Båtantenn

SM0LTV

New Member
Jag ska montera 2m/70cm riggen i båten och undrar om det är någon som har tipps på lämplig antenn.

Funderar även på att ta med HF riggen IC 735, även här är jag intresserrad av tipps på antenner.
Båtten är en 43 fots motorbåt så jag hart inga aktersag som kan fungera som antenner.

m.v.h Roger

Last edited:
Hej!

Generellt är det enkelt på 2m/70cm eftersom problemet med jordplan är minimalt pga våglängden.
Två hemmabyggda kvartvågs-GP för varje band räcker kanske räckviddsmässigt.
SO239 och svetstrådar till direktor och radialer är ju ett klassiskt hembygge.
Det finns mängder med ritningar av andra antenntyper som J-pole mm på nätet.

På kortvågen finns det också gott om ritningar på vertikala mobilantenner. Problemet är ju förmågan att dölja radialerna för denna typ av antenn. Om skrovet är av metall, är detta bra. Jordplansproblemet belyses även i en av nedanstående trådar.

Hemmabyggen ställer krav på både vindtålighet och skydd mot väta. Speciellt saltvatten.

Om du är en köpeamatör, kan säkert de sedvanliga hamleverantörerna, hjälpa dig med färdigbyggda lösningar på såväl kortvåg, som de högre frekvenserna.

Jordplansproblemet:
http://www.ham.se/antenner-och-master/180-jordplan-foer-saendare-i-segelbat.html

Trådantenner på fiskebåt:
http://www.ham.se/antenner-och-master/85-batantenn.html

Leverantörer av båtantenner:
Alla båtantenner antenner och alla båtantenn, antenn leverantörer

Ok SM7HPD!

Tack för tippsen, det kanske får bli gp antenner i alla fall. Jag hade tänkt något liknande VHF antennen för 156 Mhz, men för 2 / 70 istället. Jag vill helst inte ha några radialer på HF så jag hade hoppats på någon antenn som klarar sig utan. Jag ska kolla in länkarna du skickade.

m.v.h Roger

Hej !
När det gäller kortvåg så kan jag varmt rekomendera SRSAB hemsida under faq,där finns en mängd
information om HF ombord. I ditt fall så är nog den vanligaste lösningen en sprötantenn och en ATU
jordplanet ordnas med "konstjord" en sintrad bronsplatta som monteras under vattenlinjen.

VHF-UHF är ju enklare som sm7hpd skrev ovan, själv använder jag en "blindkäpp" en duobands
antenn utan jordplanspröt typ MA-1300 cirka 1.2m lång

mvh janne

Tack för tippsen
MA-1300 är precis vad jag letar efter, det blev en sådan för 2/70 när det gäller HF så avvaktar jag nog lite.
TAckar och bockar för tippsen ...

m.v.h Roger

Borde man inte kunna montera en vanlig blindkäpp på båten för 2/70, dom är ju inte så stora :)

MA-1300 är en 1,35 m lång "blindkäpp", har beställt en sådan och ska fixa något lämpligt fäste.
//Roger

Back