ca 20 meter och isolerat.
Kan en MFJ 931 "stämma av" ett mantåg tro
 
Jag har en 43 fots segelbåt. 15 meters akterstagsantenn ner till en AH4. Jordning via en zintrad jordplatta. En relativt enkel installation. Kört en massa winlink och FT8. Det är mycket bättre än på land. Ligger på vätkusten.
Det finns andra lösningar på detta problem, men jag valde en jordning med en zinntrad platta. Ett känt problem bland långseglare.
 
Jordning går ju fint med en metallplatta i vattnet. Nu är ju inte jord och motvikt samma sak...... Men det är ju klart att din AH4 stämmer av mot den lilla motviktsradialen som blir med tråden ner till din jordplatta, du kanske även har andra metalldelar i/på båten som den stämmer av emot. Jag är helt säker på att om du låter allting vara som det är men bara tar bort din jordplatta i vattnet så kommer du inte att märka någon som helst skillnad! Till SM0YOS: Ditt mantåg kommer att bli en superbra motvikt! Skaffa dig en MFJ 931 i serie mellan radion och mantåget så är du hemma!
NO_FT8.jpg
 
Ska bli spännande att använda mantåget som motvikt. Frågan är var jag skall ansluta MFJ 931, mantåget formar ju ett U runt båten.
Och var får man tag i en MFJ 931, det verkar inte finnas nån i Sverige som säljer den.
 
Du kan ansluta motviktstråden var som helst där det blir enklast, snyggast/mest osynligast! WIMO i DL-land har den hemma, jag har köpt av dom vid flera tillfällen, det funkar kanon och dom är snabba och enkla att göra affärer med.
NO_FT8.jpg
 
Planerar att montera en vertikal HF antenn på min båt. Har skaffat en Moonraker 12-060 för 30 meters bandet från Limmared.
Antennen skall vara avstämd för 30 metersbandet och kommer att monteras ca 3 meter ovan vattenytan. Matningen sker via
en 50 ohms koax på ca 5 meter till en ATU. Tänkte jorda antennen vid antennfästets koax skärm till några aluminiumplattor under vattenytan.
Koaxens skärm vid antennen är inte anslutet till någon del i antennen.
Kommer det att funka?

73 de Thomas
Skulle du vilja återkoppla med din antenn-lösning när allt är klart?
Det skulle vara intressant att köra APRS på 30 meter om vi någon gång åker över Atlanten med segelbåten.
/Johan
 
Hallå! Jag har under flera år experimenterat med HF antenner på min kabinbåt i plast, 6 meter lång. All form av plåtar eller trådar i vattnet har varit totalt verkningslöst. Har inte gjort någon som helst betydelse på resultatet eller mätningar.. Jag har alltid kört radio när jag ligger förtöjd någonstans i skärgården. Det som funkat bäst för mig är då att lägga ut en radialtråd på c:a 10 meter från båten och en bit upp på land. Sedan kopplat tråden till en MFJ 931 Artificial Ground. Jag använder LIMPRO mobilspröt, väljer antenn efter band och stämmer av radialtråden lätt som en plätt och fullt 100W ut utan minsta problem. Kört allt från SM på 80M till KH6 på 20M. Händer ibland att jag lägger ut tråden på skarndäcket runt båten. Går lika bra det. Lycka till!

View attachment 7630
Är det någon vits att använda en MFJ 931 Artificial Ground om man har en horisontal endmatad random antenn (tråd) ?
 
Är det någon vits att använda en MFJ 931 Artificial Ground om man har en horisontal endmatad random antenn (tråd) ?
Nej din "random wire" behöver troligtvis ändå en tuner och att ha både och blir onödigt komplicerat.
 
Som jämförelse kör jag mobilt med motsvarande Limpro-80 på 80m, 2.5 m spröt, monterad på ett Hustler "spiskroksfäste", i sin tur monterad i ett bakre hörn på min skåpbil. Matad via en AT från riggen. Separat batteri som power, laddas parallellt med bilbatteriet. Allt ihopjordat på alla tänkbara platser, chassie, antenn fot, batterijord, AT jorden etc. Står jag stilla, slänger jag ut en extra motvikt på 15m, jordat på samma ställe. Blev förvånad hur bra detta går. Stämmer av till 0 och går, näst intill, som en "normal" uppsatt LW eller dipol. Kan köra med en 40m LW också, upphissad i ett träd eller motsvarande, men mobilpinnan ger nästan samma resultat.
//SM7DSZ
 
Jag hade nog testat att bygga en helix lindad 1/2 vågs tråd för att få ner totallängden på sprötet. Sen hade jag matat den i änden med anpassnings toroidkärna. Då slipper du tänka på motvikter och du får en bra antenn . Är du noggrann så behöver du ingen matchbox utan du får en avstämd antenn. //FUS
 
Sommaren har varit och jag har gjort en del tester med en vertikalantenn Moonraker AMPRO-30 och en MFJ 931 Artificial Ground ansluten till
båtens mantåg. Frekvens 10.147 MHz. Det fungerade "så där" under dygnets ljusa timmar när bandet var öppet. När jag öste på med hög uteffekt sprakade det betänkligt i båtens övriga elektronik. Funderar på om det inte vore bättre att använda båtens mantåg som antenn. Mantåget ser ut som ett U med total längd på ca 20 meter. Då borde man slippa vertikaler då mantåget är horisontellt. Kan det fungera tro och var på mantåget ansluter man tunern?
Kul att testa...

/Thomas
 
Ett alternativ vore ju att ha ett spröt (en vertikal radiator) i fören, med mantåget som motvikter. En avstämmare i matningspunkten torde behövas, nån form av autotuner skulle nog funka fint. Nackdelen, om man kör hög effekt, kunde väl vara att man sitter i ett påtagligt närfält om operatörsplatsen är i överbyggnaden. Alternativt några motviktslinor ut akteröver och ett spröt i aktern. Känns som att det är lite knepigt att tänka sig en stealthantenn ombord utan att acceptera en närhet till antennen som annars kunde betraktas som lite tveksam om man ligger över 50W uteffekt.
 
Back
Top